طب ایرانی برای ماه رمضان چه توصیه‌هایی دارد؟
کد خبر: 4130077
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

طب ایرانی برای ماه رمضان چه توصیه‌هایی دارد؟

از دیدگاه طب ایرانی دوری از آسیب‌های گوارشی و پاکسازی بدن از فواید مهم روزه‌داری است اما برای به دست آوردن این فایده، باید مواردی از جمله درست سحری و افطاری خوردن رعایت شود.

طب ایرانی برای ماه رمضان چه توصیه‌هایی دارد

به گزارش ایکنا، 14 قرن است که طب ایرانی با تأثیرگرفتن از آموزه‌های بهداشتی و توصیه‌های سلامتی اسلام خود را ارتقا داده است. ماه رمضان نیز از موارد مهمی است که طب ایرانی برای آن توصیه‌هایی ارائه کرده تا بتوان با روزه‌داری صحیح از فواید سلامتی روزه بهره‌مند شد.

از دیدگاه طب سنتی دوری از آسیب‌های گوارشی و پاکسازی بدن از فواید مهم روزه‌داری است. بر اساس نظر متخصصان این طب، نباید از گرسنگی و تشنگی ترسید و گرسنگی در جای خود فوایدی هم دارد. حضرت علی(ع) در خصوص گرسنگی می‌فرمایند: «گرسنگی مفیدترین داروهاست» و در جای دیگر تأکید می‌فرمایند که «گرسنگی و بیماری یک جا جمع نمی‌شوند».

تأکید متخصصان طب ایرانی بر خوردن سحری است. البته عدم مصرف ادویه، غذاهای تند، بسیار شیرین و شور و غذاهای چرب و سنگین در وعده سحری و خوردن بیشتر نان در این وعده توصیه شده است.

همچنین توصیه شده است: از مصرف میوه بلافاصله پس از افطار یا سحر بپرهیزید؛ میوه باید پیش از خواب یا یک ساعت قبل از مصرف وعده سحری مصرف شود و از خوردن همزمان چند نوع میوه نیز پرهیز شود. سبزیجات فیبردار را جایگزین چای در وعده سحر کنید. در طول روز دمای محیط را متعادل نگه دارید و دست و صورت، پا و بدن خون را مرطوب و خنک نگه دارید.

نوشابه و چای هرگز جایگزین مناسبی برای آب نیستند. چای ادرارآور است و باعث از دست دادن آب بدن می‌شود پس به جای آن آب بنوشید. خواب با معده پر بعد از سحر نیز از مخاطرات است که عوارض زیاد گوارشی دارد؛ بنابراین بهتر است که بعد از مصرف وعده سحری تا طلوع آفتاب نخوابید.

باز کردن افطار با یک نوشیدنی گرم، کمی شیرین، سبک، ساده و زودهضم مثل خرما، عسل، انجیر یا کشمش به‌همراه یک نوشیدنی گرم، مصرف سبزی خوردن به‌همراه سبزی خرفه برای رفع تشنگی و جلوگیری از بروز یبوست، نوشیدن شربت خاکشیر به‌عنوان راهکاری برای رفع عطش در طول روزه‌داری، عدم مصرف غذاهای خشک، شیرین، سرخ‌شده و پرچرب، نشاسته‌دار و نخوردن قهوه، کاکائو و چای پررنگ که موجب تشنگی می‌شود نیز از دیگر توصیه‌های طب ایرانی است.

انتهای پیام
captcha