دیپلماسی عمومی هنر در بوشهر تقویت شود
کد خبر: 4134312
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
آیت‌الله صفایی بوشهری:

دیپلماسی عمومی هنر در بوشهر تقویت شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر گفت: ما در تجلی دیپلماسی فضای عمومی در بخش‌های مختلف در استان بوشهر دچار ضعف و نقصان هستیم که ضروت دارد دیپلماسی عمومی هنر در بوشهر تقویت شود.

دیدار امام جمعه بوشهر با هنرمندان حوزه هنری

به گزارش ایکنا از بوشهر، دیدار آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با هنرمندان حوزه هنری، روز گذشته، ۲۶ فروردین‌ماه، در مجتمع فرهنگی و پژوهشی آدینه محله شهید مدرس منطقه یک شهر بوشهر برگزار شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، هنرمندان را سرمایه‌های ملی و فرهنگی این مرز و بوم اسلامی و انقلابی دانست و گفت: دشمن‌شناسی و شناسی طرح‌های دشمن یکی از رسالت‌های راهبردی هنرمندان در خط هنر مقاومتی است و باید توطئه‌های دشمنان را با مقابله، خنثی‌سازی کنید.

وی هنرمندان بوشهری را هنرمندانی خلاق، فکور، ولایی و انقلابی و فراملی خواند و افزود: باید ظرفیت‌های حمایتی مناطق صنعتی مستقر در استان در اختیار هنرمندان و آثار معنوی و تولیدی این عزیزان بوشهری قرار بگیرد و با پیگیری ادارات تبلیغات اسلامی و حوزه هنری و سازمان بسیج هنرمندان سپاه امام صادق(ع) و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تبدیل به یک مصوبه پایدار شود. زیرا تأثیر هنر و کارهای فوق‌العاده قوی و والاست.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه هر کار هنری از دو بخش تولید محتوایی و اقتصادی تشکیل شده است که باید دارای یک مغز اقتصادی به‌ همراه مدیریت علمی و فرهنگی باشد، بیان کرد: روز هنر در بوشهر نامگذاری شود و اینجانب طی برنامه‌ای به‌دنبال معرفی و تکریم و تجلیل از هنرمندان استان بوشهر هستم.

وی تصریح کرد: نهادهای مانند حوزه هنری و دیگر ادارات و تشکل‌های متولی چرا از جامعه فرهنگی و هنری و خانواده‌های هنرمندان تکریم و تجلیل نمی‌کنید؟ باید برای رفع این موانع یک برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی صورت پذیرد.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه به تحلیلی از آفرینش‌های الهی و جایگاه سپاسگزاری انسان‌ها اشاره کرد و گفت: با اینکه چندین سال است که به نهادهای متولی متذکر شده‌ام که صندوق حمایت از هنر و هنرمند در بوشهر راه‌اندازی شود، ولی تا کنون اقدامی انجام نشده است و اگر هم این صندوق حمایت از هنر و هنرمند راه‌اندازی شود تازه مقدمه کار است و هدف ما باید تکریم، حمایت و کارآفرینی، سلامت و خدمت‌رسانی به مجموعه هنرمندان و خانواده‌های آنها باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بوشهر با تأکید بر اینکه نگذاریم شناسنامه استان بوشهر خاک بخورد، تصریح کرد: نشست‌های دانش هنری پیرامون آن تولیدات و محتوای تولیدی و آثار هنری هنرمندان در کارگروه‌هایی با حضور هنرمندان در راستای ارتقای نقدینگی دانش انسان‌ها برگزار و نقد شود که این موجب رشد و کمال می‌شود و این نوع جلسات بسیار ارزشمند است.

وی افزود: آرشیو کار هنری در بخش زندگی‌نامه اشخاص و شناسایی مشاهیر مناطق شهری و روستایی و آثار این هنرمندان جمع‌آوری و دانشنامه مکتوب و دیجیتال آن گردآوری شود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری، استفاده از فضاهای مصلای شهرستان‌‌های بوشهر برای برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای و قرآنی را یک فرصت ارزنده برشمرد و تصریح کرد: ما در تجلی دیپلماسی فضای عمومی در بخش‌های مختلف در استان بوشهر دچار ضعف و نقصان هستیم که باید دیپلماسی عمومی هنر در بوشهر تقویت شود.

امید پارسایی‌فر، رئیس حوزه هنری استان بوشهر، از شناسایی برترین‌های حوزه هنری و ادبیات پایدار و تولید آثار فاخر خبر داد و گفت: در این بانک جامع شاهد رویش نسل انقلابی در بخش‌های ِآیینی و مذهبی هستیم.

وی با ارائه گزارشی از برنامه‌های بنیادین فرهنگی استان بوشهر به‌عنوان پیشانی خط مقاومت پایداری در منطقه خلیج‌فارس، تصریح کرد: هنرمندان بوشهری در خط مقاومت و پایداری و تولید آثار هنری حضور مجاهدانه داشته‌اند، که نیازمند حمایت همه جانبه مادی و معنوی هستند.

این مقام‌ مسئول راه‌اندازی صندوق هنرمندان را خواستار شد و گفت: برنامه‌های شب‌های رمضان از شهر شُنبه تا محله شیخ‌سعدون با موضوع مشاعره شعرا به گویش‌های بومی است که به‌صورت مسجدمحور در ۱۰ شهرستان‌‌ بوشهر طبق زمانبندی منطقه‌ای در حال برگزاری و اجرا است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر اظهارکرد: تعطیلی مجتمع سینمایی بهمن به‌عنوان تنها مرکز فرهنگی برای اکران تولیدات آثار انقلابی هست که متأسفانه مدتی است که خانواده‌ها و نسل جوان هم‌استانی برای استفاده از این مجموعه بی‌بهره‌اند.

رضا شاه‌حسینی، استاد خوشنویسی مجمع خوشنویسان کشور در این جلسه به تبیین جایگاه هنر خوشنویسی در عرصه هنر قرآنی و ادبیات پایداری پرداخت و گفت: زبان هنر یکی از بهترین‌های هفت‌هنر رایج برای گفتمان انقلابی و گفت‌وگوی تمدن‌آفرین است که باید یک سند چشم‌انداز برای این مجموعه اثرگذار طراحی و تدوین و برنامه‌ریزی و مورد حمایت قرار گیرد.

بوشهر؛ فاقد کتابخانه تخصصی در حوزه ادبیات مقاومت 

فرزانه دهقانی، استاد دانشگاه فرهنگیان بوشهر و نویسنده و پژوهشگر عرصه جهاد و حماسه با بیان این‌که امنیت و اقتدار جهانی و آرامش را مرهون مجاهدت و ایثار شهدا هستیم، تصریح کرد: در بخش تدوین و نگارش مکتوب و دیجیتال در رابطه با نگاه علمی و پژوهشی به اندیشمندان استان و همچنین نسبت به‌ نشر و معرفی سیره شهدا از سوی نهادها و ادارات و مساجد محلات بوشهر بسیار کم‌کاری شده است.

استاد دانشگاه فرهنگیان بوشهر گفت: ایجاد کتابخانه تخصصی در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری یکی از نیازمندی‌های مردم علاقه‌مند به دانش و کتاب‌خوانی است که بوشهر به‌عنوان یکی از استان‌های هستیم که فاقد و محروم از این عرصه هستیم.

گفتنی است، شعر‌خوانی سید‌محمد شجاع با موضوع زینت حجاب و طینت قرآن، پخش نماهنگ پیش تولیدی از زندگی‌نامه علامه آیت‌الله سید‌عبدالله بلادی بوشهری با عنوان «فتوایی برای بلاد» و روایت‌های هفته هنر انقلاب اسلامی و همچنین اکران ۳۰ ثانیه‌ای فیلم «پنج قرن پایداری و مقاومت» کاری از مسعود نجف‌پور بوشهری هنرمند حوزه هنری، رونمایی از سردیس سید اهل قلم، اعطای لوح خوشنویسی قرآنی به دبیر خبرگزاری بین‌المللی ایکنا شعبه بوشهر به‌عنوان بخشی از برنامه آغازین این جلسه بود.

رونمایی از سردیس سید اهل قلم
تجلیل از دبیر خبرگزاری بین‌المللی قرآن
شعرخوانی سیدحسن شجاع
آیت‌الله صفایی‌بوشهری

خبرنگار، امیرحسین مؤمنی
عکاس، امیرحسین مداح 

انتهای پیام
captcha