بهره‌برداری از دارالقرآن وردنجان نیازمند 3 میلیارد تومان اعتبار است
کد خبر: 4144850
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴

بهره‌برداری از دارالقرآن وردنجان نیازمند 3 میلیارد تومان اعتبار است

مسئول مرکز خیریه حضرت علی‌(ع) شهر وردنجان گفت: پروژه دارالقرآن شهر وردنجان در چهارمحال‌وبختیاری که کلنگ ساخت آن در سال ۸۵ بر زمین زده و در سال ۸۷ با فوت پیمانکار، نیمه‌کاره رها شد، از سال ۱۴۰۱ به‌همت مرکز خيريه حضرت علی(ع) وردنجان از سر گرفته شده و تکمیل و بهره‌برداری از آن، نیازمند سه‌ میلیارد تومان است تا در عید قربان افتتاح شود.

پروژه دارالقرآن وردنجان

در سال ۱۳۸۵، کلنگ تأسیس دارالقرآن شهر وردنجان از توابع شهرستان بن در چهارمحال‌وبختیاری در زمین موروثی یک خانواده خیر که این زمین بالغ بر ۱۲۰۰ متر مربع را برای امور فرهنگی و قرآنی وقف کردند، بر زمین زده شد. دارالقرآن با زیربنای 600 مترمربع در دو طبقه طراحی و احداث می‌شود که مقرر شده طبقه اول آن، ویژه فعالیت‌های قرآنی وردنجان باشد.

با فوت پیمان‌کار پروژه دارالقرآن مرحوم امان‌الله مولوی پس از دو سال از آغاز ساخت، این پروژه فرهنگی عمرانی که از محل کمک‌های مردمی در حال ساخت بود، نیمه‌کاره رها شد تا اینکه در سال 1401، با همت مرکز خیریه حضرت علی‌(ع) شهر وردنجان، کار ساخت و ساز از سر گرفته شد اما تکمیل آن به دلیل نبود اعتبار کافی با کندی پیش می‌رود.

برای اطلاع از آخرین وضعیت تکمیل پروژه و نحوه جلب مشارکت خیران و نهادهای دولتی، گفت‌وگویی با مسئول مرکز خیریه حضرت علی(ع) انجام شده است که با هم می‌خوانیم. 

مصطفی مولوی، مسئول مرکز خیریه حضرت علی‌(ع) شهر وردنجان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص روند ساخت مرکز دارالقرآن وردنجان، اظهار کرد: سال گذشته از طرف خیریه حضرت علی(ع) کار تکمیل پروژه نیمه‌کاره‌ ساختمان در دستور کار ما قرار گرفت. این‌ بنای دو طبقه مشتمل بر سه‌ واحد تجاری، بخش فعالیت‌های قرآنی واقع در طبقه اول و چهار واحد مسکونی خیریه برای اسکان زوج‌های جوان نیازمند است.

وی با بیان اینکه کمک در جهت ساخت و ساز این‌ بنا از صفر تا صد مردمی بوده و خیران در این امر یاری‌گر ما هستند، ادامه داد: قریب به 15 خانواده نیک‌اندیش در روند ساخت، مشارکت داشته‌اند، ضمن اینکه یاری‌گران خیریه امام علی(ع) نیز که از سال‌ها قبل با ما همدل و همراهند، در ساخت دارالقرآن نیز یاری‌رسان هستند.

مولوی با اشاره به اینکه مسئولان به‌ویژه متولیان فرهنگی در ساخت این بنای نیمه‌کاره، همکاری کافی نداشتند، بیان‌ کرد: مسئولان فرهنگی در این زمینه حرکتی از خود نشان‌ ندادند و متأسفانه اصلاً دغدغه‌ای از سوی آنها شاهد نبوده‌ایم؛ البته سپاه استان یک حمایت 50 میلیون‌ تومانی برای تأمین مصالح ساختمان داشت و همچنین فرمانداری شهرستان در این‌ زمینه به ما قول‌هایی داده و کمک‌هایی هم به دستمان رسیده‌ است.

حمایت مسئولان در حد انتظار نیست

این فعال فرهنگی در استان با اشاره به اینکه در تحقق بیانات مقام معظم رهبری در زمینه جهاد فرهنگی، کوتاهی‌ها و قصوراتی از سوی مسئولان فرهنگی استان صورت می‌گیرد، گفت: مسئولان و متولیان فرهنگی به‌ویژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز است نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و نیز پشتیبانی از تلاش‌های مردمی برای تأسیس دارالقرآن که یک کار فرهنگی است، داشته باشند. 

مسئول خیریه حضرت علی‌(ع) شهر وردنجان، در پاسخ به این‌ پرسش که چه موانعی در تکمیل این‌ بنا وجود دارد، توضیح داد: با وجود حمایت مردمی، هنوز بودجه کافی از سوی مسئولان به دست ما نرسیده‌ است البته مسئولان تلاش خود را انجام می‌دهند، اما کافی نیست.

وی تصریح کرد: دولت دولتی انقلابی است و انتظار داریم مسئولان بیش از گذشته دغدغه فرهنگی داشته‌ و می‌طلبد که آنها ورود انقلابی و جدی برای رفع مشکلات مردم داشته‌ باشند. مسئولان خودشان به‌طور خودجوش باید در صحنه حاضر باشند نه اینکه با هزار خواهش و مطالبه‌گری، خواستار پیگیری مشکلات مردم از آنان شویم.

مولوی افزود: اگر مسئولان از دادن وعده دست‌ بکشند نباید ساخت یک پروژه فرهنگی و قرآنی بالغ بر 15 سال کار به تعویق بیفتد. برخی افراد نیک‌اندیش برای اتمام این‌ پروژه خالصانه پای کارند و حتی از آرامش و زندگی خود مایه گذاشته‌اند برای اینکه کار به سرانجام برسد، همین کار و دغدغه خالصانه از سوی مسئولان نیز انتظار می‌رود.

وی در خصوص میزان هزینه‌ای که نیاز است تا پروژه دارالقرآن تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد، گفت: حدود دو میلیارد‌ تومان برای این پروژه هزینه شده و سه‌ میلیارد تومان دیگر نیاز است تا به بهره‌برداری برسد؛ اگر این هزینه تأمین شودامیدواریم تا عید قربان امسال به مرحله بهره‌برداری برسد و بتوانیم دارالقرآن را برای مردم وردنجان افتتاح کنیم.

مسئول خیریه حضرت علی‌(ع) وردنجان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر فعالیت‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دارالقرآن، گفت: فعالیت‌های قرآنی، مشاوره، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های ملی مذهبی قرار است در دارالقرآن انجام شود. در کنار این‌کار‌ها، فعالیت‌های پزشکی به‌صورت جهادی برای درمان بیماران نیازمند در‌ دستور کار است.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های این مرکز می‌توان به حضور هیئات دانش‌آموزی و گروه‌های ورزشی در دارالقرآن و برگزاری جلسات فرهنگی و قرآن برای بانوان اشاره‌ کرد.

درآمدزایی خیریه حضرت علی(ع) وردنجان

مولوی در ادامه یکی از راه‌های تأمين درآمد خیریه حضرت علی‌(ع) را یادآور شد و گفت: یکی از راه‌های تأمين درآمد خیریه از طریق جمع‌آوری ضایعات و زباله‌های خشک بوده که به‌طور مستمر از سه سال قبل انجام ‌می‌شود؛ در این طرح، کیسه‌های زباله به مردم تحویل و از آنها خواسته می‌شود که زباله‌های خشک خود را جمع‌آوری کنند و تحویل دهند که در مرحله نهایی این زباله‌ها به مراکز تفکیک فروخته می‌شود و درآمد حاصل صرف امور عام‌المنفعه مانند بهداشت و درمان، مسکن و ازدواج و ... می‌شود.

مسئول خیریه حضرت علی‌(ع) شهر وردنجان با تأکيد بر اینکه کارهای ‌عام‌المنفعه نیازمند حمایت‌های مردم و مسئولان است، بیان‌ کرد: همه مردم باید در کمک و یاری‌رسانی به همدیگر کوشا باشند و فرهنگ مواسات باید در میان مردم زنده و پویا باشد هرچند که شرایط اقتصادی سخت است ولی این روحیه نباید به فراموشی سپرده شود.

وی در پایان گفت: مسئولان نیز باید در برنامه‌ریزی فرهنگی و انجام وظایف دقت لازم را داشته باشند که موازی‌کاری کمتر شود؛ متعدد بودن مجموعه‌های فرهنگی باعث شده است که کارها به سرانجام نرسد و بعضاً مشکلی را به‌حال خود رها‌ کنند، می‌طلبد که در مجموعه‌ها و نهاد‌های فرهنگی تقسیم کار صورت بگیرد.

یادآور می‌شود، خیران، واقفان و گروه‌های جهادی می‌توانند در حوزه کمک‌های فنی و تأسیساتی، تأمین مصالح ساختمانی و بهداشتی و نیروی انسانی در جهت تکمیل پروژه فرهنگی قرآنی دارالقرآن شهر وردنجان سهیم باشند و یا کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت  6037691980121164 با نام خیریه حضرت علی(ع) وردنجان واریز کنند.

انتهای پیام
captcha