زبان هنر معرف فرهنگ مقاومت و ایستادگی مردم ایران است
کد خبر: 4143449
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد مطرح کرد:

زبان هنر معرف فرهنگ مقاومت و ایستادگی مردم ایران است

همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان، کارگاه آموزشی هنرهای تجسمی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حصور در این کارگاه بر این نکته تاکید کرد زبان هنر معرف فرهنگ مقاومت و ایستادگی مردم ایران است.

به گزارش ایکنا به  نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با سوم خرداد، سالروز آزادسازی حماسه‌آفرین خرمشهر قهرمان، کارگاه آموزشی هنرهای تجسمی عصر روز گذشته چهارشنبه، 3 خرداد ماه به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سید مصطفی زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی و جمعی از هنرمندان در پهنه رودکی برپا شد.

در این کارگاه هنری، جمعی از هنرمندان کانون هنری نخبگان شاهد و ایثارگر به سرپرستی عباس عباسی در رشته‌های نقاشی، نقاشیخط، نگارگری و خوشنویسی حضور یافته و به خلق آثار هنری با مضامینی چون فرهنگ ایثار، مقاومت و پایداری پرداختند.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در جریان بازدید از این کارگاه اظهار کرد: روز سوم خرداد به‌عنوان نماد مقاومت و پایداری در کشور ما نهادینه شده است. در این روز مردمان دلیر ایران‌ اسلامی با دستان خالی، روزهای متمادی در مقابل دشمن ایستادگی کردند. در شرایطی که نبردی نابرابر در جریان بود، مردم بی‌آنکه آمادگی‌های لازم را داشته باشند، از سراسر کشور در کنار یکدیگر بسیج شدند و مقاومتی جانانه را در مقطع پیش از اشغال خرمشهر به منصه ظهور گذاشتند.

وی افزود: در ادامه نیز اتفاقی کم‌نظیر و باورناپذیر را به هنگام آزادسازی خرمشهر رقم زدند و صدام ملعون که اعلام کرده بود به سرعت از خرمشهر عبور می‌کند و به تهران می‌رسد، به واسطه رشادت‌های جوانان ما در ورودی خرمشهر متوقف شد. این الگوی پایداری که توسط جوانان رزمنده ما به نمایش درآمد، می‌تواند در سراسر دنیا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شاید ما زبان گویایی در معرفی ظرفیت‌های مقاومت و پایداری‌مان نداشته‌ایم که هنوز این ظرفیت غنی آنچنان که باید به دنیا معرفی نشده است.

ارسالی / زبان هنر معرف فرهنگ مقاومت و ایستادگی مردم ایران است

استفاده از ظرفیت هنرمندان در تمامی سطوح

خراسانی‌زاده گفت: زبان رسای هنرهای تجسمی، زبانی است که وابسته به فرهنگ و کشور خاصی نیست و همین ویژگی ظرفیت‌های بسیاری را فراروی این هنر قرار می‌دهد. خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که دوستان ما که خود در زمره وابستگان خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران‌ بوده و در این زمینه دغدغه‌مند هستند، امروز در پهنه رودکی گرد هم آمده‌ و با خلق آثار هنری، یک رویداد نمادین را خلق کرده‌اند.

وی یادآور شد: نمونه اتفاقی که امروز در پهنه رودکی رخ داده، فارغ از اینکه خروجی آن به چه شکلی باشد، در جای جای کشور و به بهانه مناسبت‌های مختلف قابل تکثیر است. هنرمندان تجسمی این آمادگی را دارند که در عرصه‌های مختلف فرهنگی اینچنین نقش‌آفرینی کنند. اگر این رغبت از سمت دستگاه‌ها وجود داشته باشد، وزارت فرهنگ نیز همراهی‌ و هماهنگی‌های لازم را به عمل خواهد آورد و در این راستا می‌توانیم از ظرفیت هنرمندان در سطوح مختلف بهره‌مند شویم.

مدیرکل هنرهای تجسمی با اعلام این خبر که رویدادهای هنری این‌چنینی در روزهای آینده هم ادامه خواهند داشت، افزود: در روزهای آتی ما چند رویداد هنری دیگر را پیش‌‌رو خواهیم داشت. یکی از این رویدادها در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) و در آستانه سالگرد رحلت ایشان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یک رویداد تجسمی دیگر را هم در حسینیه جماران خواهیم داشت که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، اداره شهرستان شمیرانات، حوزه هنری و چند دستگاه دیگر برپا می‌شود. در آن رویداد، نگاه حضرت امام(ره) به جایگاه بانوان ترسیم خواهد شد. در این راستا دوستان ما جملات و کلیدواژه‌هایی که حضرت امام(ره) در توصیف مقام بانوان داشته‌اند را استخراج کرده‌اند و این کلیدواژه‌ها الهام‌بخش هنرمندان در خلق آثار هنری خواهد بود.

خراسانی‌زاده در پایان گفت: این اتفاقات به هم پیوسته تنها بخش کوچکی از ظرفیت هنرمندان تجسمی ما به‌شمار می‌رود که اینچنین خود را به نمایش می‌گذارد.

بنا بر این گزارش؛ این رویداد در قالب یک‌روزه، روز جمعه؛ پنجم خرداد در حسینیه جماران برپا خواهد شد. در این‌راستا از عموم عزیزان علاقه‌مند برای حضور در این رویداد دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha