تدوین برنامه تحولی جهاددانشگاهی به زودی آغاز می‌شود
کد خبر: 4159686
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
مسلمی‌نائینی در جمع خبرنگاران:

تدوین برنامه تحولی جهاددانشگاهی به زودی آغاز می‌شود

رئیس جهاددانشگاهی امروز در آستانه سالروز تأسیس این نهاد انقلابی و پیش‌رو در عرصه علم و فناوری طی نشست خبری گفت: در آینده‌ای نزدیک تدوین اولین برنامه تحولی جهاددانشگاهی آغاز می‌شود.

حسن مسلمی نائینیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی امروز، ۱۰ مردادماه در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد. در ابتدای این نشست و پس از رونمایی از تیزر چهل و سومین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، مسلمی‌نائینی طی سخنانی اظهار کرد: نشست امروز در آستانه 16 مرداد و به مناسبت چهل و سومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، مولود انقلاب اسلامی، است.

مسلمی‌نائینی با اشاره به تعالی فرهنگ خودباوری و اعتماد به جوانان، تلفیق علم و ایمان، تلاش جهادگونه و فرهنگِ ما می‌توانیم در جهاددانشگاهی تصریح کرد: یاد و خاطره مرحوم کاظمی‌آشتیانی را گرامی می‌داریم که نماد خودباوری و تلاش جهادگونه بودند. امروز وظیفه ماست که نهاد جهاددانشگاهی را توسعه داده و این فرهنگ متعالی را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به اساسنامه جهاددانشگاهی و اعتماد به جوانان و امید به آینده که در آن گنجانده شده است، جهاددانشگاهی یکی از نهادهای منحصربه‌فردی است که رویش انقلاب اسلامی بوده و در اوج تحریم‌ها توانست بسیاری از مشکلات در حوزه‌های دفاعی را برطرف کرد.

جهاددانشگاهی؛ بازوی علم و فناوری ایران اسلامی

مسلمی‌نائینی بیان کرد: بنابر درخواست مسئولان وقت و وجود تحریم‌های شدید، از جهاددانشگاهی درخواست تولید تجهیزات شد که مین‌های هوایی یکی از این موارد بود. دشمن به راحتی شهرها،  نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را هدف قرار می‌داد، اما جوانان جهاددانشگاهی با تولید این مین‌ها، در برابر تهاجم دشمن ایستادند.

وی بیان کرد: در حوزه‌های علوم انسانی نیز جهادگران با اسرای جنگی مصاحبه کرده و اطلاعات به دست آمده را به مسئولان نظامی انتقال می‌دادند. همچنین، جهاددانشگاهی معضلات دانشگاه‌ها را در ابتدای انقلاب با همکاری وزارت علوم مرتفع کرد. همچنین، با همکاری دانشگاه‌ها و اساتید دانشگاه‌‌ها مشکلات موجود در حوزه دانشگاهی کشور تا حد زیادی حل شد.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی با تولیدات خود مشکلات نهادهای مختلف را مرتفع کرده است. همچنین، زمانی با اقدامات جهاددانشگاهی واحد خواجه نصیر، فرستنده‌های مورد نیاز کشور تولید شد که امروز نیز این همکاری ادامه داشته و هم‌اکنون به فناوری آنتن‌های پیشرفته دست پیدا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در حوزه رسانه نیز جهاددانشگاهی وارد میدان شد و با ایجاد خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا و ایکنا مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است. در حوزه افکارسنجی نیز جهاددانشگاهی پیمایش‌ها و افکارسنجی‌های زیادی را با ایجاد سازمان ایسپا انجام داد که اطلاعات آن درصد بسیار زیادی به واقعیت نزدیک است.

مسلمی‌نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در دهه ۶۰ تقریباً تمامی کارهای فرهنگی را در دانشگاه‌ها انجام داد، گفت، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و اجرای دیگر برنامه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و ایجاد موسسات غیر انتفاعی آموزشی همچون دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر و تأسیس ۳۷ مرکز آموزشی در کشور از جمله برنامه‌های مهم جهاددانشگاهی بوده است.

شناسایی ضعف و وقت‌ها در طرح تحولی جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی گفت: همچنین، یکی‌ از کارهای مهم، تولید کتابچه آموزش زبان انگلیسی است. کارآفرینی و اشتغال‌زایی، مشاغل خانگی و آزمون‌های مختلف کشور، تربیت گروه‌های سربازماهر و ... نیز از دیگر طرح‌های جهاددانشگاهی بوده است. در آینده نیز اولین برنامه جهاددانشگاهی برنامه تحولی این سازمان است که به زودی تدوین خواهد شد و از وجود اساتید متخصص در تدوین این طرح استفاده خواهد شد.

مسلمی‌نائینی اظهار کرد: در این طرح باید نقاط قوت و ضعف جهاددانشگاهی دیده شده و ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف برطرف شده و مسیر جهاددانشگاهی در آینده به خوبی مشخص شود.

تجدید میثاق جهادگران جهاددانشگاهی با آرمان‌های انقلاب اسلامی

در ادامه این نشست، حسن فارسی، قائم‌مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت روز جهاددانشگاهی و روز خبرنگار بیان کرد: ۱۶ مرداد سالگرد تاسیس نهاد جهاددانشگاهی به عنوان نهادی محجوب و اقتدارآفرین است. چیزی که باعث شده جهاددانشگاهی مورد توجه باشد، خط‌شکنی، الگوسازی و حرکت‌آفرینی است. جهاددانشگاهی برای شکل‌گیری تمدن اسلامی یکی از پایه‌های اصلی در عرصه علم و فناوری است.

وی بیان کرد: مراسم گرامیداشت تاسیس جهاددانشگاهی روز ۱۶ مردادماه از ساعت ۱۷ در محل پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود. برنامه انتخاب ۳۰ جهادگر نمونه یکی از آیتم‌های این مراسم است. همچنين، مراسم تجدید میثاق جهادگران با امام راحل(ره) نیز صبح روز ۱۶ مردادماه برگزار خواهد شد.

فارسی گفت: در این مراسم برنامه رونمایی از چند طرح جهاددانشگاهی انجام شده و اجرای چند کلان‌پروژه نیز آغاز خواهد شد. همچنین، روز ۱۷ مردادماه نیز گردهمایی رؤسای واحدهای سراسر کشور در تهران برگزار می‌شود‌ که در این گردهمایی برنامه تحولی جهاددانشگاهی و برنامه هفتم توسعه کشور بررسی خواهد شد تا نقشه راه جهاددانشگاهی مسیری هموار و روشن برای جامعه باشد.

رونمایی از 4 دستاورد جدید جهاددانشگاهی

به گزارش ایکنا، در ادامه، یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در سخنانی اظهار کرد: برنامه پژوهش جهاددانشگاهی در قالب شبکه برنامه، طرح‌های فناورانه و طرح‌های پیشران در حوزه‌های مختلف است.
 
وی افزود: در روز مراسم سالگرد جهاددانشگاهی از چهار عنوان طرح برگزیده و جدید که بخشی از نیازهای کشور را برطرف می‌کند، رونمایی خواهد شد. کیت تشخیص و پایش سرطان، طرح ویژه سلول‌های بنیادی در رابطه با درمان ضایعات سلولی در بدن، بازیافت اسید از اسید سوخته در صنایع فولاد، ارتباط کاربران با شبکه‌های آی‌تی و تولید آنتن‌های نسل پنجم، چهار طرح منتخب این مراسم خواهند بود.
 
فتح‌اللهی گفت: آئین‌نامه‌ای با عنوان حق‌التحقیق و آیین‌نامه پسادکترا برای ورود دانش‌آموختگان به پروژه‌های جهاددانشگاهی از جمله برنامه‌هایی است که در حوزه معاونت پژوهش و فناوری پیگیری و اجرا شده است.
 
در ادامه این نشست، محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی اظهار کرد: جهاددانشگاهی از حدود سال ۱۳۷۰ فعالیت‌های حوزه آموزشی خود را آغاز کرد. رسیدن به بلوغ نسبی سازمانی و نیازهای جامعه برای انتقال مهارت‌ها بود که جهاددانشگاهی را وارد این عرصه کرد.
 
غفوریان گفت: آموزش‌های عالی غیر دولتی در قالب دو دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر و شش موسسه آموزش عالی از مقاطع کاردانی تا دکترای تخصصی با ۲۲ هزار دانشجو از جمله کارکردهای جهاددانشگاهی در این زمینه است. همچنین، آموزش‌های علمی، کاربردی در قالب ۳۸ مرکز فعال در کل کشور‌ با ۲۳ هزار دانشجو نیز از دیگر برنامه‌های جهاد در این زمینه است.

اجرای بیش از 2 هزار دوره مهارتی در 160 مرکز آموزش جهاددانشگاهی

وی گفت: گسترده‌ترین زیرنظام آموزشی جهاددانشگاهی آموزش‌های تخصصی و کوتاه‌مدت در ۱۶۰ مرکز در ۹۰ شهر کشور است. از ابتدای ایجاد این دوره‌ها بیش از دو هزار دوره آموزش مهارتی تدوین و تصویب شده است. در این شبکه بیش از پنج هزار مدرس با جهاددانشگاهی همکاری دارند و بنابر این این دوره‌ها را توسعه می‌دهیم.
 
غفوریان با بیان اینکه آموزش‌های جهاددانشگاهی نباید صرفا به ارائه آموزش ختم شود، اظهار کرد: عرصه دیگر این معاونت حوزه مربوط به اشتغال است که بخشی از آن با همین دوره‌های مهارت‌محور انجام می‌شود‌. طی تفاهم با وزارت رفاه کسانی که گواهینامه این دوره‌ها را دریافت کنند، می‌توانند از مزایای مشاغل خرد و خانگی استفاده کنند.
 
وی بیان کرد: در راستای برنامه‌های آموزشی همکاری فراوانی با نهادهای مختلف داریم. امروز بالغ بر ۴۳ آزمون استخدامی را برای نهادهای مختلف برگزار کردیم که بیش از ۷۰۰ هزار نفر در آن‌ها شرکت داشتند. همچنين، ارزیابی مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی نیز انجام شده که تاکنون بیش از ۱۱ هزار ارزیابی در این حوزه انجام شده است.
تدوین برنامه تحولی جهاددانشگاهی به زودی آغاز می‌شود
 
در ادامه، سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و امور منابع جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: در چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی دنبال ایجاد ساختارهای رفاهی هستیم، اما پارادایمی وجود دارد که جهاد با رفاه سازگار نیست.
 
وی افزود: امروز فرزندانی از نسل خمینی(ره) پس‌ از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال توسعه و جهاد در کشور هستند. صنعت و توسعه کشور در بسیاری از نقاط مربوط به جهاددانشگاهی است و این مسیر ادامه دارد.

اعلام کل هزینه جهاددانشگاهی در سال گذشته

آقاسیدی بیان کرد: آنچه فعالیت‌های جهاددانشگاهی را نهادینه می‌کند به رسمیت شناختن ماهیت نهادی این مولود مبارک انقلاب اسلامی است. سال گذشته کل هزینه جهاددانشگاهی ۸/. هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به فعالیت‌های فراوان ‌ناچیز است.
 
وی تصریح کرد: مهمترین رکن معاونت پشتیبانی حوزه سرمایه انسانی است که نظاماتی را در قالب ۳۲ زیرسیستم در این زمینه تعریف کرده است. امروز همچنان شاهد آن هستیم که افرادی هستند که در جهاد به دلیل نظامات بروکراتیک ماهیت این مولود انقلابی را به رسمیت نشناخته‌اند. امیدواریم زیبایی‌های جهاددانشگاهی به خوبی نمایان شود و نظامات بروکراتیک جامعه نیز آن را به خوبی به رسمیت بشناسد.
 
آقاسیدی اظهار کرد: جهاددانشگاهی جز پاکترین نهادها با ماهیت حقوقی است و کلا حدود ۶۰ شکایت در زمینه حقوقی از جهاددانشگاهی با این گستردگی وجود داشته است. امیدواریم شاهد مدل‌سازی این نهاد از مدل حکمرانی انقلاب اسلامی باشیم.
 
در ادامه، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی در این نشست، اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت جهاددانشگاهی وظایف خاصی برعهده حوزه فرهنگی‌ جهاد است. انقلاب اسلامی برای تغییر در بنیان‌های غلط شکل‌ گرفت که یکی از این بنیان‌ها نظام آموزش عالی کشور بود.
 

تولید اندیشه و تزکیه انسان از اهداف معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی

 
وی افزود: جهاددانشگاهی مبدع برنامه‌های خوبی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است. تمدن‌سازی در حوزه انقلاب اسلامی لوازمی برای خود دارد که یکی از این لوازم بحث فکر و تولید اندیشه و تزکیه انسان است. لذا جهاددانشگاهی از ابتدای کار درصدد تحقق این امر بوده است.
 
کلانتر مهرجردی ادامه داد: انقلاب اسلامی برای اینکه نهادی پیشران در این موضوع داشته باشد، جهاددانشگاهی را تشکیل داد. البته تمامی نهادها امروز باید در حوزه تولید فکر و اندیشه ورود کرده و فعالیت کنند. در دوره اخیر، آسیب‌شناسی در سه سطح فعالیت‌ها، فرایندهای و ساختار حوزه فرهنگی در دستور کار معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قرار داشت. اولین برنامه ما نظرسنجی از فعالیت‌های فرهنگی جهاد بود که در میان تعدادی از دانشجویان انجام شد.
 
وی افزود: بازیابی و بازخوانی اسناد بالادستی نیز از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی بوده است. امروز به سمت شبکه‌سازی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی گزین حرکت خواهیم کرد. تدوین شناسنامه طرح‌های فرهنگی جهاد از دیگر برنامه‌های معاونت‌ فرهنگی جهاددانشگاهی است.
 
کلانتر مهرجردی بیان کرد: در حوزه فرهنگی مبتکر ایجاد هفت مرکز و دو رسانه خبری هستیم. همچنين، اخیرا سازمان انتشارات‌ جهاددانشگاهی نیز به عنوان سازمان مطالعه و ترویج نشر جهاددانشگاهی در هیئت‌ امنای جهاد معرفی شد. پایان‌نامه سال، کتاب سال دانشجویی، مسابقات ملی مناظره و ... از جمله فعاليت‌هایی بوده است که تاکنون از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.

کمک‌های دولتی؛ نامتناسب با زیرساخت‌های جهاددانشگاهی

در ادامه، مسعود ابراهیمی، معاون رئیس و سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی نیز در سخنانی بیان کرد: در طول سالیان نهاد جهاددانشگاهی به واسطه مأموریت‌های مختلف خود، ساختارهای متنوعی ایجاد کرده منتهی کمک‌های دولت متناسب با این زیرساخت‌ها افزایش نداشته است.
 
وی افزود: اگرچه کمک دولت سالیانه رشد تقریبا متناسب با تورم دارد، اما بودجه متناسب با جهاددانشگاهی سال به سال کاهش داشته است. در سیاست جدید ریاست جهاددانشگاهی بحث ایجاد ثروت از طریق مشارکت با بخش خصوصی به شدت مورد توجه قرار دارد.
 
ابراهیمی گفت: وظیفه ما این است که دانش فنی جهاددانشگاهی را در بازار وارد کرده و درآمدهایی را برای تغذیه بخش پژوهش جذب کنیم. در این مسیر چند برنامه طراحی شده که اجرایی خواهد شد. اولین گام ساماندهی و انضباط مالی و مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه جهاددانشگاهی از طریق میدان دادن به بخش خصوصی است.
 
وی اظهار کرد: ساماندهی به پارک‌ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی و واگذاری اراضی پارک‌های علم و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های ما در این حوزه است. از اوایل مهرماه واگذاری اراضی به صورت بلندمدت آغاز می‌شود. سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت در توسعه کشور دارند نیز می‌توانند تقاضای خود را ارسال کرده و با جهاددانشگاهی همکاری کنند.
 
ابراهیمی در پایان این نشست تصریح کرد: در حوزه هوش مصنوعی نیز بزرگترین رویداد هوش مصنوعی در جهاددانشگاهی طراحی شده که در آبان‌ماه در تهران برگزار خواهد شد. در این رویداد در رابطه با حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی تدابیری اندیشیده شده است که عرضه خواهد شد. در حوزه جوانی جمعیت نیز برنامه‌ریزی برای غربالگری ناباروری در کشور به تعداد یک‌ ميليون نفر انجام شده که در صورت تامین بودجه برنامه بسیار مهمی در این زمینه انجام خواهد شد تا اطلس ناباروری در کشور به دست‌ آید.
 
گزارش از مجتبی افشار
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha