فتح خرمشهر معادلات جهانی را به هم ریخت
کد خبر: 4143122
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
سردار عراقی:

فتح خرمشهر معادلات جهانی را به هم ریخت

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس با بیان اینکه سوم خرداد، روزی به یاد ماندنی در حافظه جهان و نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است،‌ گفت: صدام شرط بست که اگر ایرانی‌ها خرمشهر را بگیرند کلید بصره را به آن‌ها بدهد؛ اما برخلاف معادلات جهانی ایرانیان با قدرت توکل خرمشهر را پس گرفتند.

عبدالله عراقی

به گزارش ایکنا از قزوین، سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی در مراسم صبحگاه نیروهای مسلح که چهارشنبه سوم خرداد در تیپ ۸۲ سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین برگزار شد، گفت: سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس، روزی به یاد ماندنی در حافظه جهان و نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی است.

وی اظهار کرد: علت اهمیت دادن به سالگرد این روز، نشر شور و هیجان در جای جای شهر و انتقال فرهنگ ایثار و ایستادگی به نسل جوان است و باید در این اطلاع‌رسانی، شور و شعور به صورت توأمان منتقل شود.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس افزود: حمله و تجاوز به خرمشهر توسط دشمنان خارجی سبقه تاریخی داشته و سال ۱۳۵۹ چهارمین باری بود که خرمشهر توسط دشمن به تسخیر درآمد. در جنگ تحمیلی بود که خرمشهر و آبادان مورد حملات توپ و تانک دشمتی تا دندان مسلح قرار گرفت و پیش‌بینی می‌کردند که با تصاحب پی در پی شهرها یک هفته دیگر به تهران خواهند رسید.

وی خاطرنشان کرد: عراقی‌ها با پشتوانه تجهیزاتی پیشرفته، نیروی نظامی آموزش دیده و ساختار سیاسی حزب بعث و پشتوانه جهانی وارد جنگ با ایرانی شدند که به تازگی انقلاب کرده و هنوز در سیستان و بلوچستان و کردستان و پاوه و سنندج درگیر کومله و دمکرات و تجزیه‌طلبان بود.

عراقی تصریح کرد: در آن دوران پاسداران اسلام ۱۰ درصد نظامی و ۹۰ درصد عقیدتی بودند و نیروی نظامی آموزش دیده نداشتند. تانک‌ها و تجهیزات زمین‌گیر بودند و با تمام این شرایط ۳۴ روز با دست خالی در خرمشهر مقاومت کردند ۴ آبان ۱۳۵۹ خرمشهر سقوط کرد و آزادسازی آن به عقده‌ای ملی تبدیل شده بود.

وی بیان کرد: عراق ساختمان‌های خرمشهر را تخریب و به جای آن دژ ساخته بود. کارشناسان روس، دژ خرمشهر را دژی تسخیرناپذیر عنوان کردند و صدام شرط بست که اگر ایرانی‌ها خرمشهر را بگیرند من کلید بصره را هم به آن‌ها می‌دهم؛ اما برخلاف معادلات جهانی ایرانیان با قدرت توکل خرمشهر را پس گرفتند.

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس گفت: اولین یگان‌هایی که به عقبه ارتش عراق نفوذ کردند، تیپ رسول (ص) به فرماندهی شهید احمد متوسلیان و تیپ ۲۱ همزه سیدالشهداء بودند. در این عملیات ۱۹ هزار بعثی در خرمشهر تسلیم شدند و صدام ۳۰۰ نفر را اعدام کرد.

وی تصریح کرد: صدام امرای ارتش را جمع کرد و سخنرانی مفصلی داشت با این مضمون که ایرانی‌ها از شرق دجله وارد شدند و از روی استخوان‌های شما عبور کردند اگر به خود نیایید ایرانی‌ها در کوچه پس کوچه‌های عراق هم شما را تعقیب خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha