جوان مسلمان پاکستانی‌تبار، نخست‌وزیر اسکاتلند می‌شود
کد خبر: 4130212
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰

جوان مسلمان پاکستانی‌تبار، نخست‌وزیر اسکاتلند می‌شود

یک جوان مسلمان پاکستانی‌تبار در انتخابات رهبری حزب حاکم اسکاتلند به پیروزی رسید تا منصب نخست وزیری این سرزمین خودمختار جزو بریتانیا را بر عهده بگیرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شفقنا، اعضای حزب ملی حاکم در اسکاتلند (SNP) پس از یک رقابت شدید که اختلافات عمیق درون این حزب بر سر سیاست آن و کمپین استقلال از بریتانیا را آشکار ساخت، عصر امروز (دوشنبه) «حمزه یوسف»، سیاستمدار مسلمان پاکستانی تبار را به عنوان رهبر جدید حزب انتخاب کردند.

یوسف 37 ساله که تا به امروز به عنوان وزیر بهداشت و مراقبت های اجتماعی در کابینه «نیکولا استورجن»، نخست وزیر کنونی اسکاتلند فعالیت می کرد، در حالی جایگزین استورجن در رهبری حزب حاکم شد که قرار است با رای گیری در پارلمان این منطقه خودمختار جزو بریتانیا نیز، جانشین وی در منصب نخست وزیری شود جایی که حزب ملی بیش از نیمی از کرسی های پارلمان را در اختیار دارد.

بنا بر اعلام دبیر حزب ملی اسکاتلند، میزان مشارکت در انتخابات رهبری این حزب 70 درصد بوده و در دور اول رای گیری نیز یوسف توانست 24 هزار و 336 رای (48 درصد آرا) را از آن خود کند در حالی که رقیب اصلی وی یعنی «کیت فوربس»، وزیر کنونی دارایی این منطقه، با کسب 20 هزار و 559 رای (42 درصد آرا) دوم شد و «اش ریگان»، وزیر سابق ایمنی جامعه نیز تنها پنج هزار و 599 رای (11 درصد آرا) را به دست آورد و از راهیابی به دور دوم باز ماند.

دبیر حزب ملی حاکم همچنین اعلام کرد که در دور دوم رای گیری برای انتخاب رهبر جدید حزب نیز که همانند دور اول در ورزشگاه راگبی «مورای فیلد» شهر ادینبرو، پایتخت اسکاتلند برگزار شد، یوسف که اهداف خود را مقابله با بحران افزایش هزینه های زندگی و تلاش دوباره برای استقلال این منطقه خودمختار از بریتانیا عنوان کرده، 26 هزار و 32 رای یعنی 52 درصد آرا را به دست آورد و به پیروزی رسید در حالی که فوربس 32 ساله نیز 23 هزار و 890 رای یعنی 48 درصد آرا را از آن خود کرد.

رهبر جدید حزب حاکم اسکاتلند که هدف اصلی آن پایان دادن به اتحاد بیش از سه قرنی با انگلیس در «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر» می باشد، طی سخنانی پس از اعلام نتایج انتخابات رهبری حزب و پیروزی خود در آن، خاطر نشان ساخت: مردم اسکاتلند اکنون بیش از هر زمان دیگری به استقلال نیاز دارند و ما نسلی خواهیم بود که آن را ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha