برگزاری نشست ادبی «غروب آفتاب» در ارومیه
کد خبر: 4146235
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

برگزاری نشست ادبی «غروب آفتاب» در ارومیه

به‌ مناسبت گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره)، نشست ادبی «غروب آفتاب» در ارومیه برگزار شد.

انجمن ادبی هاتف ارومیهبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، به همت محفل ادبی هاتف، نشست ادبی «غروب آفتاب» با حضور مصطفی قلی‌زاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف، محبوب طالعی، مدرس دانشگاه و محقق زبان‌های ایرانی و اعضای محفل ادبی و سایر علاقه‌مندان روز گذشته، 16 خرداد در ارومیه برگزار شد.

مصطفی قلی‌زاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف در این نشست ضمن گرامیداشت سالروز قیام خونین 15 خرداد اظهار کرد: قیام 15 خرداد 1342، اولین قیام خودجوش، واقعی، مردمی، اسلامی و بدون رهبری ملت ایران بود که کشتار بی‌رحمانه مردم توسط رژیم شاه را به دنبال داشت.

قلی‌زاده علیار با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شاعر و صاحب دیوان بود، توضیحاتی پیرامون ایشان در اشعار فارسی ارائه داد و افزود: شخصیت عرفانی و سیاسی امام(ره) در ادبیات ایرانی، اسلامی و جهانی، در تمامی ابعاد تأثیرگذار بوده و اشعاری به زبان‌های مختلف در وصف شخصیت ایشان سروده شده که در این اشعار از امام با تعابیری چون انسان آزاده، رهبر امت اسلامی، بیدارگر اقالیم قبله و ... نام برده شده است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شخصیت امام خمینی(ره) را با بوعلی سینا و شیخ طوسی از بعد تسلط بر علوم اسلامی و انسانی مقایسه کرده است،  لیکن، ابعاد شخصیت امام خمینی از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است.

قلی‌زاده تصریح کرد: اشعار مرتبط با امام شامل سه دوره سروده‌های قبل انقلاب، دوران انقلاب و پس از رحلت امام خمینی(ره) است که مجموعه شعر «امام حماسه‌ای دیگر» سروده مهرداد اوستا در هفتمین سالروز قیام 15 خرداد از نمونه اشعار مربوط به دوره اول است؛ هم چنین، مجموعه اشعار شاعران در سوگ ایشان در کتابی با عنوان «ز اشک پرس حکایت» گردآوری شده است.

در ادامه محبوب طالعی، مدرس دانشگاه و محقق زبان‌های ایرانی، نکاتی پیرامون اشعار ترکی با محوریت امام خمینی(ره) بیان کرد و گفت: شخصیت امام(ره) و انقلاب در شعر ترکی نیز تأثیری ژرف داشته و مضامینی چون جهاد تبیین، وحدت و یکپارچگی، شجاعت و ...در اشعار ترکی انقلابی مشهود است.

محبوب طالعی با اشاره به آثار، سبک و زندگی شاعر مراغه‌ای اظهار کرد:  «بولود قاراچورلو» متخلص به سهند، سروده خود با عنوان «اماما سلام» را در قالب ترجیع‌بند در وصف امام خمینی(ره) سروده که این شعر شاهکار ادبیات آذربایجانی در این زمینه است.

 

انتهای پیام
captcha