آمادگی مجموعه‌های تحقیقاتی جهاددانشگاهی برای همکاری با سازمان ملی استاندارد
کد خبر: 4146370
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
مسلمی نائینی بیان کرد:

آمادگی مجموعه‌های تحقیقاتی جهاددانشگاهی برای همکاری با سازمان ملی استاندارد

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه سرمایه انسانی و علمی مجموعه‌های تحقیقاتی و امکانات آزمایشگاهی جهاددانشگاهی در کل کشور آماده همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران است، به توان آزمایشگاه‌های تخصصی این نهاد اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه‌ها با توجه به ظرفیتشان می‌توانند به‌عنوان مرجع آزمایشگاه‌های استاندارد باشند.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، 17 خرداد در نشست مشترک با همراهی برخی از اعضای هیئت رئیسه و رؤسای واحدهای سازمانی این نهاد با مهدی اسلام‌پناه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و معاونان و مدیران ارشد این سازمان، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی با توانمندی در حوزه‌های مختلف است؛ این نهاد در زمینه‌های مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و هنر هم کار‌های تحقیقاتی و هم خدماتی و آموزشی انجام می‌دهد.

مسلمی نائینی با اشاره به فعالیت بالغ‌ بر ۱۰۰ واحد سازمانی در کل کشور زیر نظر این نهاد، اظهار کرد: پژوهشگاه‌های بزرگی همچون رویان، ابن‌سینا، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، پژوهشکده سرطان معتمد، دانشگاه‌های علم و فرهنگ و فرهنگ و هنر بخشی از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی است.

وی به فعالیت سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی زیر نظر این نهاد اشاره کرد و افزود: در این سه پارک، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌های مختلف، فنی و مهندسی، پزشکی و صنایع فرهنگی و نرم فعالیت می‌کنند.

مسلمی نائینی به فعالیت واحدهای سازمانی این نهاد در حوزه‌های تخصصی همچون مخابرات، نفت و صنایع وابسته، برق قدرت و ... اشاره کرد و گفت: همه این حوزه‌ها برای توسعه فعالیت‌هایشان نیاز به استاندارد دارند و در کنار آن می‌توانند کمک‌کننده سازمان استاندارد باشند.

وی در ادامه با اشاره به توان آموزشی این نهاد، عنوان کرد: در حوزه آموزش‌های تخصصی می‌توانیم همان‌گونه که در گذشته با سازمان استاندارد همکاری داشتیم، فعالیت‌هایمان را توسعه دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه سرمایه انسانی علمی، مجموعه‌های تحقیقاتی و امکانات آزمایشگاهی جهاددانشگاهی در کل کشور آماده همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران است، به توان آزمایشگاه‌های تخصصی این نهاد اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه‌ها با توجه به ظرفیتشان می‌توانند به‌عنوان مرجع آزمایشگاه‌های استاندارد باشند.

همچنین مهدی اسلام‌پناه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه این سازمان با آحاد جامعه در ارتباط است، گفت: اگر بخواهیم در کشورمان دستگاه و یا نهادی را برای توسعه همکاری‌ها انتخاب کنیم، اولویت اول مجموعه انقلابی جهاددانشگاهی است.

اسلام‌پناه با بیان اینکه کارنامه جهاددانشگاهی بسیار درخشان است، ادامه داد: مدتی افتخار سربازی و خدمت در این نهاد را داشتم و بزرگ‌ترین اندوخته جهاددانشگاهی نیروهای علمی و توانمند آن است.

وی در ادامه از توسعه نهضت کیفیت و تکمیل ظرفیت‌های نخبگانی در حوزه آزمایشگاهی و غیر آزمایشگاهی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های استانی، دانشگاهی و استفاده از سرمایه انسانی جهادی در تراز جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان زمینه‌های همکاری نام برد و گفت: در حوزه فناوری‌های نوظهور مثل نانو و بایو، تکمیل بانک ارزیابان کیفیت، شاخص‌سازی‌های مدرن و... با سازوکارهای عملیاتی و شفاف می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد از فعالیت‌های زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب قرار دارد، تقدیر کرد و از ایجاد برند حلال درمان توسط پژوهشگاه رویان و همکاری با مجموعه‌های جهاددانشگاهی در استان‌ها و فعالیت‌هایی در رابطه با کالا و خدمات به‌عنوان محورهای دیگر فعالیت‌های این دو مجموعه نام برد.

وی بابیان اینکه 11 و نیم درصد استانداردهای دنیا در حوزه نانو در ایران نوشته‌ شده است، گفت: اگر در این حوزه موفق شدیم به این دلیل است که کار به مرجع تخصصی آن سپرده شد؛ در این راستا می‌توانیم در حوزه فناوری بایو نیز این همکاری را با توجه به ظرفیت‌ها و آزمایشگاه‌های پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی نیز داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد امروز با گذشته تفاوت بسیار دارد، گفت: یکی از اولویت‌ها در دوره جدید را بهره‌گیری از توان علمی دانشگاهی قرار دادیم و در این مدت ۲۰۰ مدیر علمی و دانشگاهی جوان در تراز انقلاب اسلامی و تحول‌خواه وارد مجموعه استاندارد شدند.

وی با بیان اینکه امسال سازمان استاندارد ۱۰۰ ساله می‌شود، تأکید کرد تا هر چه سریع‌تر خواسته‌های قابل‌ اجرای دو طرف عملیاتی شده و فعالیت‌ها را توسعه دهند و این همکاری در دولت انقلابی به‌صورت شفاف و یک الگو  مطرح شود.

حبیب الله اصغری، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی در بخش دیگری از این نشست به تشریح زمینه‌های مشترک همکاری میان جهاددانشگاهی و سازمان ملی استاندارد پرداخت و از استاندارد به‌عنوان ابزار سیاستی در نظام ملی نوآوری نام برد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی و سازمان ملی استاندارد هر دو سازمان‌هایی میانجی هستند و با توجه به جنس فعالیت‌هایشان می‌توانند همکاری‌هایشان را توسعه دهند، افزود: نمونه این همکاری‌ها را در سایر کشورها و سازمان‌هایی همانند جهاددانشگاهی مانند فراونهوفر آلمان می‌توانیم مشاهده کنیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوس با اشاره به برخی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه استاندارد، به استانداردهای کمک ناوبری بصری، استانداردهای سامانه‌های کنترل تردد، استاندارد آزمایشگاه برق فشارقوی، اندازه‌گیری تشعشعات رادیویی، آزمایشگاه آنتن‌های تلفن همراه، آزمایشگاه قیر و آسفالت و حوزه نفت اشاره کرد.

تشکیل شورای هماهنگی جهت اجرای مصوبات و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین، کمک به تدوین استاندارد درزمینه هایی که در حوزه تخصصی جهاددانشگاهی است، عضویت متخصصان جهاددانشگاهی در کمیته‌های سازمان ملی استاندارد ایران، تأسیس آزمایشگاه مرجع، ارائه آموزش‌های تخصصی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با سازمان استاندارد کشورهای دیگر و عضویت رئیس جهاددانشگاهی در شورای عالی استاندارد از پیشنهاد‌های اصغری برای توسعه فعالیت‌ها بود.

در ادامه این مراسم محسن مردانی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف بابیان اینکه ۷ آزمایشگاه تخصصی زیر نظر این سازمان داریم، گفت: ۴ آزمایشگاه متالوژی، تجهیزات الکترونیک هوشمند، اپتیک و تست تجهیزات آبیاری کشاورزی مجوز سازمان استاندارد را دارند که می‌توان همکاری‌ها را توسعه داد.

عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان و عضو هیئت امنای جهاددانشگاهی نیز با تقدیر از نگاه رئیس سازمان استاندارد در اولویت دادن به دانشگاهیان گفت: ایجاد برند درمان حلال در رویان را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استاندارد باید حامی علوم جدید باشد، به تولید قطعات یدکی انسان در آینده اشاره کرد و افزود: در این حوزه، نیازمند استانداردهای مربوطه هستیم. همچنین در زمینه‌های کشت سلول و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع در حوزه‌های مختلف این دو مجموعه می‌توانند همکاری داشته باشند.

جواد پورکریمی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی تهران نیز با بیان اینکه گفتمان مشترکی بین جهاددانشگاهی و استاندارد وجود دارد، گفت: در زمینه‌های خدمات، آموزش و یادگیری جهاددانشگاهی دستاوردهای ارزشمندی دارد که باوجود زیرساخت‌ها و محتوای خوب آموزشی این نهاد می‌توانیم فعالیت‌ها را توسعه دهیم.

همچنین حمید آب روشن، رئیس سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت نیز با اشاره به فعالیت این واحد در زمینه الکترومکانیک و تولید اولین قطار ملی مترو ملی گفت: در صورت حمایت‌ها می‌توانیم آزمایشگاهی در زمینه قوای محرکه و قطعات الکتریکی داشته باشیم.

پرویز درویش، معاون تدوین و ترویج استاندارد نیز در این نشست با بیان اینکه سازمان استاندارد نیاز دارد با نهادها و سازمان‌هایی که خودشان سرچشمه علم هستند، همکاری داشته باشد، گفت: جهاددانشگاهی هم تولیدکننده و هم استفاده‌کننده از علم و فناوری است.

وی همچنین به لزوم توجه به استانداردهای آینده‌نگرانه و تدوین استانداردهای بین‌المللی و توسعه همکاری‌های آموزشی با جهاددانشگاهی اشاره کرد و از جهاددانشگاهی به‌عنوان بازوان سازمان استاندارد نام برد.

ابراهیمی، سرپرست دفتر تخصصی امور بین‌الملل و حلال سازمان ملی استاندارد نیز به همکاری با پژوهشگاه رویان پرداخت و گفت: می‌توان اولین مرکز درمانی حلال در کشور را در پژوهشگاه رویان ایجاد کنیم.

مصطفی آجرلو، مدیرکل روابط عمومی این سازمان نیز به ظرفیت‌های رسانه‌ای جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: می‌توان از ظرفیت خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و همچنین پژوهشکده علوم انسانی و دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برای تولید محتوا در این حوزه استفاده کنیم.

سید محمود هاشمی، رئیس مرکز ملی تأیید صلاحیت استاندارد نیز با بیان اینکه جهاددانشگاهی نهادی علمی و انقلابی است، گفت: آمادگی داریم در حوزه آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های بازرسی و صدور مدارک آموزشی همکاری مشترک داشته باشیم.

در پایان این نشست مشترک، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه از طرف هر مجموعه نمایندگانی برای توسعه همکاری‌ها انتخاب شود، اعلام کرد: با ابلاغ بخشنامه به ادارات کل استاندارد استان‌ها در سراسر کشور، همکاری این سازمان با جهاددانشگاهی آغاز می‌شود.

معاون رئیس جمهور گفت: در زمینه‌های آزمایشگاه‌های مرجع، صدور گواهینامه، بایو تکنولوژی، ارائه آموزش‌های تخصصی، استفاده از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد جهاددانشگاهی برای برگزاری دوره‌ها در زمینه فناوری‌های نوظهور استاندارد می‌توان همکاری داشت.

وی با بیان اینکه باید همکاری‌های استانی تقویت شود، افزود: می‌توان از ظرفیت رسانه‌های جهاددانشگاهی برای ایجاد بوم زیست ایمان و امید که مورد تأیید رهبر انقلاب نیز قرار دارد، بهره گیریم و امیدواریم تا پایان سال شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

یادآور می‌شود، حسن فارسی، قائم‌مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس، یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهش و فناوری، محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی، مسعود ابراهیمی، سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و امیر طهرانچی، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی از دیگر شرکت‌کنندگان این نشست بودند.

انتهای پیام
captcha