«خدمت، صلح و دوستی»؛ شعار جمعیتی از جنس قرآن
کد خبر: 4137630
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن هلال‌احمر

«خدمت، صلح و دوستی»؛ شعار جمعیتی از جنس قرآن

نوع‌دوستی و خدمت به خلق ثمره‌ و برکتی از آموزه‌های نورانی قرآن است لذا اگر مجموعه هلال‌احمر با مبانی قرآنی مأنوس باشد، قطعاً گذشته از بهره‌های فردی، برکات و ثمرات خدمت آنان به اجتماع افزون خواهد شد.

مسابقات قرآن هلال احمر

مسابقات قرآن، نهج‌البلاغه و احکام ویژه کارکنان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری با حضور بالغ بر ۱۰۰ متسابق بانو و آقا روز گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در مجمتع لاله شهرکرد برگزار شد؛ گزارش ایکنا از این مسابقات تقدیم مخاطبان می‌شود.

مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه مسابقات قرآن، نهج‌البلاغه و احکام امسال با حضور ۲۳۰ نفر از کارکنان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان در مرحله شهرستانی در ماه مبارک رمضان برگزار شد، اظهار کرد: از این تعداد، قریب به ۱۰۶ بانو و آقا در رشته‌های گوناگون به مرحله استانی این دوره از مسابقات که با شعار «خدمت، صلح و دوستی» برگزار می‌شود، راه یافتند.

وی ادامه داد: مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و احکام ویژه کارکنان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن طراحی شده است.

مثنوی تصریح کرد: رشته حفظ شامل جزءهای 1، 3، 5، ۱۰، ۱۵ و کل قرآن کریم و حفظ سوره یاسین، قرائت در بخش بانوان در رشته قرائت ترتیل از سوره یاسین و در بخش آقایان در رشته ترتیل از سوره یاسین و در رشته تحقیق از سوره انبیاء، تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه یاسین، نهج‌البلاغه در رشته ترجمه و شرح نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) با محوریت‌نامه ۳۱ نهج‌البلاغه و احکام از جمله رشته‌های این دوره از مسابقات است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بیان کرد: رشته احکام نیز در سطح احکام عمومی از توضیح‌المسائل مراجع عظام با محوریت احکام تقلید، طهارت و نجاسات، نماز، خمس، امر به معروف و نهی از منکر برگزار می‌شود. اسامی راه‌یافتگان استان به مرحله کشوری تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه مسابقات قرآن مستقر در معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر اعلام می‌شود.

راهیابی قرآن به اذهان و قلوب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد در جریان این رویداد قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن کریم ثقل اکبر است، اظهار کرد: پیامبر(ص) دو وزنه برای انسان‌ها به يادگار گذاشتند که عبارتست از قرآن و اهل‌بیت(ع) و ایشان توصیه فرمودند اگر به هر دو تمسک بجویید، هرگز گمراه نخواهید شد.

وی ادامه داد: شیعیان افتخار دارند که هم قرآن به‌عنوان قانون اساسی دین و هم اهل‌بیت(ع) و ذریه پیامبر(ص) را چراغ راه زندگی قرار می‌دهند، مکتب و راه و رسم ما برگرفته از این دو گنجینه و یادگار رسول خداست.

فاطمی با اشاره به توصیه قرآن و بزرگان دین مبنی بر قرائت مصحف شریف، توضیح داد: بر این اساس، نباشیم از کسانی که قرآنشان گوشه طاقچه خاک می‌خورد یا این کتاب آسمانی را در زیباترین جلد در بهترین جای منزل قرار می‌دهند اما آن را تلاوت نمی‌کنند و با آن مأنوس نیستند.

وی بیان کرد: امام صادق(ع) ذیل آیه «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل/20) فرموده‌اند: «القُرآنُ عَهدَ اللهِ اِلی خَلقِِه فَقَد یَنبَغی لِلمَرأ المُسلِمِ اَن یَنظَرُ فی عَهدِهِ وَ اَن یَقرَأَ مِنهُ فی کُلِّ یَومٍ خَمسینَ آیَةً»؛ قرآن پیمان خدا با مردم است، پس یقیناً برای شخص مسلمان سزاوار است که با دقت در پیمان خویش بنگرد و از آن در هر روز پنجاه آیه بخواند. پیداست که انسان با هر مشغله‌ای باید به تلاوت قرآن کریم توجه داشته باشد و از برکت و نورانیت این کتاب شریف بی‌بهره نماند.

این مدرس حوزه علمیه استان تأکید کرد: قرآن ریسمان اتصال به خداوند است و تاریخ گواهی می‌دهد چه بسیار انسان‌هایی که با قرآن بودند و درجات مختلف رشد و کمال و معنویت را طی کردند و عزیز و بزرگ شدند؛ مصداق شناخته شده از این مهم، حافظ شیرازی است که حافظ قرآن بود و علاوه بر نائل شدن به سعادت و کمال انسانی، در تاریخ ماندگار شد.

فاطمی آشناسازی کودکان و نوجوانان با قرآن کریم را وظیفه پدران و مادران دانست و گفت: پیامبر(ص) در حدیثی خطاب به پدر و مادر می‌فرمایند: «اَدِّبوا اَولادَکُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبیِّکُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرآنِ»، فرزندانتان را به سه چیز ادب کنید، عشق به پیامبرتان، عشق به خاندان او و قرآن خواندن.

وی در پایان گفت: خوشبختانه رویدادها و مسابقات قرآن که به برکت نظام اسلامی در شهرها و روستاها برگزار می‌شود، بستر انس آحاد جامعه با قرآن و راهیابی مصحف شریف به خانه‌ها و اذهان و قلوب را فراهم می‌کند تا زندگی قرآنی را تجربه کنیم.

استقبال امدادگران و داوطلبان از مسابقات قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر جعفری، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال احمر چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه هلال احمر یک نهاد خیریه و عام‌المنفعه است، اظهار کرد: هلال‌احمر یک مؤسسه لوکس نیست بلکه تمام فعالیت‌ها را بر مبنای خیریه پیش می‌برد، لذا هلال‌احمر با شعارهای اساسی این نهاد از جمله «نوعدوستی»، «برای همه، برای همیشه» یا «صلح و دوستی» و ... تلاش کرده است که زمینه بهره‌گیری از قرآن کریم به‌عنوان کتاب هدایت بشر را لااقل برای جامعه هدف بهتر فراهم کند.

وی به برپایی مسابقات قرآن به‌عنوان یکی از اقدامات قرآنی هلال‌احمر اشاره کرد و ادامه داد: دارالقرآن جمعیت هلال‌احمر استان از چند سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و فعالیت‌های قرآنی ناظر بر مجموعه را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.

جعفری بیان کرد: برپایی دوره‌های مختلف تفسیر از جمله سوره مبارکه حجرات، یس، دخان و ... یکی از فعالیت‌های قرآنی پررنگ است که اجرا می‌شود، مسابقات قرآن ویژه فرزندان کارکنان نیز چند سال برگزار شد و امسال با توجه به رفع شدن خطرات کرونا مسابقات را در سطح وسیع‌تر یعنی ویژه کارکنان، امدادگران و داوطلبان برگزار کردیم تا جمعیت بیشتری را پوشش دهیم.

وی تأکید کرد: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، امسال شاهد ارتقای مسابقات قرآن هم از حیث کیفیت و هم کمیت بودیم و عملکرد مطلوبی در مقایسه با سایر استان‌ها داشته‌ایم، امید است نمایندگان استان در سطح کشور هم بدرخشند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال احمر استان با تصریح اینکه امسال بازه زمانی محدود و اندکی را برای تبلیغات و فراخوان داشتیم، گفت: در طی دو هفته مهلت ثبت‌نام، بالغ بر ۲۳۰ نفر در این مسابقات شرکت کردند که آمار خوبی است و امیدواریم سال آینده با تبلیغات بهتر و زمان مناسب، افراد بیشتری را جذب کنیم.

وی گفت: ارزیابی و بازخوردی که از اساتید و داوران حاضر در مسابقات قرآن دریافت کردیم گویای آن است که خوشبختانه این برنامه هم از حیث اجرا و رعایت اصول شکلی مسابقات قرآن و هم از حیث سطح متسابقان خوشبختانه خوب و مطلوب بود و رضایت داشتند.

انس عملی با قرآن؛ هدف غایی فعالیت‌های قرآنی

جعفری با بیان اینکه انس عملی با مصحف شریف بالاتر از تمامی اهداف قرار دارد، افزود: نقطه آرمانی هلال‌احمر، معنویت و معرفت‌شناسی تک‌تک اعضای جمعیت و انس عملی افراد با آموزه‌های قرآن است تا بتوانند با عزم راسخ متواضعانه به مردم خدمت کنند.

وی با اشاره به اینکه در ایام رمضان مسابقات قرآن در بستر فضای مجازی برگزار شد، بیان کرد: خوشبختانه این مسابقات با اقبال خوبی از سوی مخاطبان کانال‌های مجازی دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه مواجه شد. برپایی دوره‌های احکام در ماه رمضان ویژه کارکنان و نیز امدادگران از دیگر فعالیت‌ها بوده است که هم به‌صورت مجازی و هم حضوری در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای برگزار شد، همچنین برنامه‌های شب‌های قدر در بسیاری از پایگاه‌ها با حضور روحانی برگزار شد.

جعفری در پاسخ به این پرسش که اهمیت انس با قرآن برای امدادگران هلال‌احمر چیست؟ توضیح داد: فرق هلال‌احمر اسلامی با غیراسلامی در همین دین‌باوری و خدامحوری است که چاشنی کار خداپسندانه و بشردوستانه امدادگران می‌شود و تقدس خدمت را صدچندان می‌کند.

وی ادامه داد: نفس کار جمعیت هلال‌احمر چه در جامعه اسلامی و چه غیراسلامی زیبا، عقل‌پسند و عامه‌پسند است، حال تصور کنید که نگاه خدامحوری نیز در اهداف و برنامه‌های امدادگران و داوطلبان قرار گیرد که یقیناً بسیار متعالی خواهد بود؛ ایجاد فضای قرآنی در بین جوانان و امدادگران و داوطلبان در حین ارائه خدمت، انگیزه مضاعفی را در آنان ایجاد می‌کند و ارائه بهتر خدمات را شاهد خواهیم بود و این خدمت‌رسانی آنان ذخیره‌ای برای دنیا و آخرت خواهد بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌ فقیه در جمعیت هلال احمر استان تصریح کرد: برنامه‌های معرفتی و قرآنی که این دفتر برای جامعه کارکنان و امدادگران و داوطلبان تدارک می‌بیند براساس نیازها برنامه‌ریزی می‌شود و در راستای رفع چالش‌ها و مشکلات احتمالی است. شاکله جمعیت هلال‌احمر برای توانمند و پویا شدن باید مأنوس با قرآن و معارف اسلامی باشد و لذا انس با قرآن نقش بسیار مهمی در پیشبرد کارها دارد و قرآن یک فرصت برای ماست که جمعیت‌های ممالک غیر اسلامی از آن بی‌بهره هستند.

جعفری افزود: مبنا و اصل کار خیرانه و نیکوکارانه، قرآن است، یعنی کار خیری ثمره‌ و برکتی از آموزه‌های نورانی قرآن است لذا اگر مجموعه هلال‌احمر با مبانی قرآنی مأنوس باشند، قطعاً گذشته از بهره‌های فردی، برکات و ثمرات خدمت آنان به اجتماع افزون خواهد شد.

وی بر ضرورت احیا و اشاعه مبانی قرآن در نظام ادارات اشاره کرد و توضیح داد: می‌طلبد که نهادها توجه بیشتری به این مهم داشته باشند و در ساحت عملی شاهد پیاده شدن دستورات قرآنی در ادارات و در سطح جامعه باشیم، اگر این مهم محقق شود، عملکرد و بازدهی و خدمت‌رسانی واقعی ادارات به مردم اتفاق خواهد افتاد و مبانی قرآنی نظیر حق‌الناس، حقوق عامه و اخلاق کارمندی رعایت می‌شود.

