جلسه تفسیر قرآن در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز برگزار شد
کد خبر: 4135288
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

جلسه تفسیر قرآن در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز برگزار شد

همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر قرآن ویژه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز امروز، سی‌ام فروردین‌ماه در محل سالن اجتماعات جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

محفل انس با قرآن، جهاددانشگاهی تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، همزمان با روزهای پایانی ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر قرآن ویژه دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز امروز، سی‌ام فروردین‌ماه در محل سالن اجتماعات جهاددانشگاهی آذربایجان‌‌شرقی برگزار شد.

جعفر امجدی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی استان، در این مراسم، گفت: برای بهره‌مندی از هدایت قرآن، تنها تلاوت کفایت نمی‌کند و همراه بودن با این کتاب آسمانی، شرط است.

وی اظهار کرد: دین آرامشی به انسان می‌دهد که متعهد بودن به آن برنامه‌ زندگی صحیح را می‌آموزد که در سلامت روحی روانی فرد مؤثر است و باعث می‌شود انسان در زندگی خود نیز از احساس آرامش و رضایت برخوردار باشد. برای آشنایی با دین اسلام لازم است که قرآن را بیاموزیم، متأسفانه به‌عنوان مسلمان این روزها انس با قرآن آن‌گونه که باید باشد نیست با این وجود که بزرگترین وظیفه‌ هر مسلمانی همراهی با قرآن در تمام مراحل زندگی است.

امجدی، با اشاره به اینکه برای شناخت قرآن نیاز به درک و فهم زبان عربی داریم، بیان کرد: قرآن به زبان عربی است، پس بهتر است نخست با ادبیات این زبان آشنا باشیم زیرا برای هر مسلمانی یادگرفتن زبان عربی مهم است. قدم دوم دقت در ترجمه‌ قرآن است یعنی تا جایی که مقدور است سعی کنیم، کنار تلاوت آیات قرآن در تفسیر و ترجمه‌ این آیات نیز دقت و تأمل کنیم.

این مدرس گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تبریز اظهارکرد: خداوند متعال قرآن را به زمین نازل کرد تا مردم مسلمان همواره همراه با قرآن باشند، اما مردم گاهی میان خود و قرآن فاصله می‌اندازند که این فاصله به معنای مهجوریت قرآن است. همراه داشتن جلد قرآن در کیف خود، ماشین و حتی خانه برای فهم قرآن کافی نیست و قرآنی بودن را باید در رفتار، گفتار و اخلاق خود نمایان کنیم.

وی تشریح کرد: در قرآن می‌توان پاسخ تمام مسائل کوچک و بزرگ انسان‌ها را پیدا کرد، هیچ موضوعی را در زندگی نمی‌توان مطرح کرد که قرآن به آن نپرداخته باشد برای نمونه در خوردن و آشامیدن، خوردن مواد غذایی حلال و پاک، اسراف نکردن و... از جمله بیانات قرآن در مورد آداب درست خوردن است.

این مدرس دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز افزود: خدواند در قرآن جوانان را در انتخاب همسر مناسب نیز راهنمایی کرده است و کسانی که در این امر از قرآن کمک بگیرند، زندگی موفق و پر از آرامش را تجربه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه، ماه مبارک رمضان در آیات قرآنی، ربیع القرآن نام گرفته است، تصریح کرد: رمضان بهار قرآن است که توصیه می‌شود در این ماه به آشنایی بیشتر با قرآن بپردازیم. ماه مبارک رمضان اردوگاهی برای آماده شدن فرد در روز رستاخیز است، بیداری در شب‌های قدر به معنای بیداری معنوی انسان از غفلت درونی و یاد خداوند است‌.

امجدی، با بیان اینکه معنای لغوی غفلت، عدم توجه به علم آشکار است، اظهار کرد: غفلت یعنی من می‌دانم چه کسی هستم و می‌دانم که باید چه کنم ولی نسبت به آن بی‌توجه هستم، غفلت آفت بزرگی است که اگر کسی به آن مبتلا شود از دایره‌ انسانیت خارج شده و وارد جرقه‌ حیوانات می‌شود، این جمله نیز بنابر آیات قرآن است.

وی ادامه داد: رمضان ماه بیداری از غفلت است، تا با این بیداری مسیر زندگی خود را از نو ترسیم کنیم، راهنمایی و راهبری دو معنای متفاوت دارد که قرآن کتابی برای هدایت و راهبری است که فقط با خواندن قرآن نمی‌توان راه درست زندگی را پیدا کرد زیرا برای قرآنی شدن باید با قرآن همراه شد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: قرآن کتابی است که هر بار خواندنش نکات جدیدی می‌آموزد، فهم قرآن با شناختن نهج‌البلاغه آسان‌تر است و نهج‌البلاغه نیز منبعی غنی برای آشنایی با امام علی(ع) است.

وی اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان هر نفسی که فرد روزه‌دار می‌کشد به اندازه یک تسبیح صلوات ثواب دارد و اعمال و دعا هایشان در این ماه مستجاب می‌شود، همچنین روزه‌داری و مقابله با هواهای نفسانی تأثیر بسیار عمیقی در روح، روان و همچنین جسم ما دارد.

مدرس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی، بیان کرد: برای حفاظت از سلامت روحی و جسمانی تا رمضان سال بعد در مرحله نخست باید روزه کامل و واقعی باشد، روزه کامل و واقعی یعنی هرگاه روزه هستید، باید گوش‌ها و چشم‌هایتان نیز از هر آنچه حرام است، دور بماند.

امجدی گفت: همچنین لازم است، روزه‌دار به غیر از ذکر نام و یاد خدا به امور روزانه‌ خود بپردازد، روزه صرفاً امتناع از خوردن و آشامیدن نیست بلکه باید با تمام وجود روزه باشیم و دلیل روزه گرفتن دستیابی به تقوا باشد. بهترین عمل نزد خدواند این است که بعد از ماه رمضان نیز مؤمن خود را از گناهان پاک نگه دارد و به اراده‌ای که در این ماه مبارک تقویت کرده است، متعهد باشد.

انتهای پیام
captcha