وقتی نمی‌دانیم «قبله» کجاست
کد خبر: 4130343
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸
۳۰ روز، ۳۰ نکته/ 7

وقتی نمی‌دانیم «قبله» کجاست

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده که از جمله موضوعات آن قبله است.

وقتی نمی‌دانیم «قبله» کجاست؟!

«نماز مهم‌ترین عبادت است که اگر به صورت صحیح و با توجه انجام شود، روح انسان را پاکیزه و دل انسان را نورانی می‌کند و او را بر دوری از خلقیات ناپسند، قادر می‌سازد.

نماز می‌تواند فرد و جامعه انسانی را به تدریج از همه آلودگی‌ها پاک کند. سزاوار است نماز در اول وقت و با حضور قلب و به دور از ریا اقامه شود و نمازگزار در هر کلمه آن به یاد داشته باشد که با خداوند متعال سخن می‌گوید و بداند که چه می‌گوید.»

این‌ عبارات مقدمه بخش «نماز» در «رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» است. ایکنا به انگیزه آغاز ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی بیشتر مخاطبان روزه‌دار، هر روز یک نکته از نکات مهم و کاربردی این کتاب را انتخاب و منتشر می‌کند.

از اصول اولیه‌ای که فرد نمازگزار باید رعایت کند این است که هر کجا که باشد، باید به سمت «قبله» نماز بخواند. امروزه به مدد قبله‌نماها و گوشی‌های تلفن همراه یافتن جهت قبله آسان شده است؛ با این وجود بعضاً شرایطی پیش می‌آید که یافتن جهت قبله به آسانی میسر نیست.

در مسئله 41 «رساله نماز و روزه» در این باره می‌خوانیم:

«مکلّف باید نماز را به سمت «کعبه» بخواند که به این اعتبار به کعبه «قبله» می‌گویند. البته برای کسانی که از آن دورند و مُحاذات-روبه‌روبودن- حقیقی برایشان میسر نیست، همین اندازه که گفته شود به سمت قبله نماز می‌خوانند، کافی است.»

در مسئله 44 هم تأکید شده است:

«نمازگزار باید به جهت قبله یقین یا اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله‌نمای صحیح و معتبر یا از راه تابش خورشید و ستارگان- در صورتی که آشنا به استفاده از آن‌ها باشد- یا از راه‌های دیگر، و اگر نمی‌تواند اطمینان پیدا کند، باید به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند؛ مانند گمانی که از محراب مسجد به دست می‌آید.»

هچنین در مسئله 45 اشاره شده است:

«کسی که برای یافتن جهت قبله هیچ راهی ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌رود، بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازه‌ای که وقت دارد، نماز را تکرار کند.»

میزان انحراف از قبله، عدم یقین در جهت قبله برای ذبح حیوانات و کارهای دیگری که باید رو به قبله انجام شود و ... دیگر مسائلی است که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این رساله این است که علاوه بر ساده‌نویسی، برای تسهیل در فهم، برخی مسائل دشوار و اصطلاحات فقهی نیز در انتهای کتاب فصل مستقلی با عنوان اصطلاح‌نامه فقهی در نظر گرفته شده است.

همچنین، علاقه‌مندان برای تهیه این رساله موضوعی و خلاصه که در ۱۸۲ صفحه گردآوری و با بهای ۲۵ هزار تومان  از طرف انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است، می‌توانند به سایت انتشارات به نشانی khameneibook.ir  مراجعه، یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۴۸ و ۰۲۱۶۶۴۸۳۹۷۵ فروشگاه مرکزی، ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ فروشگاه قم و ۰۵۱۳۲۲۸۱۲۲۵ فروشگاه مشهد مقدس، تماس گیرند.

انتهای پیام
captcha