آری فراتر است و همین نیست فاطمه
کد خبر: 4145468
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
گزارش ایکنا از آیین رونمایی «بی‌گمان»

آری فراتر است و همین نیست فاطمه

آیین رونمایی از کتاب بی‌گمان؛ نخستین دفتر شعر فاطمه افشاریان به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ آیین رونمایی از کتاب بی‌گمان؛ نخستین دفتر شعر فاطمه افشاریان، شاعر، نویسنده و مجری تلویزیون، جمعه‌شب۱۲خرداد، با حضور جمعی از شاعران پارسی‌زبان و اهالی فرهنگ کشورهای مختلف ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و بنگلادش، با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی‌تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

در آغاز مراسم غلامعلی حداد عادل در سخنان خود اظهار کرد: انتشار مجموعه شعر بی‌گمان را به خانم افشاریان تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی توفیق روزافزون می‌کنم. این شاعر جوان آینده بسیار بهتری دارد چون سال‌های طولانی برای تکامل و پیشرفت فرصت دارد.

شعری زلال و پاک

علیرضا قزوه در ابتدای بیانات خود با نگاهی اجمالی به معرفی شعر پرداخت و اظهار داشت: شعر هدیه‌ای آسمانی است که در جان‌های انسان‌های پاک به گُل می‌نشیند و عطری بهشتی می‌دهد.  شعر از جنس نور است و معنویت و معنا؛ قوت روح است و جان؛ و وقتی غنچه می‌کند که تو گل شده باشی و ریشه کرده باشی در باغ خدا.

رئیس مرکز شعر و سرود و موسیقی سازمان صدا و سیما ادامه داد: شاعر این دفتر اما بیش از همه به داشته‌های خود تکیه کرده است و امینم که بگویم همین اولین دفتر شعر این فاطمه بنت شهید ما، شعری است زلال و پاک و نجیب و بی‌نقاب که در آن زمزمه‌های  زنی فاطمی را می‌توان شنید.

سندی گویا بر درخشش زنان

رضا اسماعیلی در قسمتی از سخنان خود با عنوان «سندی گویا بر درخشش زنان» عنوان داشت:  مجموعه شعر بی‌گمان نمونه‌ای ارجمند از آثار نسل جوان شاعران انقلاب اسلامی است و ازآنجاکه بر پیشانی این مجموعه نام بانویی شاعر نقش بسته، شایسته‌تر آن است که بگوییم سندی گویا بر درخشش زنان در سپهر فرهنگی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: در سینه و آیینۀ این مجموعه شعر سیمای شاعری جوان و خوش‌آتیه را به تماشا می‌نشینیم که با زبانی ساده و صمیمی به روایت زیبایی‌ها نشسته است. زیبایی‌هایی که در متن و بطن خود رنگی از معنا و معنویت دارد و چشم دل و جان آدمی را به جمال بی‌مثال نور، روشن می‌کند.

 اسماعیلی  در ادامه بیان کرد: رسالت یک هنرمند اصیل نیز چیزی جز انتشار «زیبایی» و بازتولید «دانایی» نیست. باز کردن پنجره‌ای از معنا به سمت روشن دنیا که با قرار و استقرار در آن می‌توان از سیمای روشن و فروتن «انسان کامل» رونمایی کرد.

آری فراتر است و همین نیست فاطمه

این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد: فاطمه افشاریان به شهادت شعرهای جوان بختی که در این مجموعه عرضه کرده، بر آن سر و سوداست که فرزند زمانۀ خویشتن باشد و در فضای شعر امروز نفس بکشد. بدیهی است که نفس کشیدن در فضای شعر امروز ، محتاج خواندن و جان افشاندن و به تعبیری شاعرانه‌تر «عرق‌ریزان روحی» است. دقیقه‌ای که برای بلوغ و بالندگی ادبی نباید از آن غافل بود.

اسماعیلی در پایان ذکر کرد: شاعر نیز به خوبی دریافته که در آغاز راهی است که انتهای آن به مولانا و حافظ ختم می‌شود و با وقوف به این نکته، از هم‌اکنون چشم به قله‌ها دوخته تا با پشت سر گذاشتن دره‌ها و دامنه‌ها، به سرمنزل مقصود برسد.

تبلور عینی اندیشه‌های ذهن بی‌تکلف

در ادامه سید مسعود علوی‌تبار در معرفی کتاب گفت: مجموعه شعر «بی‌گمان» اولین مجموعه شعر مستقل فاطمه افشاریان است که در قطع رقعی و در  ۷۴ صفحه، مشتمل بر ۲۱ غزل آیینی توسط انتشارات شاعران پارسی‌زبان به‌تازگی به چاپ رسیده است. این کتاب با غزل «دلتنگی» آغاز می‌شود که چند سال قبل در محضر شریف رهبر معظم انقلاب قرائت شد.

