خدمات جهاددانشگاهی اردبیل در راستای جوانی جمعیت
کد خبر: 4145839
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

خدمات جهاددانشگاهی اردبیل در راستای جوانی جمعیت

رئیس جهاددانشگاهی اردبیل گفت: در راستای ایجاد زمینه برای جوان‌سازی جمعیت، از دو سال گذشته ارائه خدمات پزشکی در مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته است.

جوانی جمعیتبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، رئيس جهاد دانشگاهی استان، ۱۴ خردادماه در دیدار با مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در نشست ستاد جمعیت استان، این بنیاد را هم‌چون جهاددانشگاهی مولود انقلاب عنوان کرد و گفت: آماده همکاری در زمینه جوانی جمعیت با این بنیاد هستیم.

وی به تاریخچه راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری جهاد‌دانشگاهی اردبیل اشاره کرد و گفت: به درخواست نماینده محترم ولی‌فقیه و امام جمعه اردبیل از این نهاد علمی و انقلابی، مرکز درمان ناباروری قفقاز اردییل در استان راه‌اندازی شد و این در حالی بود که در سال ۱۳۸۹ طبق بررسی‌های انجام‌شده، میزان ناباروری در استان دو درصد از میانگین کشوری بیش‌تر بود و این موضوع از دغدغه‌های مسئولین استان، به‌ویژه امام جمعه اردبیل بود.

اوچی اردبیلی با اشاره به این‌که با انتقال و بومی‌سازی بخشی از دانش فنی پژوهشگاه رویان در حوزه سلامت باروری به اردبیل، مرکز درمان ناباروری راه‌اندازی شد، تصریح کرد: روز به‌روز میزان تنوع خدمات افزایش یافت و امروز با بهره‌گیری از کادر پزشکی و پیراپزشکی و متخصصین و تجهیزات به‌روز، تمام خدمات درمان ناباروری از قبیل: IUI، میکرو‌اینجکشن IVF ،هسیتروسکوپی، پی آر پی رحم، لنفوسیت‌تراپی و ‌... در این مرکز ارائه می‌شود، به‌طوری‌ که تاکنون درمان بیش از ۲۸۰۰ زوج موفقیت آمیز بوده است. عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی افزود: آموزش، بهترین روش فرهنگ‌سازی برای آگاهی آحاد مردم در مقوله جوانی جمعیت است که بایستی با پوشش مناسب برنامه‌های تلویزیونی، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و حتی آموزش در محلات و مساجد شروع گردد.
 
حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد، در این نشست در خصوص اقدامات بنیاد ۱۵ خرداد گفت: این نهاد دو موضوع محوری جمعیت و سلامت را سرلوحه کار خود قرار داده و کارویژه‌های متعددی را به مرحله اجرا رسانیده است. علیان‌زادگان با تاکید بر تمرکز جدی بنیاد بر موضوع جوانی جمعیت گفت: در پویش ملی «لبخند مادری» که از سال گذشته به طور رسمی در سراسر کشور آغاز شده است، به زوج‌هایی که در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ فرزند سوم‌شان به دنیا آمده، با تعیین سطح برخورداری یک بسته لبخند مادری اهدا می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۱۰ خوابگاه دانشجویی را در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده و ۵ خوابگاه دانشجویی نیز در حال احداث هستند. مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد خاطرنشان کرد: مجموع خوابگاه‌های ساخته‌شده یا در دست ساخت توسط بنیاد ۱۵ خرداد با زیربنای ۷۷ هزار مترمربع از ظرفیت پذیرش ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو برخوردار هستند. علیان‌زادگان تصریح کرد: لزوما مشکلات اقتصادی باعث معضل جمعیت نیست و مباحث زیرساختی و سیستمی هم وجود دارد که باید در برنامه‌ها به آن‌ها نیز توجه کافی و لازم انجام شود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در تشریح طرح پویش ملی ایران جوان بیان کرد: برای فرزند به‌دنیا آمده یک حساب بانکی با مبلغ ۲ میلیون تومان افتتاح کرده و تقدیم والدین می‌شود، به مادر هم کارت یک میلیونی به‌عنوان هدیه تولد فرزند اعطا می‌شود. وام بلندمدت ۱۵ میلیون تومانی نیز تقدیم پدر فرزند می‌شود و هم‌چنین بسته‌های حمایتی شامل لباس، اسباب‌بازی و پوشک است که در روزهای اول به دنیا آمدن فرزند تقدیم آنها خواهد شد. وی ادامه داد: طرح  پویش ملی ایران جوان، ۱۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد که ۵هزار نفرشان دانشجویان هستند.

حمیدرضا علیان‌زادگان تاکید کرد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای ماموریت حمایتی خود در حوزه جمعیت و خانواده، با انجام برنامه‌ریزی قصد دارد با راه‌اندازی مراکز کالا و خدمات مادر و کودک(مثبت پنج) گامی در حمایت از خانواده های پرجمعیت و به‌خصوص مادران و کودکان بردارد. وی ادامه داد: در این مراکز نیازمندی‌های پزشکی، بهداشتی، مشاوره، سلامت، تغذیه و اقلام مصرفی و خدمات مورد نیاز مادر و کودک با تخفیفات ویژه به جامعه هدف ارائه می‌شود و یا به مراکز طرف قرارداد که این خدمات را با تخفیف ارائه می‌کنند راهنمایی خواهند شد.

انتهای پیام
captcha