2 چالشی که مانع اثربخشی فعالیت‌های قرآنی می‌شود
کد خبر: 4146138
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴
در بخش دانش‌آموزی

2 چالشی که مانع اثربخشی فعالیت‌های قرآنی می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به حجم و تعدد برنامه‌ها در بخش دانش‌آموزی گفت: موضوعی که در فعالیت‌های قرآنی به آن کم‌تر توجه می‌شود، روش اجرا و در برخی موارد عدم ارزیابی و نظارت برای اجرای آن به خاطر نبود نیروی انسانی و یا کمبود نیروی تخصصی و یا اعتبار است.

سیدعلیرضا موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبیسیدعلیرضا موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد عملکرد حوزه قرآن و عترت این نهاد در سالی تحصیلی که گذشت، اظهار کرد: آموزش و پرورش استان در حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در سالی که گذشت برنامه‌ها و فعالیت‌های خوبی را در بخش دانش‌آموزی تدوین و اجرا کرده است.

وی افزود: افزایش تعداد دارالقرآن‌های استان به ۱۸ مرکز که محل فعالیت‌های متنوع آموزشی قرآنی به‌ویژه در بخش حفظ قرآن کریم است، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در مدارس استان در مناسبت‌های ولایی، برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان و فرهنگیان، اجرای برنامه نور چشم (برنامه‌های اقامه نماز جماعت مدارس، جشن تکلیف؛ طرح محراب، گفتمان‌های دینی و طرح سه میم منزل، مسجد، مدرسه)، طرح مصباح‌الهدی، آشنایی با سبک زندگی امام جواد(ع)، فعال‌سازی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی، عطر انتظار و گفتمان مهدوی، تولید محتوای قرآن، عترت و نماز در فضای مجازی شاد، راه‌اندازی اولین پایگاه جهادی قرآن، عترت و نماز در درح سربیشه‌ از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان است.

موسوی‌نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه تمرکززدایی، رویکرد برنامه‌های قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش بود، نمایشگاه‌های کتب و نرم‌افزار قرآنی بیشتر در مراکز دارالقرآن و مدارس در هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز، دهه فجر و سایر مناسبت‌های ولایی تشکیل شد. همچنین در حوزه گفتمان دینی، جلسات چون و چرا و پرسش و پاسخ در مدارس با محوریت موضوعات دینی برگزار شد و در حوزه مهدویت برای اولین بار مسابقه گفتمان مهدوی برای دانش‌آموزان متوسطه اجرایی شد.

وی اظهار کرد: در بخش فضای مجازی ۱۷ پایگاه مجازی قرآن، عترت و نماز با شروع کرونا از سوی اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پیام‌رسان شاد ایجاد شد که با کمک رابطان استان‌ها تولید محتوا و فعالیت می‌کنند و دانش‌آموزان به‌و‌یژه کودکان و دانش‌آموزان دوره ابتدایی می‌توانند با توجه به علاقه خود از محتوای این پایگاه‌ها بهره بگیرند.

موسوی‌نژاد با اشاره به فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده ویژه ایام اوقات فراغت دانش‌آموزان بیان کرد: محتوای مسابقات حوزه قرآن، عترت و نماز از مطالب کتب درسی و به‌صورت جزوه در رمزینه شیوه‌نامه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز گذاشته شده است و برای تعطیلات تابستان و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز، کلاس‌های آموزشی قرآن در سطوح مختلف و سایر فعالیت‌های مربوط در مرکز دارالقرآن شهرستان‌ها و مناطق استان برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این کلاس‌ها براساس تقاضای دانش‌آموزان و اولیا در طول سال تحصیلی پیش‌بینی شده و تبلیغات آن انجام شده است. احکام و آداب نماز در کتب درسی گنجانده شده و آموزش عملی نماز یکی از برنامه‌های مهم در مدارس است، اما آنچه که اهمیت داشته و اثربخش است روش تدریس مربی و معلم در مدرسه و کیفیت آن و توجه و پیگیری معلمان و مدیران مدارس برای تحقق این هدف است.

موسوی‌نژاد ادامه داد: پیشنهاد ما برای تحقق آموزش نماز به دانش‌آموزان، پیش‌بینی یک دوره آموزشی روش تدریس نماز و احکام نماز برای معلمان دوره ابتدایی است؛ در سال تحصیلی که گذشت با توجه به تغییر در شیوه برگزاری برخی رشته‌ها به‌صورت گروهی و در برخی رشته‌ها به‌صورت دوره‌ای (متوسطه اول، متوسطه دوم) با چالش‌هایی مواجه شدیم که با توجه به اینکه این شیوه به‌صورت آزمایشی یک ساله برای سراسر کشور انجام شد، امیدواریم نقاط ضعف و چالش‌های پیش آمده پس از بررسی برای سال آینده برطرف شود‌.

وی بیان کرد: در برخی قسمت‌ها نیاز به برگزاری دوره‌های توانمندسازی در سه سطح دانش‌آموزی، مربیان و داوران داریم که در صورت تأمین اعتبار بتوان در راستای اجرای دوره‌ها برای علاقه‌مندان گامی برداشت؛ در زمینه توانمندسازی برای کارشناسان قرآن، عترت و نماز، مربیان و معاونان پرورشی و مدیران مراکز دارالقرآن دوره توجیهی مسابقات و برنامه‌های قرآن، عترت و نماز برگزار شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در سال جاری برای برخی معلمان پایه سوم ابتدایی دوره آموزش راهکارها برای جذب دانش‌آموزان به نماز برگزار شد و ۱۰۰ نفر از معلمان استان در دوره تربیت مربی بشری که با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، شرکت کرده و به‌صورت تخصصی روش تدریس نوین قرآن را آموزش دیدند.

موسوی‌نژاد ادامه داد: در مراکز دارالقرآن برای برخی رشته‌های استان مسابقات قرآنی، دوره‌های آموزشی توسط مربیان گذاشته شده و برای تابستان، دوره‌های آموزشی تخصصی صوت و لحن برای دانش‌آموزان و فرهنگیان پیش‌بینی شده است‌.

وی با بیان اینکه در مجموع طی سالی که گذشت برنامه‌های خوبی در زمینه فعالیت‌های قرآنی انجام شد، افزود: استقبال و حضور چشمگیر دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی از کلاس‌های قرآنی مراکز دارالقرآن در بخش حفظ قرآن کریم نشان می‌دهد که تزریق اعتبار به مراکز دارالقرآن‌ها در شروع جریان‌سازی حفظ قرآن در کنار عوامل دیگر مؤثر بوده است، اما چالش استان کمبود مربی تخصصی در مرکز دارالقرآن است.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی، دینی و پرورشی زیادی در آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان ارائه شده است، یادآور شد: به نظر می‌رسد حجم این برنامه‌ها بسیار بوده و چالش اصلی در این زمینه، تعدد و حجم برنامه‌هاست و موضوعی که به آن کم‌تر توجه می‌شود، روش و شیوه اجرا و در برخی موارد عدم ارزیابی و نظارت برای اجرای آن به خاطر نبود نیروی انسانی و یا کمبود نیروی تخصصی و یا اعتبار است.

انتهای پیام
captcha