عرفان امام خمینی(ره) برگرفته از عرفان ناب الهی بود
کد خبر: 4145153
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹

عرفان امام خمینی(ره) برگرفته از عرفان ناب الهی بود

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان با بیان اینکه عرفان امام خمینی(ره) یک عرفان ناب الهی بود، گفت: برای ایشان توجه به حقوق مردم بسیار اهمیت داشت.

کرسی علمی ترویجی

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام حبیب حاتمی‌کن‌کبود، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان در کرسی علمی، ترویجی «مؤلفه‌های اثرگذار عرفانی امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی ایران» که عصر چهارشنبه، ۱۰ خرداد در دانشگاه لرستان برگزار شد، عرفان حضرت امام خمینی(ره) را یک عرفان ناب الهی دانست و گفت: برای حضرت امام(ره) توجه به حقوق مردم بسیار اهمیت داشت.

وی افزود: رعایت حقوق دیگران و رعایت حقوق خانواده از سوی حضرت امام خمینی(ره) به‌حدی بود که نماز شب خواندن حضرت امام(ره) حتی یک بار هم برای سایر اعضای خانواده مزاحمتی ایجاد نکرد.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان با بیان اينکه شخصیت حضرت امام(ره) یک شخصیت بسیار اهل نظم و انضباط و ریزبین و دقیق بود، اضافه کرد: حضرت امام(ره) وقتی در نجف اشرف هم حضور داشتند مرجع و پناهگاه مردم بودند و همواره به مردم یاری می‌رساندند.

 امام خمینی(ره) عرفان و سیاست را به هم پیوند داد

حجت‌الاسلام عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان و ارائه‌دهنده در این کرسی با بیان اينکه حضرت امام(ره) عرفان و سیاست را به هم پیوند داد، اضافه کرد: نگرش عرفانی حضرت امام(ره) توحیدمحور و مردم‌گرا بود و عرفان ایشان از نوع دوری‌ جستن از مردم نبود.

وی افزود: گفتار و شخصیت و رفتار حضرت امام(ره) آموزش‌دهنده عرفان توحیدی بود و امام خمینی(ره) به همه ما آموزش داد که کارها را به اسم خودتان نکنید بلکه کارها توسط خداوند انجام می‌شوند؛ همچون جمله مشهور حضرت امام(ره) که فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان با یادآوری اينکه نگرش حضرت امام(ره) به ما آموخت که ما باید وظیفه‌گرا باشیم نه نتیجه‌گرا، ادامه داد: امام خمینی(ره) قبل از آنکه یک فقیه و سیاست‌مدار باشد یک عارف زاهد توحیدگرا بود کمااینکه اقتدار و قدرت حضرت امام(ره) از نوع عرفانی، دینی، فقهی و مردمی بود.

انقلاب اسلامی ایران یک اندیشه جدید را بنیان گذاشت

مهدی شاهین، معاون دانشجویی دانشگاه لرستان که به‌عنوان داور در این کرسی حضور داشت نیز در سخنانی گفت: حضرت امام(ره) معمار انقلاب اسلامی و متفکر برجسته آموزنده برای مسلمانان جهان و بسیاری از آزادی‌خواهان بودند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام(ره) یک اندیشه جدید الهی، دینی، مردمی در جهان در رابطه با نظام سیاسی بنیان گذاشت، ادامه داد: حضرت امام(ره) در همه زمینه‌ها از اخلاق گرفته تا عرفان و سیاست، یک جایگاه بسیار برجسته و ممتاز داشتند.

معاون دانشجویی دانشگاه لرستان اظهار کرد: همه حرف‌ها و سخنان حضرت امام(ره) برای بسیاری از مسلمانان جهان و آزادی‌خواهان جهان، آموزنده بود این در حالی است که همه سخنان و رفتارهای حضرت امام(ره)، بسیار سنجیده و آموزنده بود.

شاخص‌های عرفان ناب حضرت امام(ره) 

مجتبی گراوند، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان نیز در این کرسی به‌عنوان یکی دیگر از داوران، با اشاره به اینکه حضرت امام(ره)، فقیه، حکیم، عارف و سیاستمدار برجسته تاریخ جهان معاصر بودند، گفت: شاخص‌های عرفان ناب حضرت امام(ره) عبارت از توحیدگرایی، پایبندی به احکام و دستورات دینی، تناسب بین شرع و عقل، توازن بین دنیا و آخرت، اعتقاد به معاد و نبوت، دوری از تقلید کورکورانه بود.

وی اضافه کرد: عرفان حضرت امام خمینی(ره) بر پایه تزکیه و تهذیب نفس بود.

آینده‌نگری حضرت امام(ره) بی‌نظیر بود

داریوش نظری، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان نیز در این کرسی با بیان اينکه شجاعت و غیرت دینی و سیاسی حضرت امام خمینی(ره) یک ویژگی منحصر به فرد است، تصریح کرد:‌ فتوای حضرت امام(ره) علیه سلمان رشدی نشان‌دهنده شجاعت بی‌نظیر حضرت امام(ره) است.

وی افزود: آینده‌نگری حضرت امام(ره) بی‌نظیر بود؛ نامه‌ای که حضرت امام(ره) به گورباچف نوشت نشان دهنده عمق آینده‌نگری حضرت امام(ره) بود.

نظری با بیان اينکه حضرت امام خمینی(ره) با متحجران مذهبی‌نما هم مخالف بودند، تصریح کرد:‌ حضرت امام(ره) یک عارف واقعی و آینده‌نگر و در همه جنبه‌ها، ممتاز و برجسته بودند.

انتهای پیام
captcha