حجاب الزام قانونی دارد؛ مراکز علمی و فرهنگی به اغنای این مبحث ضروری بپردازند
کد خبر: 4130873
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
حجت‌الاسلام رئیسی:

حجاب الزام قانونی دارد؛ مراکز علمی و فرهنگی به اغنای این مبحث ضروری بپردازند

رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم آغاز به کار سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و بیست‌وهشتمین دوره همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) تهران گفت: حجاب الزام قانونی دارد و همه ملزم به پای‌بندی به قانون هستند. مراکز علمی، فرهنگی و مدارس به مسئله حجاب ورود کنند و این موضوع را به بحث و تبادل نظر بگذارند تا در این موضوع برای افرادی که سؤال دارند، اغنا ایجاد شود.

رئیسی، رئیس‌جمهوربه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور امروز، 12 فروردین‌ماه 1402 در مراسم آغازین سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: روز جمهوری اسلامی به برکت مردم‌سالاری دینی همیشه مبارک است و روزی است که مردم اراده کردن دین در زندگی آنان حاکم باشد و محور همه ارتباطات آنان آموزه‌های دینی و قرآنی باشد.

رئیسی در بخشی از سخنانش با اشاره به بدو حضور خود در مصلای امام خمینی(ره) و اینکه بسیاری از مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه از وی خواستند تا به عدم توجه برخی از افراد به رعایت موازین جمهوری اسلامی به ویژه درباره حجاب بانوان ورود کنند، گفت: حجاب و عفاف، ضرورت دینی است و امر الهی و روایی است. همه مذاهب اسلامی درباره این امر اتفاق نظر دارند. همه متدینین تأکید دارند حجاب برای فرد و جامعه از آسیب و لغزش‌ها مصونیت ایجاد می‌کند.

حجاب، امری قانونی است

رئیس قوه مجریه ادامه داد: اگر کسانی گفتند این باور شما را نداریم، در اینجا باید مراکز علمی، فرهنگی و مدارس ورود کنند و این موضوع را به بحث و تبادل نظر بگذارند تا در این موضوع اغنا ایجاد شود. نه در این مسئله، بلکه در همه مسائل می‌توان با نشست و بحث و تبادل نظر علمی و در نهایت ایجاد اغنا، مسیر را به درستی رفت. البته درباره حجاب الزام قانونی داریم و همه ملزم به پای‌بندی به قانون هستند و این پای‌بندی، جامعه را قانون‌مند می‌کند. با هر نظر سیاسی، امروز مسئله حجاب، امری قانونی است. بانوان و دختران ما همواره به قانون پای‌بند هستند و این پای‌بندی به قانون را در ادامه نشان خواهند داد.



رئیس‌جمهور افزود: به زنان و مردان فرهیخته عرض می‌کنم و به ویژه به خانواده شهدا که در دیدارها تذکر به حق درباره حفظ ارزش‌های اسلامی را به ما می‌دهند و به ما گوشزد می‌کنند که نقطه مشترک وصیت همه شهدای جمهوری اسلامی ایران، حفظ پای‌بندی به ارزش‌های اسلامی بوده است. برخی ممکن است بگویند حجاب، واجب است، اما واجبات دیگری هم داریم که باید به آنان توجه شود. بله، این هم درست است، به مسائل فساد، فساد اقتصادی و میدان دادن به مفسدان باید حساس بود. وظیفه آحاد مردم، پاک کردن جامعه از ناپاکی است. درباره همه نبایدها در جامعه باید نهی لسانی و نهی قانونی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز وفات همسر پیامبر اکرم(ص) حضرت خدیجه(س)، درباره این بانوی بزرگ گفت: امروز روز بسیار مبارکی است به برکت اینکه نام خدیجه کبری(س) در این مراسم برده می‌شود. او الگو برای مردان و زنان جامعه ما در ایمان، ایستادگی در راه خدا و حمایت از دین است.

وی افزود: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن کریم و ماه لیلةالقدر است. راهواری که انسان می‌تواند با این راهوار ره صدساله را در یک شب طی کند. سلیمان نبی(ع) در یک صبحگاهان و یک شامگاهان به امر الهی این امکان را یافت که ره یک ماه و دو ماه را با راهوار باد طی کند «وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ...»، اما امت حضرت محمد(ص) به برکت وجود پیامبر و قرآن، ره یک عمر را در لیله القدر، یک شب طی می‌کند که فرمود: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»

زندگی انسان سالک در پرتو قرآن

رئیس‌جمهور با اشاره به مراسم تجلیل از خادمان قرآن تصریح کرد: امروز روزی بابرکت است. در جمع خادمان قرآن، مترجمان، مفسران و کسانی که زندگی خود را با انس با قرآن رقم زدند، هستیم. بر شما مبارک باد و آنانی که ظرف وجودی خود را قرآن قرار دادند، حافظ قرآن شدند و فهم آیات را در پیش گرفتند و علاوه بر قرائت، فهم و درک، عمل به قرآن را در پیش گرفته‌اند. قرائت، فهم، عمل و حشر و نشر با قرآن در زندگی انسانِ سالک موضوعیت دارد و اساس توجه به آیات قرآن است.

وی با قرائت آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن گفت: خداوند ارسال رسول و انزال کتب داشته است. قرآن جلوه رحمانیت پروردگار متعال است و ابتدا می‌فرماید: عَلَّمَ الْقُرْآنَ و سپس می‌فرماید: خَلَقَ الْإِنْسَانَ. چرا؟ شاید برخی بگویند: اول باید انسانی باشد و بعد تعلیم قرآن را داشته باشیم، ولی خداوند، اول تعلیم را گفته است. پاسح را خود قرآن می‌گوید: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»(مومنون/ 14) اول، خلقت جسم است و دوم، خلقت جان است و فتبارک الله، مرکبی از جسم و جان است. انسانیت انسان در پرتو ارتباط با وحی شکل می‌گیرد. هشت میلیارد انسان بر روی زمین در حال نفس کشیدن هستند، اما انسانیت در گروه ارتباط با وحی است. خلیفةاللهی انسان به میزانی است که فکر، اندیشه او صبغة الله دارد.

