پژوهش‌های جدید درک تاریخ متون قرآنی را تسهیل کرده است
کد خبر: 4137958
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
پژوهشگر آمریکایی:

پژوهش‌های جدید درک تاریخ متون قرآنی را تسهیل کرده است

دوین استوارت، از تأثیر بسیار مطالعات تاریخی اخیر به ویژه بر روی اوراق قرآن به جای مانده از قرن اول تا سوم هجری بر درک تاریخ قرآن خبر می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، دوین استوارت، چهره دانشگاهی و پژوهشگر آمریکایی در مطالعات عربی و اسلامی است. به گفته وی مطالعات و پژوهش‌ها به ویژه در موضوع تاریخ قرآن در سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته است.

استوارت تأکید می‌کند: سال‌ها طول کشید تا پژوهشگران تحقیقات خود را در مورد نسخ کامل قرآن کریم تکمیل کردند و پژوهش‌ها روی نسخ قرآنی تا قرن سوم هجری قمری متمرکز بود؛ اما با این‌حال اوراق زیادی از قرآن متعلق به زمان‌های پیش‌تر از این تاریخ نیز وجود دارد. اگرچه این اوراق یک قرآن کامل نیست.

وی گفت که در بیست سال گذشته مطالعات روی اوراق قرآن به جا مانده از قبل قرن سوم هجری افزایش یافته است، محققان بسیاری به این موضوع پرداخته‌اند. نخستین آنها لاروش است، او اوراق قرآن به جا مانده از قرن سوم هجری در کتابخانه‌های اروپایی را مورد مطالعه قرار داده است.

این پژوهشگر آمریکایی ادامه داد: این مطالعات دستاوردهای زیادی در درک مراحل و تاریخ نگارش متون قرآنی به دنبال داشته است. اکنون ما درک خوبی از اشکال مختلف کتابت قرآن و تحول خطوط به کار رفته در کتابت مصحف به ویژه در دوران اموی داریم.

وی همچنین در مورد فهم روایت‌ها و داستان‌های قرآنی نیز تأکید کرد: قرآن خود را کتاب مقدسی معرفی می‌کند که خداوند متعال فرستاده است و این کتاب تصدیق‌کننده آنچه که پیش‌تر روایت شده، است.

استوارت اظهار کرد: درک برخی از داستان‌های ذکر شده در قرآن ممکن نیست، مگر اینکه خواننده پیش زمینه و آگاهی از کتاب مقدس داشته باشد. با این حال برای درک روایت‌های قرآن نباید بر اسرائیلیات تکیه کرد؛ چرا که قرآن به شیوه‌ای متفاوت به موضوعات مشترک مطرح شده پرداخته است. برای مثال در داستان آدم و حوا در روایت قرآنی ما با نوعی تساوی میان زن و مرد مواجه هستیم حال آنکه در روایت کتاب مقدس یهودی و مسیحی، سرزنش زیادی متوجه حواست چرا که او علاوه بر گناه خوردن میوه ممنوعه، همسر خود را نیز فریفته است.

دوین استوارت تحصیلات خود را در زبان عربی در دانشگاه پرینستون آغاز کرد و سپس با مطالعه در زمینه ادبیات عربی به ویژه در زمینه سجع در ادبیات عربی به مطالعات قرآنی علاقه مند شد.

 

انتهای پیام
captcha