ارزیابی حافظ بین‌المللی از مسابقات هلال‌احمر

عیسی خورشیدی، حافظ بین‌المللی قرآن کریم و داور مسابقات قرآن جمعیت هلال‌احمر استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه خوشبختانه سطح مسابقات خوب بود، اظهار کرد: در مقایسه با مسابقات سایر ادارات، قاریان و حافظانی که امروز در این رویداد قرآنی حضور داشتند، به مراتب سطح بهتری داشتند.

وی با ذکر اینکه معمولاً آیین‌نامه‌ داوری تمامی مسابقات بر مبنای آیین‌نامه مسابقات سراسری اوقاف است، ادامه داد: آیین‌نامه اوقاف بهترین، جامع‌ترین و آبدیده‌ترین آیین‌نامه است که در تمامی مسابقات از آن استفاده می‌شود.

خورشیدی بیان کرد: البته در انتخاب قرعه‌ها بی‌سلیقگی شده بود یعنی صرفاً سوره یس را برای متسابقان قرائت ترتیل انتخاب کرده بودند حال آنکه حفظ این سوره مبارکه یکی از رشته‌های مسابقات نیز بود، لذا جا داشت برای رشته‌های ترتیل و قرائت امکان انتخاب قرعه از چند جزء یا سوره وجود داشته باشد.

حافظ بین‌المللی قرآن در پایان گفت: به نظر می‌رسد شاهد موازی‌کاری در مسابقات هستیم و افراد مشخصی در مسابقات اوقاف و ادارات مختلف حضور دارند و دائماً در گردش هستند، اگر ادارات به‌ویژه هلال احمر تمرکز را در برپایی مسابقات ویژه نیروها و کارمندان خود قرار دهد، حق مطلب بهتر ادا خواهد شد.

شور خدمت در امدادگران قرآنی

محمدمهدی عیدی، متسابق رشته قرائت تحقیق از شهرستان اردل در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به کسب چندین مقام شهرستانی و استانی در مسابقات قرآن مختلف از جمله دانش‌آموزی، بیان کرد: مسابقات بستری برای انس بیشتر با قرآن کریم است که بتوانیم آموزه‌های نورانی قرآن را در زندگی پیاده کنیم.

وی افزود: از دو سه سال قبل با راه‌اندازی جلسه خانگی قرآن کریم در محله فرصت تلاوت و انس با قرآن برای بنده و خانواده و اهالی محله فراهم شده است.

نوشین بهرامی، نوجوان فارسانی شرکت‌کننده در حفظ ۱۰ جزء به خبرنگار ایکنا گفت: از حدود پنج سال قبل در مسابقات قرآن شرکت دارم که در ابتدا در رشته پنج جزء و ترتیل فعالیت داشتم و به تازگی به حفظ ۱۰ جزء نائل شده‌ام. در مسابقات مختلف از جمله آموزش و پرورش شرکت کرده و مقام‌هایی را کسب کرده‌ام؛ بر حسب علاقه به انجام فعالیت‌های قرآنی در این مسابقات شرکت کردم.

بهرامی گفت: فردی که در مسیر قرآن گام بر می‌دارد می‌تواند بر اطرافیان و دوستان خود تأثیر بگذارد و آنان را به سمت قرآن تشویق کند و بنده نیز دوستانم را تشویق می‌کنم که حداقل صحیح‌خوانی قرآن را یاد بگیرند.

سمیرا رضایی، متسابق رشته حفظ از کوهرنگ با اشاره به سابقه فعالیت‌های قرآنی خود، گفت: رتبه‌های استانی در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی در کارنامه فعالیت‌های قرآنی دارم، البته حضور در مسابقات را هدف نمی‌دانم لذا کمتر در مسابقات حضور داشته‌ام و انس با قرآن را از روی علاقه شخصی خودم و فضای قرآنی خانواده پیگیری می‌کنم.

وی گفت: برپایی جلسات خانگی قرآن کریم و نیز محفل جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان در خانواده ما به یک رسم تبدیل شده و خوشبختانه این فضای قرآنی در منزل ما و بستگان ساری و جاری است که امیدوارم بتوانم به‌زودی به حفظ کل قرآن نائل شوم.

انتهای پیام
captcha