تعریف 20 کارویژه حوزه سلامت برای محرومان و نیازمندان
کد خبر: 4146071
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
علیان‌زادگان بیان کرد:

تعریف 20 کارویژه حوزه سلامت برای محرومان و نیازمندان

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد از تعریف 20 کارویژه حوزه سلامت برای محرومان و نیازمندان خبر داد و گفت: در بحث حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو سامانه‌ای راه‌اندازی شده و تمامی خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بالاتر متولد 1402 به بعد مشمول این طرح می‌شوند.

حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد

حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در گفت‌و‌گو با ایکنا، در رابطه با برنامه‌های این بنیاد در حوزه زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های بدسرپرست و بدون سرپرست اظهار کرد: در این زمینه در تقسیم کاری که در فعالیت‌های اجتماعی بنیاد انجام شده، حوزه جمعیت، سلامت و عمران اجتماعی بر عهده بنیاد 15 خرداد است و حوزه‌های مربوط به اشتغال در بنیاد برکت و حوزه‌های محرومیت‌زدایی و ازدواج نیز در بنیاد احسان پیگیری می‌شود.

وی افزود: لذا درکارویژه‌هایی که تعریف شده حوزه زنان سرپرست خانوار در سایر بنیادهای زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرار دارد. بنیاد 15 خرداد از باب موضوعات مرتبط با سلامت این مسئله ورود دارد. بحث‌های مرتبط با درمان، حمایت از درمان بیماران صعب‌العلاج، کودکان نیازمند به درمان شنوایی و کاشت حلزون کاشت و ... در حوزه بنیاد 15 خرداد قرار دارد که در این زمینه نیز برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی اجرا می‌کند.

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد تصریح کرد: طبق تقسیم‌بندی که صورت گرفته، بنیاد 15 خرداد در حوزه سلامت بالغ بر 20 کارویژه تعریف کرده که بحث حمیات از درمان بیماران صعب‌العلاج و سرطانی طی تفاهم‌نامه‌ای که با مؤسسه امدادگران عاشورا منعقد شده، پیگیری شده و بخشی از هزینه‌های درمان این افراد تقبل می‌شود. در این زمینه ابتدا بررسی میدانی صورت گرفته و پس از آنکه افراد واجد شرایط شناسایی شدند، اسامی آن‌ها به مؤسسه امدادگران عاشورا معرفی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: در مورد کودکانی که در بحث غربالگری شنوایی‌سنجی نیازمند کاشت حلزون هستند نیز طی تفاهمی که با بنیاد شنوایی‌بخشی بخشش داریم، افراد واجد شرایط شناسایی و به بنیاد بخشش معرفی می‌شوند. در زمینه غربالگری پوسیدگی دندان نیز طی تفاهمی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت منعقد کردیم، این طرح از سال تحصیلی جدید و مهرماه سال جاری آغازشده و در نهایت نیز به شکل فراگیر در کل کشور اجرایی خواهد شد. همچنین، جامعه هدف این طرح نیز دانش‌آموزان دوم و سوم دبستان هستند تا به جای اینکه هزینه‌های بعدی برای درمان دندان‌ دانش‌آموزان صرف شود، با ارائه آموزش‌های لازم، دانش‌آموزان از طریق معلمان و سپس، شبکه شاد در جریان اطلاعات این حوزه قرار گرفته و از پوسیدگی دندان ایشان جلوگیری می‌شود.

علیان‌زادگان با بیان اینکه بنیاد 15 خرداد در حوزه‌های مختلف سلامت اقشار مختلف جامعه فعالیت می‌کند، به موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری نیز اشاره و اظهار کرد: در این حوزه نیز بالغ بر 20 کارویژه جمعیتی تعریف شده که در رویدادهای مختلف اجرایی می‌شوند. در این راستا طرح لبخند مادری از سال گذشته اجرا شده و امسال نیز با افزایش مشمولان طرح ادامه دارد. همچنین، راه‌‌اندازی مراکز مثبت پنج نیز در دستور کار قرار دارد که امسال در 9 مرکز استان ایجاد خواهد شد که در این زمینه کالا و خدمات مورد نیاز مادر و کودک برای جامعه هدف یعنی خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر با تخفیف ویژه تأمین و عرضه خواهد شد. 

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد تصریح کرد: در بحث حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو نیز سامانه‌ای راه‌اندازی شد و تمامی خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بالاتر متولد 1402 به بعد مشمول این طرح می‌شوند که طی اجرای آن، هدیه‌ای به مادران اعطا شده و بسته‌های لبخند مادری همراه با پوشک‌ مورد نیاز نیز به تعداد هرکدام از فرزندان به خانواده مورد نظر اهدا می‌شود. همچنین، بسته ویژه هر خانواده دارای فزندان سه قلو 33 میلیون است که شامل 11 میلیون تومان برای هر یک از فرزندان خواهد بود.

علیان‌زادگان در رابطه با طرح توزیع مکمل‌های غذایی برای مادران باردار در مناطق محروم نیز اظهار کرد: طی تفاهمی که گروه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با وزارت بهداشت از سال‌های گذشته داشت، بنیاد 15 خرداد نیز به عنوان ضلع سوم این تفاهم به طرح ورود کرده و اجرای محدود آن را از استان خراسان جنوبی آغاز کرده و سپس، در سایر استان‌ها نیز تعمیم خواهد داد. 

وی بیان کرد: طی اجرای این طرح، براساس بررسی‌های میدانی که در مراکز تحقیق و توسعه مجموعه دارویی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام شده، بسته‌های غذایی مشتمل بر 20 ریزمغذی تهیه و توزیع شده که کمبودهای تغذیه‌ای مادران باردار در دوره شیردهی برطرف شده و عوارض ناشی از سوء تغذیه که ممکن است گریبان‌گیر فرزندان ایشان شود را برطرف کند تا به توفیق الهی با نسلی چابک، سالم و علاقه‌مند به توسعه کشور مواجه باشیم.       

علیان‌زادگان با بیان اینکه اجرای آزمایشی این طرح از استان خراسان جنوبی آغاز و در استان اردبیل دنبال خواهد شد، از ساخت خوابگاه‌‌های دانشجویی متأهلین در استان‌های محروم کشور خبر داد و گفت: با ساخت ۲۰۰ باب خوابگاه ۶۵ متری ویژه متأهلین در دانشگاه محقق اردبیلی شهرستان اردبیل فرآیند ساخت خوابگاه‌های دانشجویی متاهلین در فضاهای آموزشی مناطق محروم و کم‌برخوردار پیگیری می‌شود. مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد تصریح کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه اردبیل ساخت خوابگاه ویژه دانشجویان متاهل در این دانشگاه سرعت خواهد گرفت. مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد درباره دیگر اقدامات این بنیاد در استان اردبیل توضیح داد: علاوه بر اجرای کارویژه‌های جوانی جمعیت، اقدامات دیگری از جمله حمایت از بیماران صعب‌العلاج و مبتلا به سرطان و پرداخت کمک‌هزینه درمان ناباروری نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
captcha