تلاش بوسنی برای صادرات محصولات حلال به اروپا
کد خبر: 4141976
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

تلاش بوسنی برای صادرات محصولات حلال به اروپا

بوسنی امیدوار است که با توجه به موقعیت جغرافیایی خود به افزایش صادرات محصولات غذایی دارای گواهی حلال به بازارهای اروپایی کمک کند، جایی که تعداد مسلمانان در آن افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، این کشور منطقه بالکان که نیمی از جمعیت آن مسلمان هستند، از زمانی که یکی از اولین آژانس‌های اروپایی برای صدور گواهینامه کیفیت حلال را در سال 2006 راه‌اندازی کرد، به قطب منطقه‌ای محصولات حلال تبدیل شده است.

بانک‌های بوسنیایی، تولیدکنندگان مواد غذایی و هتل‌داران استانداردهای حلال را اتخاذ کرده‌اند تا به لطف انبوه جمعیت گردشگران خلیج‌ فارس و تجارت رو به رشد با جهان عرب، از بازاری با رشد سریع بهره‌مند شوند.

دامیر علی هودزیچ (Damir Alihodzic)، مدیر آژانس صدور گواهینامه کیفیت حلال بوسنی،  به رویترز گفت: بازار حلال اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا بسیاری از محصولات در آنجا به عنوان حلال تأیید نشده‌اند، در حالی که برای بسیاری از مسلمانان ساکن اروپا تقاضا برای آنها وجود دارد.

بر اساس گزارش اقتصاد جهانی اسلامی در سال 2022، بازار غذای حلال که 1.9 میلیارد مصرف کننده را در بر می‌گیرد و در سال 2021 ارزشی معادل 1.27 تریلیون دلار داشت، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 به 1.67 تریلیون دلار برسد. آمار دقیقی از تعداد مسلمانان در اروپا وجود ندارد.

گواهی حلال تأیید می‌کند که یک محصول مطابق با قوانین شریعت اسلام ساخته شده و نباید حاوی آثاری از گوشت خوک، الکل یا خون باشد. همچنین باید در خطوط کارخانه عاری از خطر آلودگی ساخته شود.

علی هودزیچ گفت که آژانس او تاکنون 110 شرکت محلی را به عنوان حلال تأیید کرده است که 80 درصد آنها تولیدکننده مواد غذایی هستند. این صنعت که حدود 10 هزار نفر را استخدام می‌کند، رشد سالانه بین 15 تا 20 درصد را به ثبت رسانده و حدود 7000 محصول دارای گواهی حلال و صادرات به کشورهای سراسر جهان است.

او در حاشیه نمایشگاه حلال سارایوو گفت: تولیدکنندگان ما باید از فرصتی که تقاضا در اروپا به آنها ارائه می‌دهد، استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha