همه ظرفیت‌ها برای تحکیم وحدت ملی و اقتدار نظام بکار گرفته شود
کد خبر: 4136969
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
خطیب جمعه تهران:

همه ظرفیت‌ها برای تحکیم وحدت ملی و اقتدار نظام بکار گرفته شود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران تأکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای تحکیم وحدت ملی، افزایش اقتدار جامعه و نظام اسلامی استفاده شود و از سوی دیگر مشورت و تبادل نظر برای تصمیم‌سازی با کسانی که دچار خطا و اشتباه شده‌اند این پیام را می‌رساند که از خطا و اشتباه شما گذشتیم و همین موضوع موجب دلگرمی و انسجام اجتماعی خواهد شد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، هشتم اردیبهشت در خطبه اول نماز جمعه تهران، نهج‌البلاغه را قدیمی‌تری سند دینی مسلمانان عنوان کرد و گفت: در منشور حکمرانی نهج‌البلاغه از واژه دولت برای برقراری نظم سیاسی استفاده شده و باید گفت امروزه واژه دولت قدیمی‌ترین واژه در ادبیات سیاسی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) به مالک اشتر توصیه می‌کنند دولت عالی‌ترین مرجع برای ایجاد تعادل در زندگی سیاسی و اجتماعی انسان‌هاست و در حوزه دین و سیاست دولت بارزترین نقش را در حوزه‌های مختلف دارد. زندگی جمعی انسان‌ها با نظام سیاسی پیوند خورده و در تاریخ، هیچ حیات اجتماعی بدون قدرت سیاسی اتفاق نیفتاده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حافظه تاریخ، داد و بیداد را از یاد نمی‌برد و یکی از اساسی‌ترین اصول در تاریخ سیاسی جوامع بشری است و صاحبان قدرت طبق فرموده امام علی(ع) باید تاریخ را مرور کنند.

تکالیف اضافه؛ منشأ فساد

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه انسان‌ها به دنبال تغییر در حیات اجتماعی خود هستند و حاکمان باید بدانند عملکرد آنها تمام حوزه‌های حیات اجتماعی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر امروز صندوق‌های بازنشستگی با ناترازی مواجه هستند به خاطر تصمیماتی است که در دولت‌های قبل و مجلس گرفته شده است. ما نباید بر نهادها و مؤسسات و صندوق‌ها تکالیفی را تحمیل کنیم که قادر به انجام آن نیستند، زیرا این تکالیف منشأ فساد و مشکلات در جامعه هستند.

وی بیان کرد: بررسی و تحلیل تاریخ سیاسی جوامع انسانی و رصد دقیق نقد و قضاوت مردم از سوی حکمرانان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. مدیران در همه سطوح در قوای سه‌گانه باید دید و تحلیل مردم را رصد کنند؛ اگر نگاه مردم رصد و تحلیل نشود راه برای شکاف میان دولت و ملت هموار می‌شود. از نگاه امام علی(ع) قضاوت مردم می‌تواند تصمیمات ما را مورد ارزیابی قرار دهد و نقش مهمی در تبیین عملکرد مدیران و حاکمان در سطوح مختلف دارد و از سوی دیگر باید در مسیر افزایش رضایتمندی مردم قدم برداشت و افزایش رضایتمندی مردم با تحلیل درست و دقیق از واقعیت‌های اجتماعی صورت خواهد پذیرفت و در این زمینه هم رسانه‌ها نقش مهمی دارند.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه امام علی(ع) بعد از تحلیل و تبیین نگاه مردم به عملکرد حاکمان، بر آراستگی مدیران به عمل صالح تأکید دارند و این موضوع را راهی برای هموار کردن مسیر عدالت می‌دانند، افزود: عمل صالح آن عملی است که از بالاترین پشتوانه علمی برخوردار است و باید محور همه تصمیمات باشد. هیچ تصمیمی در نظام سیاسی دینی بدون پشتوانه علمی و عمل صالح نباید اتخاذ شود.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر حضور پرشور مردم در انتخابات 1402 گفت: افزایش مشارکت مردم در انتخابات 1402 امری مهم و ضروری است ولی آرای مردم زمانی مورد امضای خداوند است که شخصیت‌های انتخاب‌شده شایسته باشند. مردم باید عالم را انتخاب کنند و مسئولیت‌ها را به دست کسانی بسپارند که از شایستگی بالاتری در دانش و تقوا و عمل صالح برخوردارند، یعنی اگر انتخاب باشد ولی عمل صالح وجود نداشته نباشد آن انتخاب مورد امضای خداوند نیست. از سوی دیگر کسانی که می‌توانند گره‌ها را بگشایند موظفند برای ارتقای سطح جامعه در انتخابات حضور پیدا کنند. همچنین باید از دانش و علم و ظرفیتی که افراد دارند به درستی استفاده شود.

بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی

وی بیان کرد: بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایجاد تحول علمی و دانشی در کشور است و اگر امروز قدرت دفاعی داریم به خاطر همین تحول علمی برآمده از ایمان و عمل صالح است. باید برای اقتدار سطح دانش تلاش کرد و وزرای محترم اگر می‌خواهند به ملت خدمت کنند حتماً تلاش کنند تصمیمات آنها از بالاترین سطح دانش و علم برخوردار باشد، زیرا تصمیات مبتنی بر دانش و علم راه خروج از چالش‌ها و تنگناهاست.

خطیب جمعه تهران مجاهدت خستگی‌ناپذیر و استقامت را امری مهم عنوان کرد و گفت: بدون ثبات قدم و استقامت در راه، پیروزی نصیب ما نخواهد شد و حضرت علی(ع) بر این نکته تأکید دارند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، در خطبه دوم با تسلیت شهادت حجت‌الاسلام سلیمانی یادآور شد: این عالم بزرگوار در مسیر وحدت امت اسلام گام‌های بلندی برداشت و به مدت 17 سال افتخار خدمت به برادران و خواهران شیعه و اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان را داشت.

کارگران؛ ستون اقتصاد

وی با تبریک هفته کارگر گفت: ستون فقرات اقتصاد و اقتدار ملی، جامعه کارگری کشور است. باید در پرتو دانش و علم و در سایه کاهش هزینه‌ها و افزایش ثروت ملی و ارائه راهکارها برای خلق ثروت، مسیر ارتقای رفاه زندگی و معیشت جامعه کارگری را فراهم آورد و به لطف الهی با مهار تورم و رشد تولید، کشوری که امروز نماد اقتدار و عزت امت اسلامی است در جایگاهی که از نظر اقتصادی زیبنده آن است، قرار داد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال ۱۴۰۲ در جوار حرم رضوی و همچنین بیانات ایشان در نماز عید فطر گفت: ایشان فرمودند یک جاهایی اغماض و گذشت لازم است، اما گذشت نمی‌کنیم. سر یک اختلاف نظر کوچک یقه یکدیگر را می‌گیریم چرا؟ ممکن است دو نفر در یک مسئله سیاسی اختلاف‌نظر داشته باشند چرا باید با یکدیگر دعوا کنند؟ مگر اختلاف نظر سیاسی آیا اختلاف‌نظر در یک مسئله اقتصادی یا حوزه مدیریتی باید به دعوا و جدال بینجامد؟ چرا باید یقه یکدیگر را بگیرند چرا باید دوقطبی در جامعه ایجاد شود؟ باید اغماض کرد، یک جاهایی باید چشم‌پوشی کرد.

ابوترابی‌فرد در ادامه این مطلب افزود: در یک جامعه سلایق و عقاید مختلفی هستند. اگر نگاه‌های مختلف به مسائل باشد مانعی ندارد همه در کنار یکدیگر زندگی کنند با هم کار کنند با هم مهربانی کنند. دشمن با اتحاد ملت ایران و یکپارچگی شما مخالف است. دشمن مایل است مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با یکدیگر دعوا کنند.

وی ادامه داد: این مطالب بخشی از بیانات رهبری انقلاب اسلامی که همه ما باید گوش جان به آن سپرد و در حقیقت این سخن از آموزه‌های وحیانی الهام می‌گیرد.

ملایمت و ملاطفت در تعامل و گفت‌وگو

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: روش مبتنی بر ملایمت و ملاطفت در تعامل و گفت‌وگو با یکدیگر از اصول رفتاری پیامبر اکرم(ص) است. و قرآن کریم راه رسیدن به قله‌هایی کمال و قرب الهی را در عمل صالح و اخلاص در عمل توصیف می‌کند. همچنین قرآن کریم پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) را تجسم عمل صالح عنوان می‌کند. اهل بیت(ع) حقیقت اخلاص هستند و باید آنها بشناسیم و الگو قرار دهیم و این راه رسیدن به سعادت است.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: جامعه اسلامی باید به پیامبر خویش اقتدا کند، گذشت داشته باشد و اهل محبت و رحمت به یکدیگر باشد.

وی پرهیز از هرگونه بدخویی و درشت‌گویی را یکی دیگر از ویژگی‌های رفتاری پیامبر اسلام(ص) توصیف کرد و در این رابطه گفت: نباید سنگ دل و سخت دل بود. قلب نرم و زبان آراسته به فضایل منجر به سنخن گفتن نیکو با یکدیگر خواهد شد و با احترام از یکدیگر نام ببریم.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: گذشت و اغماض از خطای دیگران موجب می‌شود خداوند از خطای ما هم بگذرد و این بخشی از اصول مدرسه امام علی(ع) است.

وی بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای تحکیم وحدت ملی، افزایش اقتدار جامعه و نظام اسلامی استفاده شود و از سوی دیگر مشورت و تبادل نظر برای تصمیم‌سازی با کسانی که دچار خطا و اشتباه شده‌اند این پیام را می‌رساند که از خطا و اشتباه شما گذشتیم و همین موضوع موجب دلگرمی و انسجام اجتماعی خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران افزود: پیامبر اکرم(ص) به عنوان زعیم و رهبر سیاسی جامعه در این کریمه مبارکه مخاطب هستند یعنی مدیران در نظام اسلامی نخستین مخاطبان این پیام هستند. این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند وحدت بین قوای سه گانه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و این وحدت راه را برای وحدت قوا با ملت هموار می‌کند.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر اصلاح گفتار در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید زمینه وحدت ملی را همواره کند نه اینکه اختلاف ملی را تشدید سازد. پیمودن این راه برای تحکیم و رسیدن به افزایش و ارتقای قدرت ملی ضروری است. باید دست یکدیگر را گرفت ما اگر دغدغه حجاب داریم به عنوان زنان و مردان مسلمان باید براساس آموزه‌های اسلامی و با روش درست در جهت اصلاح این بیماری اجتماعی تلاش کنیم.

انتهای پیام
captcha