قانون تغییر ساعات اداری خانواده محور نیست
کد خبر: 4146305
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
مجتبی همتی‌فر:

قانون تغییر ساعات اداری خانواده محور نیست

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: متأسفانه سیاست‌های کشور آنچنان که انتظار می‌رود خانواده محور نیست مثل سیاست اخیر تغییر ساعت؛ تغییر ساعت کاری و شروع کار از ساعت شش صبح چالش‌هایی را برای والدین به ویژه مادران شاغل به همراه داشته و تدبیری در این رابطه اندیشیده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری «خدمات الکترونیک سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» با حضور مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک امروز چهارشنبه ۱۷ خرداد در سالن جلسات سازمان تعلیم و تربیت برگزار شد.

مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در این نشست بیان کرد: این سازمان نوپاست و با توجه به دغدغه‌ای که سال‌ها در رابطه با تعلیم و تربیت کودکان وجود داشت از سال ۱۳۹۹ این مسئولیت به وزارت آموزش و پرورش اضافه شد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ذیل این وزارتخانه شکل گرفت. فرمایشات مقام معظم رهبری نیز در این راستا مبنی بر رها بودن تربیت کودکان قبل از شروع مدارس سبب شد تا ماده واحده تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت شکل گیرد.

وی ادامه داد: حدود هفت میلیون و 300 هزار کودک مخاطب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک هستند. تا پیش از تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مراکز تربیت کودک با عناوین مختلف از جمله مهدکودک، کودکستان، مرکز پیش‌دبستانی و... شناخته می‌شدند و اما بعد از تشکیل این سازمان یکپارچه‌سازی صورت گرفت و همه این مراکز عنوان «کودکستان» به خود گرفتند.

توجه به محورهای تربیتی و پرورشی

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: مأموریت اول این سازمان ساماندهی مجوز مراکز تربیت کودک با شرایط و ضوابط جدید بود تا با یکپارچه‌سازی آنها از نظر آیین‌نامه‌ها، راهبرد و مدیریت همه مراکز یک روند را طی کنند. باید به این سازمان به عنوان یک سازمان تربیتی و پرورشی نگاه شود. اکنون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به نقطه‌ای رسیده است که زیرساخت‌هایی فراهم کرده که می‌تواند مجموع مراکز موجود را از باب ساماندهی مجوزها با شرایط و ضوابط جدید تطبیق دهد.

وی با بیان اینکه توجهات در این دوره به سوی مسائل تربیتی سوق پیدا کرده است ادامه داد: زیرساخت‌های الکترونیک فناورانه در این عرصه شکل گرفت و سامانه الکترونیک سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل شد. اکنون ۲۷ هزار کودکستان پرونده تشکیل داده‌اند و مدارک خود را بارگذاری کردند و صدور مجوزهای جدید انجام گرفته است و که گام دوم و تکمیلی این طرح در حال انجام است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت تأکید کرد: مراکز کودکستانی که تاکنون پرونده خود را در سامانه تعلیم و تربیت کودک ثبت نکرده‌اند از ۱۶ خرداد تا ۲۵ خرداد مهلت دارند تا پرونده‌های خود را ثبت کنند و مراکز کودکستانی که درخواست مجوز خود را در این مدت اعلام نکنند فعالیت آنها غیرمجاز است و با آنها برخورد خواهد شد.

حساسیت بالای دوره هفت سال اول کودکی

همتی‌فر در ادامه اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده تا در راستای کیفی سازی سازمان ملی تعلیم و تربیت کمک کننده باشند. دوره کودکی در هفت سال اول پذیرندگی و حساسیت بالایی دارد و باید ساز و کارهای مناسبی برای این دوره طراحی می‌شد که طی این مدت شکل گرفته است.

وی افزود: این سازمان به دلیل نوپا بودن چالش‌های فراوانی داشت و جزو دغدغه‌هایی است که حاکمیت و خانواده نسبت به آن حساس است. ما سه مأموریت در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دنبال می‌کنیم که عبارت‌اند از صدور مجوز به کودکستان‌ها، راهبری و نظارت بر آنها، تسهیل شرایط والدگری و کیفیت نسل از منظر تربیتی است و توجه زیست‌بوم کودک که به محصولات و خدمات مربوط به کودکان می‌پردازد.

لزوم توجه به کمیت نسلی

همتی‌فر با بیان اینکه کمیت نسل نیز یکی از دغدغه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت است گفت: افراد برای فرزندآوری نیازمند توانمندی‌های والدگری و مکمل‌های تربیتی هستند و در صورت برطرف شدن این دغدغه‌ها شاهد رشد فرزندآوری خواهیم بود. ما تکلیف داریم تا والدین را برای والدگری توانمند کنیم و شرایط والدگری را تسهیل کنیم و این موضوع هنوز در کشور مورد توجه واقع نشده است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به تغییر ساعات کاری ادارات بیان کرد: متأسفانه سیاست‌های کشور آنچنان که انتظار می‌رود خانواده محور نیست مثل سیاست اخیر تغییر ساعت؛ تغییر ساعت کاری و شروع کار از ساعت شش صبح چالش‌هایی را برای والدین به ویژه مادران شاغل به همراه داشته و تدبیری در این رابطه اندیشیده نشده است. ما وظیفه خود می‌دانیم تا مجموعه مراکز خود را به خدمت رسانی از این بخش از والدین جهت‌دهی کنیم. ما وظیفه داریم از نظر رسالت اجتماعی تا از والدین به ویژه مادران حمایت کنیم.

تولید محصولات مناسب با نگاه تربیتی

وی اظهار کرد: ما دغدغه داریم که محصولات با کیفیتی از نظر تربیتی در اختیار کودکان قرار گیرد و در این راستا به استاندارد دست یابیم. سازمان ملی تعلیم و تربیت موظف است تا دست مربی را از نظر تربیتی پر کند تا محصولات فاخر و مناسبی را با نگاه تربیتی بتوانند استفاده کنند.

همتی‌فر ادامه داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک همزمان با طی فرایند استقرار خود برای انجام مأموریت‌ها، گام به گام اولویت‌های را هم پیش می‌برد و تمرکز خود را بر این گذاشته تا کودکستان‌ها ساماندهی شوند. تا پیش از تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت پایگاه داده‌ای مشخص از کودکستان‌ها نداشتیم اما اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که پایگاه داده کاملی از کودکستان‌‌ها شکل گرفته است و به دنبال وارد شدن به فازی هستیم تا خدمات را کیفی کنیم. محصولات زیرساخت‌هایی نیاز دارد تا به شکل کیفی‌تر در اختیار کودکان قرار گیرد. دومین دوره «یارستان کودکستان» در حال برگزاری است و در مرحله ارزیابی محصولات هستیم و امیدواریم در گام دوم نیز خدمات کیفی‌تر و محصولات مناسب‌تری را عرضه کنیم.

تخصیص ۲۰۹ میلیارد تومان بودجه

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر بودجه این سازمان پاسخ داد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مرحله استقرار قرار دارد و طبیعی این است که یک زمان دو ساله طی شود تا بتوان استقرار پیدا کند. تا قبل از شکل‌گیری سازمان مجموعه بودجه‌ای که در کشور در رابطه با کودکان هزینه می‌شد در دو بخش آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بود که پنجاه میلیارد تومان به آموزش و پرورش و چهل میلیارد تومان به سازمان بهزیستی تخصیص یافته بود. بعد از شکل‌گیری سازمان تعلیم و تربیت بودجه پنجاه میلیارد تومانی به این سازمان اختصاص یافت و در سال ۱۴۰۱ افزایش بودجه وجود نداشت. بودجه امسال سازمان به ۲۰۹ میلیارد تومان رسیده است که اگر بودجه‌ای که در سازمان بهزیستی هزینه می‌شد نیز به این سازمان منتقل می‌یافت، امروز باید 400 میلیارد تومان بودجه به سازمان ملی تعلیم و تربیت اختصاص می‌یافت.

وی تأکید کرد: تا سال گذشته مشخص نبود که چه تعداد کودکستان در کشور وجود دارد اما با پایشی که صورت گرفت اکنون ۲۶ هزار و 800 مرکز تشکیل پرونده داده‌اند و در حال فعالیت هستند‌. امیدواریم با حمایت‌هایی که می‌شود این تعداد مرکز تا پایان سال تحصیلی به سی هزار مرکز برسد. قرار است در استان‌ها هم مراکزی شکل بگیرد تا در اداره کل‌های آموزش و پرورش فعالیت کند که اکنون نیروی انسانی مورد نیاز وجود ندارد اما امیدواریم سال جدید تحصیلی را با ساختار قوی شروع کنیم.

غیرقانونی بودن افزایش شهریه

همتی‌فر در رابطه با افزایش شهریه‌های کودکستان‌ها بیان کرد: کودکستان‌ها تا ۳۱ شهریور سال جاری نباید شهریه خود را افزایش دهند زیرا سال تحصیلی در کودکستان‌ها از اول مهر هرسال تا مهر سال آینده است و افزایش شهریه در طی سال تحصیلی غیرقانونی است. خانواده‌ها نباید زیر بار شهریه‌های غیر متعارف بروند و کودکستان‌هایی که تخلف می‌کنند را به سازمان ملی تعلیم و تربیت معرفی کنند تا به شکایات رسیدگی شود.

انتهای پیام
captcha