«بیان» در پرتو تبیان شکل می‌گیرد

رئیس‌جمهور با اشاره به کتبی که برای نمایش در این نمایشگاه عرضه شده است، ادامه داد: سروصدا در عالم زیاد است، اما کدام آن «بیان» است؟ بیان در پرتو تبیان شکل می‌گیرد. بیان، سخنی است که می‌تواند در پرتو آیات وحی شکل گیرد. قلم هم اینگونه است. هر قلمی که مورد سوگند باری تعالی نیست. قلمی که در آن سعادت و سبک زندگی انسان معاصر باشد و تحولی در زندگی انسان ایجاد کند و به اخلاق و افکار صالح و اندیشه بلند نزدیک کند، مد نظر است و این قلم مورد قسم باری تعالی است. از همه دست‌اندرکاران نمایشگاه قرآن برای عرضه این کتب قدردانی می‌کنم.

به گزارش ایکنا، رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به مناسبت 12 فروردین اشاره کرد و افزود: امام راحل بزرگوار ما در چنین روزی به رأی مردم مراجعه کردند که نوع حکومت را انتخاب کنند. در این رأی‌گیری چنین پرسیده شد که آیا می‌خواهید باید و نباید الهی در زندگی شما حاکم باشد؟ و امام گفتند: میزان رأی ملت است. امام نگاهشان به رأی مردم تشریفاتی نبود و حقیقتاً مردم را باور داشتند و از سیره و سلوک امام است که به مردم اعتقاد داشتند. مردم هم بیش از 98 درصد رأی قاطع به جمهوری اسلامی دادند و ایشان در ادامه گفتند که قانون اساسی باید هر چه زودتر مبتنی بر مبانی دینی نوشته شود.

پیوند دموکراسی و آرمان در قانون اساسی ایران

رئیس‌جمهور در ادامه به دیدارشان با یک حقوقدان برجسته آفریقایی و از دوستان نلسون ماندلا که از طرف رهبر مبارزه با آپارتاید مأمور شده بود تا قانون اساسی آفریقای جنوبی را بنویسد، اشاره کرده و افزود: او چنین گفت که همه قانون‌های کشورها را مطالعه کرده است و هیچ قانونی را جامع‌تر از قانون جمهوری اسلامی ایران ندانسته، چرا که این قانون توانسته دموکراسی را با آرمان‌ها جمع کند. آرمان توجه به ارزش‌های الهی است و امام خواستند به رأی مردم گذاشته شود.

وی اظهار کرد: در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز همواره توجه به ارزش‌های الهی وجود داشته است. من برای همه چهره‌های قرآنی ارزش قائلم، اما آنچه در این کشور در این چند دهه برای امور قرآنی روی داده است از توجهات رهبر انقلاب بوده است. ایشان به صورت خاص هر قاری و مفسر را تشویق می‌کردند و پیگیری جلسات قرآن بودند و ما به این دلیل امروز فضای قرآنی را در کشور شاهد هستیم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن گفت: وزیر محترم ارشاد در ابتدای این مراسم بر وجود یک روستا در کشورمان با 300 حافظ قرآن اشاره داشتند که این نشان می‌دهد تحقق خواسته رهبر انقلاب، حتما شدنی است. رویدادهای قرآنی در تهران را در سایر شهرستان‌ها نیز داشته باشید که حرکت خوب و ارزشمند و قابل تقدیری است.

رمضان، آموزش دگرخواهی است

وی افزود: خادمان قرآن این امکان را پیدا کردند که در حوزه قرآن باشند و حال باید به دیگران توجه داشته باشند. ماه رمضان، آموزش دگرخواهی در پرتو خداخواهی است. در ادعیه ماه رمضان توجه به خدا و توجه به دیگران آمده است. در عید فطر، این زکات و فطریه و این دگرخواهی در پرتو خداخواهی موج می‌زند. توجه به آحاد جامعه مهم است. احساس مسئولیت نسبت به معروف‌ها و نهی از زشتی‌ها داشته باشیم. احساس مسئولیت به ترویج همه خوبی‌ها و نهی از همه بدی‌ها که می‌تواند در جامعه اسلامی باشد، داشته باشیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: احساس مسئولیت همگانی در آیات نورانی قرآن آمده است. حضور مردم در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها به معنی فرق بین رأی و عهد است. در فرهنگ قرآنی، ما عهد می‌بندیم و پای کار تا آخر می‌ایستیم. بین امام و امت و انسان و ولی، عهد معنی دارد. خدیجه(س)، عهد و پیمان با رسول خدا(ص) داشت و تمام وجودش را در خدمت پیامبر و اهداف پیامبر(ص) قرار داد. باور داریم که اصول و مبانی، ما را در مسیر انجام وظیفه ثابت قدم می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: آینده این جمهوری اسلامی به برکت قرآن، خون شهدا و حضور مردم و شما خدمتگزاران بدون تردید هموارتر خواهد شد. دشمن، ناامیدی را در دل مردم جا می‌دهد. قرآن یا نام خدیجه(س) یا روزی به نام جمهوری اسلامی، امید را به ما تزریق می‌کند و آنچه در جامعه ضرورت دارد، ترویج امید است. آنان که خواسته یا ناخواسته ناامیدی ترویج می‌دهند، بدانند در مسیر دشمن هستند.

صدیقه صادقین

انتهای پیام
captcha