این شاعر و فعال فرهنگی افزود: بی‌گمان شعر حقیقی با مضامین و محتوای ارزش‌های فطری و بنیادی متولد و سروده می‌شود. در اینجاست که بیان واردات شعر و شعور به دل‌ها می‌نشیند و برای آیندگان هم به یادگار می‌ماند.

علوی‌تبار تصریح کرد: غزلیات مجموعه «بی‌گمان»، تبلور عینی اندیشه‌های ذهن بی‌تکلف و دل زلال شاعری است که تجربیات و ملموسات عاطفی، معنوی و عاشقانه خود را به‌دوراز تلاشی تصنعی و با صدق و حقیقت بر صفحات کاغذ آورده و به ساحت دیگر دل‌ها تقدیم کرده است. به عنوان گواه، از آن قسمت از دفتر «بی‌گمان» شاهد می‌آورم که شاعر، همنامِ عشق بودن خود را یادگار پدر شهیدش می‌داند. او که نامش فاطمه است، علت این نامگذاری را در قالب همین قطعه شعر در هفده بیت  از زبان پدر و مادرش، با صیقل علقه‌های تکان‌دهنده معنوی و مذهبی خود، با صمیمیت و روانی به تصویر کشیده است.

در ادامه مراسم امیر عاملی؛ شاعر و خوشنویس، سید حکیم بینش؛ شاعر و فعال رسانه‌ای افغانستانی، سید مهدی بنی‌هاشمی؛ شاعر، نغمه مستشار نظامی؛ شاعر و دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی کشور، فاطمه نانی‌زاد؛ شاعر وزیبا فلاحی؛ پژوهشگر و منتقد ادبی نیز به صورتی مجمل به بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با کتاب و شاعر آن پرداختند.

در این برنامه که از ساعت ۲۱ آغاز و به مدت سه ساعت و نیم، و تا پاسی از شب به طول انجامید شاعران، خوشنویسان و هنرمندانی دیگر چون عبدالرحیم سعیدی‌راد، مهدی باقرخان، بلرام شکلا، شوجان پرویز،  مسعود ربانی، عزیز آذین‌فرد، سعیده حسینجانی، فاطمه افشاریان، سمانه خلف زاده،سارا عبدالهی‌فر، مریم بشردوست، فاطمه ناظری، سمانه رحیمی، مهسا ایمانی و صبا فیروزی حضور داشتند.

شعر «همنام عشق» از مجموعه «بی‌گمان»

بابا عقیده داشت که دختر فرشته است

او را خدا به جای گِل، از گل سرشته است

می‌گفت: دختران همه باران رحمتند

در خانه‌ها بهانه‌ی آغاز برکتند

می‌گفت: دخترم! تو شدی جزئی از خودم

وقتی  اشاره کرد به روز تولدم

شکر خدا به زندگی من که آمدی

در روزهای نیمه بهمن که آمدی

پر شد جهانم از نمک خنده‌های تو

امید زندگانی بابا، فدای تو

مادر میان خاطره‌ها ناگهان رسید

وقتی صدای خنده و ذوق مرا شنید

خندید و گفت: « آمده بودی پس از امام

یادش به خیر، دغدغه‌ی انتخاب نام..

گفتند یک‌به‌یک نظر خویش را همه،

شکر خدا ولی پدرت گفت: « فاطمه »

نام زنی که «فاطمه» خوانده پیمبرش

پیغمبری که «فاطمه»ام نذر دخترش

نام زنی که هر دو جهان، زیر دین اوست

الگوی بی‌بدیل شهیدان، حسین اوست

در مدح او، مباهله و نور توأمان

در وصف اوست کوثر و تطهیر بی‌گمان

نام زنی که سرور اولاد آدم است

در مدح او هر آنچه بگویند هم، کم است

این‌ها تمام باشد و این نیست فاطمه

آری فراتر است و همین نیست فاطمه

بابا دوباره گفت: چه حاجت به گفتن است؟

نامش دلیل منزلت واژه‌ی «زن» است

بابا کنار نام، به من داد آبرو

من کل عمر، فاطمه هستم به لطف او

بابا، همان‌که هستی من در مزار اوست

هم نام عشق بودن من، یادگار اوست

در انتخاب نام، پدر، روسپید شد

در راه عشق، آخر سر هم شهید شد...

رضا عبدی

انتهای پیام
captcha