۳۵۰ نیروی پرورشی جذب آموزش‌و‌پرورش می‌‌شوند
کد خبر: 4137486
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
در چهارمحال‌وبختیاری

۳۵۰ نیروی پرورشی جذب آموزش‌و‌پرورش می‌‌شوند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: با توجه به اینکه اجازه جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی اخذ شده و فراخوان آن تا پایان خردادماه منتشر می‌شود، نیازهای استان که حدود ۳۵۰ نفر است احصا و طی دو هفته قبل به وزارتخانه اعلام شد که امیدواریم با یک همت جهادی، جذب این تعداد محقق و کمبود آموزش و پرورش رفع شود.

غلامعلی خدیبی، معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، افشین امیریان، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در «نشست خبری با اصحاب رسانه» به‌مناسبت سالگرد شهادت مرتضی مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم به تشریح اهم برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته پرداخت و اظهار کرد: بخشی از موضوع تبیین جایگاه و ارزش مقام معلم و نهادینه‌سازی این نقش در جامعه برعهده رسانه‌هاست که امید است جایگاه علم، تعلیم و تربیت و معلم نهادینه شود.

وی با ذکر اینکه حضور مسئولان در مدارس در طی هفته معلم در شورای آموزش و پرورش استان تأکيد و مصوب شد، ادامه داد: حضور مسئولان و مدیران و تجلیل از مقام معلم در مدارس نقش مهمی در پاسداشت جایگاه معنوی و احترام نسبت به این قشر خواهد داشت.

اهم برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم

امیریان برخی عناوین ویژه‌برنامه‌های هفته معلم را یادآور شد و افزود: مانور و رژه ورزشی در روز ۱۲ اردیبهشت از محل اداره‌کل آموزش و پرورش تا میدان معلم در شهرکرد برگزار و نظیر این برنامه در دیگر شهرستان‌ها نیز اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: زنگ سپاس معلم ساعت هشت صبح روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت و اجرای سرود سپاس معلم توسط دانش‌آموزان، تجلیل از معلمان نمونه استانی و شهرستانی و دو معلم استان که در جمع معلمان نمونه کشور قرار گرفتند، حضور در منازل شهدای فرهنگی، غبارروبی گلزار شهدا، برپایی میز خدمت در میعادگاه‌های نماز جمعه از جمله این عناوین هستند.

امیریان به فعالیت ۱۱۵ گروه جهادی معلم‌محور در استان اشاره و بیان کرد: این افراد در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بدون هیچ چشمداشتی خدمت‌رسانی می‌کنند و تجلیل از معلمان جهادی در هفته معلم در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش برخی دستاوردهای مهم این نهاد در سال گذشته را توضیح داد و تصریح کرد: آموزش و پرورش در کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت خانواده را به خود اختصاص داد، همچنین این نهاد عنوان دستگاه برتر را در جشنواره شهید رجایی کسب کرد. کسب رتبه دوم کشور و رتبه برتر استان در پاسخگویی به شکایات و قرارگیری در جمع پنج اداره‌کل برتر کشور از دیگر افتخارات است.

جزئیات رتبه‌بندی معلمان

امیریان کسب بیش از ۲۷۰ مقام کشوری در حوزه فرهنگی و پرورشی را از دیگر دستاوردها عنوان کرد و گفت: همچنین ۱۸ مقام کشوری در حوزه تربیت بدنی در سال گذشته کسب شد؛ راه‌اندازی و مدیریت شبکه جامع اطلاع‌رسانی برای اولین بار با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در شبکه شاد اتفاق افتاد. کانال پویش‌ها و رویش‌ها نیز راه‌اندازی و بیش از پنج هزار اثر خلق شده دانش‌آموزان در فضای مجازی در آن بارگذاری شده است.

امیریان در خصوص رتبه‌بندی معلمان، توضیح داد: این طرح قریب به ۱۲ سال قبل تصویب شد اما در دولت‌های قبلی روی زمین مانده بود که در این دولت از سر گرفته شده و این حرکت کار بزرگی است؛ فرآیند رتبه‌بندی از بارگذاری اطلاعات از سوی فرهنگیان آغاز می‌شود و بر طبق آیین‌نامه حق اعتراض هم وجود دارد و صحت‌سنجی مدارک نیز باید از سوی هیئت ممیزه انجام بگیرد.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی از سال گذشته آغاز و احکام صادر شد و تا ۱۲ اردیبهشت نیز سامانه جهت اعتراض باز است که تا کنون حدود ۳۰ درصد کل ثبت‌نامی‌ها در کشور اعتراض داشته‌اند؛ یکی از مواردی که ایجاد چالش کرد، تعیین اعتبارات و نقدینگی طرح پیش از نهایی شدن رتبه‌بندی‌ها بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص جزئیات آزمون استخدام معلمان که جمعه هفته قبل برگزار شد، بیان کرد: ۵۲۶ معلم شامل ۴۶۶ معلم ابتدایی و ۶۰ معلم ابتدایی استثنایی استخدام خواهند شد که بیش از سه هزار نفر از استان در این آزمون شرکت کردند و سه برابر ظرفیت به مراحل گزینش دعوت خواهند شد؛ ۲۶۶ نفر نیز از طریق آزمون دبیری جذب آموزش و پرورش خواهند شد که جزئیات آزمون آن اعلام خواهد شد.

کمبود معلم پرورشی و مشاور در استان

در ادامه، غلامعلی خدیبی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر کمبود معلم پرورشی در استان، توضیح داد: با توجه به اینکه اجازه جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی داده شده و فراخوان آن تا پایان خرداد منتشر می‌شود، نیازهای استان که حدود ۳۵۰ نفر است احصا و دو هفته قبل به وزارتخانه اعلام شد که امیدواریم با یک همت جهادی جذب این تعداد محقق و کمبود آموزش و پرورش استان رفع شود. همچنین با کمبود ۴۰۰ مشاور در مدارس مواجه هستيم که امید جذب این نیروها محقق شود.

خدیبی به برپایی اردوهای دانش‌آموزان پس از دوران کرونا و ضرورت نشاط آفرینی اشاره کرد و توضیح داد: اردوهای دانش‌آموزی یکی از بهترین بسترهای آموزشی و تربیتی هستند که خاطرات زیبایی را در ذهن دانش‌آموزان حک می‌کنند در این راستا، پس از سال‌های کرونایی که این فرصت از ما سلب شده بود، این اردوها از سر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اردوگاه شهید چمران سامان از سال ۹۱ تا کنون راکد مانده و در سفر ریاست جمهوری به استان در سال گذشته، اعتبارات خوبی رقم خورد که اگر محقق شود اردوگاه سامان به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین اردوگاه‌های قلعه تک و شمس آباد با مبالغ خوبی تجهیز شدند و روزانه پذیرای دانش‌آموزان از مناطق ۱۷ گانه آموزش و پرورش هستند.

فعالسازی اردوگاه‌های دانش‌آموزی

خدیبی از پیش‌بینی اعزام دو هزار دانش‌آموز به اردوی قم و جمکران خبر داد و گفت: بخشی از اعزام‌ها قبل از عید انجام شد و در اردیبهشت‌ماه ادامه دارد؛ اعزام دانش‌آموزان زیارت‌اولی به مشهد مقدس نیز در بهار در حال انجام است.

وی افزود: اردوهای راهیان پیشرفت که مورد تأکيد مقام معظم رهبری است ناظر بر آشنایی دانش‌آموزان با دستاوردها و توانمندی‌های انقلاب و نظام اسلامی است که بازدید از هوا فضای تهران انجام شده و برنامه‌های بازدید از پالایشگاه‌ها، مراکز علمی، صنعتی، دانشگاهی و قطب‌های صنعتی در دستور کار قرار دارد.

در ادامه، یاسر خسروی، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در خصوص نرخ باسوادی در استان، بیان کرد: نسبت به قبل از انقلاب بیش از ۵۰ درصد رشد باسوادی داریم که محدوده سن سوادآموزی از ۱۰ تا ۴۹ سال است و طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵، ۹۴ درصد جمعیت استان باسواد شناخته شدند و این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹۶.۸ درصد ارتقا یافته است.

در پایان، پژمان خلفیان، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان در ایام تابستان، گفت: مطابق سنوات گذشته، کلاس‌های فوق برنامه هم در مدارس و هم در پژوهش‌سراها اتفاق خواهد افتاد که آموزش کدنویسی و هوش مصنوعی در پژوهش‌سراها در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha