مفاخر ایرانی باید در سطح بین المللی معرفی شوند
کد خبر: 4143931
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴

مفاخر ایرانی باید در سطح بین المللی معرفی شوند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: در تلاش هستیم تا معرفی مفاخر شاخص در سطح جهانی صورت بگیرد.

دیدار استاندار خراسان جنوبی با  مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا، به نقل از استانداری خراسان‌جنوبی، محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، امروز شنبه ۶ خرداد در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت مردمی در دوره جدید فعالیت خود، برپایی گرامی‌داشت و بزرگداشت مفاخر را با هدف معرفی، در اولویت قرار داده، اظهار کرد: خراسان جنوبی چهارمین استان بعد از همدان، زنجان و سمنان است که شعبه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن کار خود را شروع می‌کند؛ آیین گرامیداشت دو نفر از مفاخر استان را در سال جاری در دستورکار خود قرار خواهیم داد.

شالویی با بیان اینکه در سال جاری مجوز ساخت 17 بنای یابود مفاخر را در دستور کار خود داریم و این موضوع در مجلس هم در بحث کلیات تصویب شده، بیان کرد: شخصیت والایی چون شیخ اشراق، نظامی و سهروردی در میان بخش‌هایی از جامعه ناشناخته است و این اقتضا می‌کند که همه توان خود را برای معرفی آنان به کار ببریم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه نسل امروز ما با مفاخر ما خیلی ارتباط برقرار نمی‌کنند، گفت: مفاخر ما به فراموشی سپرده شده و تنها اسمی از آنان باقی مانده است که باید آثار مفاخر را به زبان ساده‌تر تبدیل کنیم و در همین راستا باید گرامیداشت‌های مختلف برگزار شود.

شالویی با بیان اینکه معرفی برخی مفاخر شاخص کشور در سطح بین المللی در دستورکار قرار دارد، بیان کرد: به عنوان مثال کشور آذربایجان نظامی را در سطح جهان با کارهای سیاسی به نام خودش معرفی می‌کند که این موضوع نشان می دهد که باید مفاخر را هرچه بهتر و بیشتر معرفی کنیم.

وی افزود: بزرگداشت علامه محمد فرزان‌فر، علامه سعیدی و دکتر گنجی  از مفاخر استان را تاکنون برگزار کردیم.

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی نیز گفت: استان با توجه با دارا بودن مفاخر ملی متعدد، در معرفی مفاخر ویژه دیده شود.

وی افزود: بحران هویت، کشورهای جهان سوم را تهدید می‌کند لذا برخی کشورها به دنبال هویت سازی برای خودشان از مفاخر و دانشمندان سایر کشورها هستند.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای جلوگیری از گسست بین نسلی یکی از راهکارها معرفی مفاخر برای جوانان است.

قناعت از خراسان‌جنوبی به عنوان استانی، ریشه‌دار، باقدمت و اصیل یاد کرد و گفت: در این استان پنج اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی داریم، یکی اثر مفاخر در مرحله ثبت است و چند اثر دیگر هم در مرحله آماده‌سازی برای ثبت در فهرست آثار جهانی قرار دارند.

وی با اشاره به تعدد مفاخر در خراسان‌جنوبی گفت: خراسان جنوبی پدران علوم فراوان و علمای برجسته زیادی دارد که نیاز است در زمینه معرفی آنان ، گام های مؤثری برداشته شود.

استاندار خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما هم حمایت و پشتیبانی‌های لازم را خواهیم داشت اما درخواست ما این است که خراسان جنوبی را در بحث معرفی مفاخر ویژه ببینید.

قناعت تصریح کرد: در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان باید بیش از گذشته به معرفی هویت دینی، اسلامی، فرهنگی و منطقه‌ای پرداخته شود.

انتهای پیام
captcha