«تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف»؛ شعار حج امسال
کد خبر: 4143599
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
حجت‌الاسلام نواب اعلام کرد:

«تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف»؛ شعار حج امسال

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران «تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف» را شعار حج امسال اعلام کرد.

حجت الاسلام عبدالفتاح نواب

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والسملمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که امروز، ۵ خرداد در محل دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: هر سال برای حج یک شعاری انتخاب می‌شود و زائران و کاروان‌ها پیرامون این شعار حرکت می‌کنند. «تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف» شعار حج امسال است.

وی افزود: ظرفیت حج به‌گونه‌ای است که در سطوح فردی و بین‌المللی تأثیرگذار است. تحول قرآنی یعنی خودسازی براساس قرآن و ملاک‌های قرآنی و این موضوع در حج یک ظرفیت ارزشمند محسوب می‌شود و خودسازی براساس قرآن یکی از اقدامات فردی زائر حج به شمار می‌شود و در سطح بین‌المللی هم همگرایی اسلامی کار جمعی و مهم تلقی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: زائرانی که از کشور ایران اسلامی به حج تشریف می‌برند باید با زائران دیگر کشور‌ها همگرایی داشته باشند. از سوی دیگر انتظار می‌رود زائران در مناسک حج از قدس شریف حمایت کنند. یکی از جنبه‌های بین‌المللی و تمدنی حج این است که بر حق مردم و به عبارتی حق الناس تأکید دارد.

نواب با بیان اینکه طبق منویات مقام معظم رهبری باید برروی تمدن‌سازی موضوع حج کار ویژه صورت گیرد، گفت: برخی از محققان و فرهیختگان مأموریت یافته‌اند که در این بُعد فعالیت داشته باشند. حج فرصتی است که خداوند در عمر انسان قرار داده و هرکسی که از این فرصت خوب استفاده کند می‌تواند باقی‌مانده عمرش را به نحو احسن و نیکو ادامه دهد و نزد خداوند شرمنده نباشد.

وی ادامه داد: در حج اولین فرصتی که برای انسان ایجاد می‌شود، فرصت خودشناسی است. در طول سال همواره دغدغه مسائل زندگی‌مان را داریم، ولی کسی که به حج می‌رود از دغدغه‌های زندگی رها شده و فقط به عبادت و خودسازی می‌پردازد. زائر خانه خدا فرصت شناختن خود و خدای خود و امامش را به دست می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امام‌شناسی در امر حج بسیار مهم است، تأکید کرد: در کنار امام‌شناسی، توبه از گذشته و جبران در آینده دیگر فرصت‌های ویژه حج محسوب می‌شوند. خداوند از مهمانان خودش در حج قدردانی می‌کند و فرصت قدردانی را باید غنیمت شمرد و از آن برای خودسازی بهره برد. خداوند نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم است.  

نواب با اشاره به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری پیرامون حج یادآور شد: این سخنان باب جدیدی را پیش روی همه ما باز کرده است. مسائل حج پیچیده هستند و حج مناسک مخصوص خود را دارد. امام باقر (ع) می‌فرمایند اگر کسی حج برود و خودسازی نکرده باشد و تحمل دیگران را نداشته باشد و با افرادی که همسفر هستند خوش‌رفتاری نکند از حجش نفعی نمی‌برد.

وی در پایان گفت: ما باید از خدا بخواهیم سفر حج را روزی‌مان کند و هم خودسازی انجام دهیم تا بتوانیم این سفر را همراه با برکت و نیکی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha