مردمی بودن، مهم‌ترین وجه برگزاری سوگواره تعزیه در ده‌زیار است
کد خبر: 4143801
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

مردمی بودن، مهم‌ترین وجه برگزاری سوگواره تعزیه در ده‌زیار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان مهم‌ترین وجه سوگواره ملی ده‌زیار را مردمی بودن آن دانست و گفت: اگر ارشاد اسلامی و سایر دستگاه برای برگزاری این سوگواره کمک می‌کنند به معنای دولتی شدن آن نیست بلکه هدف تنها پشتیبانی است و تأکید ما این است که وجه مردمی سوگواره تعزیه‌ ده‌زیار غالب باشد.

نشست برگزاری دهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیاربه گزارش ایکنا از کرمان، محسن روحی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان امروز، ۶ خردادماه در نشست خبری با موضوع برگزاری دهمین «سوگواره ملی ده‌زیار» با تأکید بر اینکه هویت سازی فرهنگی روستاها با جدیت پیگیری می‌شود، گفت: این نیاز که بعضی از روستاها و شهرهای استان با هویت خاصی شناخته شوند وجود دارد و چیزی که در روستای ده‌زیار نیز پیگیری می‌کنیم ایجاد یک هویت فرهنگی تعزیه برای روستا است.
 
وی همکاری همه نهادها، اقدامات مردم روستا و رسانه‌ها را در هویت بخشی به روستاها مهم دانست و با اشاره به اقدامات مردم ده‌زیار در برگزاری سوگواره تعزیه، بیان کرد: مردم کرمان و کشور باید از برگزاری این رویداد آگاه شوند لذا اطلاع‌رسانی درباره این رویداد حائز اهمیت است.
 
روحی مهم‌ترین وجه سوگواره ملی ده‌زیار را مردمی بودن آن دانست و اظهار کرد: اگر ارشاد اسلامی و سایر دستگاه برای برگزاری این سوگواره کمک می‌کنند به معنای دولتی شدن آن نیست بلکه هدف تنها پشتیبانی است زیرا دولتی شدن چنین برنامه‌هایی آفت آن برنامه است و تأکید ما این است که وجه مردمی سوگواره تعزیه‌ ده‌زیار غالب باشد.
 
وی از حضور گروه‌های تعزیه‌ استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی، قم و کرمان در دهمین سوگواره ملی تعزیه‌ ده‌زیار خبر داد و گفت: سوگواره ده‌زیار هر ساله در ایام ارتحال امام خمینی(ره) برگزار می‌شود زیرا گروه‌های تعزیه در سایر ایام سال مانند محرم درگیر برنامه‌هایی در استان خود هستند بنابراین زمانی انتخاب شد تا ذاکران اهل‌بیت(ع) با فراغت بیشتری در سوگواره حضور یابند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: دهمین سوگواره در دو بخش اجرا می‌شود و علاوه بر بهره‌مندی مردم از این سوگواره، رویکرد آموزشی نیز در نظر گرفته شده است. گروه‌های تعزیه کارهای یکدگیر را می‌بینند و به نوعی جنبه آموزشی دارد و در سال‌های آینده می‌توان به وجه آموزشی آن و برگزاری کارگاه‌های جانبی بیشتر پرداخته شود.
 
روحی با بیان اینکه حضور مهمانانی از سایر کشورها در این سوگواره در سال‌های آینده پیش‌بینی شده و امسال نیز از دانشجویان خارجی که در کرمان حضور دارند دعوت شده است، گفت: اقدامات مردم روستای ده‌زیار در برگزاری این سوگواره قابل تقدیر است و امیدوارم با پشتیبانی دستگاه‌ها، هر سال بر غنای آن افزوده شود. زیرا این برنامه ابراز ارادتی به سالار شهیدان است؛ این ابراز ارادت محدود به روز خاصی نیست و مردم کرمان آن را ثابت کرده‌اند.
 
ثارالله انکوتی، دبیر اجرایی دهمین سوگواره تعزیه ده‌زیار نیز در این جلسه نقش رسانه‌ها در هویت‌سازی روستای ده‌زیار را مهم خواند و گفت: سعی کردیم بهترین گروه‌های تعزیه کشور در دهمین دوره سوگواره تعزیه ده‌زیار حضور یابند. از بعضی از استان‌ها مانند تهران و مرکزی نیز دو گروه تعزیه حضور دارند.
 
انکوتی با بیان اینکه دهمین سوگواره تعزیه ده‌زیار از ۱۰ تا ۲۲ خرداماه برگزار می‌شود و شب ارتحال امام(ره) گروه‌تعزیه شهر خمین اجرا می‌کنند، افزود: امسال بیش از ۴۰۰ ذاکر اهل‌بیت(ع) در قالب گروه‌های تعزیه در کرمان حضور دارند که علاوه بر اجرای تعزیه، ابراز ارادتی به سردار سلیمانی نیز خواهند داشت. مردم روستا میزبان گروه‌های تعزیه هستند و فضایی اربعینی در روستا حاکم شده است.
 
دبیر اجرایی دهمین سوگواره تعزیه ده‌زیار با اشاره به درخواست‌های بسیار گروه‌های تعزیه‌خوان کشور برای شرکت در این سوگواره از رونمایی تمبر این سوگواره خبر داد و گفت: علاوه بر اجرای تعزیه، برنامه‌های جانبی نیز در نظر گرفته شده است که اهدای خون، برپایی نمایشگاه و غرفه‌های فرهنگی، معرفی محصولات روستا و... از جمله این برنامه‌ها است.
انتهای پیام
captcha