حج چگونه به فریضه‌ای تمدن‌ساز و تحول‌آفرین تبدیل می‌شود + صوت
کد خبر: 4143272
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
حجت‌الاسلام تویسرکانی پاسخ می‌دهد:

حج چگونه به فریضه‌ای تمدن‌ساز و تحول‌آفرین تبدیل می‌شود + صوت

نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در نگاه حداکثری به دین و احکام دینی از جمله حج گفت: با این نگاه به دین است که حج از یک فریضه فردی و عبادی صرف به یک مناسک و آیین تمدن‌ساز، وحدت‌آفرین و تحول‌آفرین در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر ضرورت نگاه فراجهانی مسلمانان به ویژه در موسم حج گفت: با انقلاب اسلامی یک تحول در نگاه به دین رخ داد و آن این بود که نگاه حداکثری به دین جایگزین نگاه حداقلی شد و این رویکرد انقلابی و نگاه حداکثری در همه احکام اسلام مانند نماز، روزه، زکات، امر به معوف و نهی از منکر و از جمله حج حاکم است. 

وی افزود: نگاه حداقلی به حج آن را به یک مناسک فردی و عبادی صرف تبدیل می‌کند که در آن مسلمانان یک سری مناسک و عبادات واجب حج را انجام می‌دهند و به پاداش الهی می‌رسند ‌بدون اینکه نگاهی به تحولات جهانی و مسئولیت اجتماعی و سیاسی خود نسبت به سایر انسان‌ها داشته باشند. 


بیشتر بخوانید:


تویسرکانی اظهار کرد: نگاهی که براثر انقلاب اسلامی به دین شکل گرفت موجب بیشترین دشمنی از سوی غربی‌ها شد. آنها با اسلحه ما مخالفتی ندارند بلکه دشمنی و مخالفت اصلی آنها با این نوع نگاه و برداشت حداکثری از دین و احکامی مانند حج است. نگاه حقیقی به حج نگاهی است که از دل مسئولیت‌های اجتماعی یک انسان مسلمان برمی‌خیزد. به عبارتی وقتی یک مسلمان وارد عرصه حج می‌شود از حوزه مسائل شخصی صرف عبور کرده و یک سری مسئولیت‌های اجتماعی و جهانی را می‌پذیرد. 

حج؛ مناسک تمدن‌ساز

نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: با این نگاه امکان ندارد یک مسلمان در موسم حج به فقر فقرا، محرومیت محرومان، مظلومیت مظلومان و ظلم ظالمان عالم بر مستضعفان بی‌تفاوت و بی‌اعتنا باشد. لذا با پذیرش این نگاه براساس آیات قرآن و روایات، حج یک مناسک و آیین تمدن‌ساز، وحدت‌آفرین و تحول‌آفرین در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی است و به رشد و پیشرفت امت اسلامی و ناکامی دشمنان اسلام از دسترسی به منابع کشورهای اسلامی و پایمال کردن عزت و استقلال کشورهای اسلامی منجر خواهد شد.     ‌           

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره اهمیت دشمن‌شناسی براساس نگاه فراجهانی به حج گفت: آیات نورانی قرآن برای پیشرفت مسلمانان در همه عرصه‌ها الزاماتی را مطرح می‌کند که یکی از این الزامات اساسی توجه به نقش دشمنان در ضعف و عقب‌ماندگی مسلمانان است. 

دشمن؛ عامل اصلی عقب‌ماندگی جوامع اسلامی

وی با بیان اینکه علت اصلی عدم پیشرفت مسلمانان در عرصه‌های مختلف زندگی، اقدامات دشمنان است، گفت: این دشمن است که در ساختارهای سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی نفوذ کرده و ایجاد اخلال می‌کند و علیه امنیت غذایی، اقتصادی و فرهنگی جوامع اسلامی برنامه‌ریزی می‌کند. 

نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه ابراز کرد: در حقیقت آرمان اصلی دشمنان و کفار، استضعاف جهان اسلام است و یک کشور اسلامی مستضعف که به راحتی تحت سلطه قرار گیرد مطلوب دشمنان است. این در حالی است که دشمنان ما از جمله غربی‌ها به هیچ وجه با چنین حجم وسیعی از دشمنی و خصومت از سوی دیگران روبرو نبوده‌اند. 

تویسرکانی تصریح کرد: از همین منظر است که وقتی قرآن دستور قدرتمند شدن به مسلمانان می‌دهد؛ «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ» در ادامه خداوند می‌فرماید: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ». در واقع مسلمانان باید قدرتمند باشند که مهمترین اثر آن بازدارندگی در مقابل دشمنان از تصرف ملک و ناموس و منابع آنها است. براین اساس بدون شناخت نقش دشمن و برنامه‌های آنان برای تضعیف جهان اسلام، امکان پیشرفت و تعالی مسلمانان ممکن نیست. 

وی تأکید کرد: به همین دلیل رهبر انقلاب با نگاه قرآنی دشمن‌شناسی و شناخت شیوه‌ها واهداف دشمن را یک اصل و مسئله بنیادی دانسته و بصیرت مسلمانان نسبت به دشمنان را از الزامات پیشرفت جامعه اسلامی می‌دانند و این یک امر و دستور الهی است. اگر مسلمانان از شناخت دشمن غفلت کنند قطعا به تکلیف شرعی و مسلمانی خود عمل نکرده‌اند و این بی‌تفاوتی نسبت به مقوله دشمن‌شناسی مطلوب شیطان و دشمنان دین خدا است زیرا فراهم‌کننده زمینه سلطه کفار و مستکبران بر دنیای اسلام است که آن هم برخلاف قاعده قرآنی «نفی سبیل» است.

حج؛ معرف چهره مترقی مکتب اسلام

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره از بین رفتن تمایزها و تفاوت‌هایی از قبیل نژاد، قومیت، رنگ، زبان، پایگاه اجتماعی و میزان ثروت در موسم حج و گرفتاری دنیای غرب به مسئله نژادپرستی به عنوان فرصتی برای معرفی چهره درخشان و حقیقی دین اسلام در مقابل فرهنگ منحط غربی گفت: یکی از نقاط قوت دنیای غرب و دشمنان اسلام، برخورداری از امپراتوری رسانه‌ای و اقدامات متنوع در عرصه رسانه‌ای و تبلیغاتی است و در مقابل، این امر از جمله نقاط ضعف ماست. 

نماینده ولی فقیه در نیروی هوافضای سپاه اظهار کرد: دشمنان با رسانه و فضای مجازی تمام زشتی‌های خود را می‌پوشانند و حتی با بزک کردن، این زشتی‌ها را به منزله یک مؤلفه جذاب به جهانیان از جمله به مسلمانان معرفی می‌کنند و یک نوع حس خودباختگی در آنها ایجاد می‌کنند. در مقابل مسلمانان یک دین جذاب و مطابق با فطرت همه انسان‌ها دارند اما متأسفانه در معرفی اسلام ناب و اصیل ضعیف عمل می‌کنند و این عدم تقابل صحیح در جنگ رسانه‌ای باعث شده دشمن تا حد زیادی موفق شود اسلام را به مثابه فرقه‌ای تصویرسازی کند که دستورات و تعالیم آن مطابق نیازهای انسانی نیست بلکه به دنبال برادرکشی، وحشی‌گری، خشونت و تحجر است.

تبلیغ درست اسلام در گرو قدرت رسانه‌ای

وی با بیان اینکه برای معرفی چهره واقعی اسلام باید از ابزار رسانه به درستی و با قدرت استفاده کنیم، گفت: اگر رسانه قوی داشته باشیم به طور قطع منابع دینی از محتوای لازم برای معرفی درست اسلام برخوردار هستند. البته در مسیر رفع نقاط ضعف در حوزه رسانه‌ای هستیم اما هنوز توفیقات لازم را به دست نیاورده‌ایم. اینکه می‌بینیم فردی در قلب دنیای غرب مسلمان می‌شود نشانه آن است که اگر از ابزار تبلیغ به درستی استفاده کنیم و پیام دین را به شکل جذاب و صحیح به غیر مسلمانان منتقل کنیم قطعا آنکه در این چالش پیروز خواهد شد مکتب نورانی اسلام است.

کد

تویسرکانی در پایان اظهار کرد: در این میان حج دارای مؤلفه‌ها و عناصر فراوانی برای تبلیغ صحیح و جهانی اسلام است که یکی از بارزترین آنها همین پیام برابری و برادری همه انسان‌ها با همدیگر، فارغ از تمام تفاوت‌های خدادادی است در حالی که امروز و در قرن 21 می‌بینیم همچنان دنیای غرب برخلاف تمام شعارها و ادعاهای لیبرالی، دموکراتیک و حقوق بشری همچنان به بیماری و آفت ضد بشری نژادپرستی و برتری‌طلبی سفیدپوستان نسبت به سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان مبتلا است.    

گفت‌وگو از مهدی مخبری                               

انتهای پیام
captcha