پنج شکّی که نماز را باطل می‌کند
کد خبر: 4131249
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
۳۰ روز،۳۰ نکته / 13

پنج شکّی که نماز را باطل می‌کند

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات آن انواع شک‌ها در نماز، به‌ویژه شک‌های مُبطِل است.

پنج شکّی که نماز را باطل می‌کند

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

برای همه ما پیش آمده که در بخش‌های مختلف نماز دچار شک شویم و از انجام دادن یا ندادن برخی ارکان و اجزای نماز یا درست انجام دادن آن اطمینان نداشته باشیم.

شک‌هایی که در نماز به سراغ نمازگزار می‌آیند، یا شک‌های مُبطِلند-شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند- یا شک‌های صحیح است که با وجود آن باز هم نماز صحیح است و یا شک‌های غیرمعتبر که نباید به آن‌ها اعتنا کرد.

طبق مسئله 362 «رساله نماز و روزه» درباره شک‌های شک‌های مُبطِل یا شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، می‌خوانیم:

«شک در شماره رکعت‌های نماز در موارد زیر نماز را باطل می‌کند:

  1. شک در نمازهای واجب دو رکعتی، مانند نماز صبح و نماز مسافر؛ اما شک در شماره رکعت‌های نماز احتیاط دو رکعتی باطل‌کننده نیست.
  2. شک در نماز مغرب،
  3. شک در نمازهای چهار رکعتی که یک طرف شک، عدد یک باشد؛ مانند شک بین یک و دو یا شک بین یک و سه؛
  4. شک در نمازهای چهار رکعتی قبل از تمام شدن سجده دوم که یک طرف شک عدد دو و طرف دیگر بیش از دو باشد؛ مانند شکّ بین دو سه یا شک بین دو و چهار؛
  5. شک در شماره رکعت‌های ماز به گونه‌ای که نداند چند رکعت خوانده است.»

در ادامه و در مسئله 363 می‌خوانیم:

«اگر یکی از شک‌هایی که نماز را باطل می‌کند، برای نمازگزار پیش آید، بنا بر احتیاط نمی‌تواند بلافاصله نماز را رها کند، بلکه باید قدری فکر کند تا شک پابرجا شود- یعنی یقین یا گمان به یک طرف پیدا نکند- آنگاه می‌تواند نماز را رها کند.»

علاوه بر مواردی که بیان شد، شک‌های دیگری در نماز ممکن است پیش بیاید که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانی khameneibook.ir  مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس، تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha