امام خمینی(ره) در دانش اسلامی نوآوری داشت
کد خبر: 4147906
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۴
در دوره آموزشی و ترویجی «نغمه جاوید» بیان شد؛

امام خمینی(ره) در دانش اسلامی نوآوری داشت

معاون دفتر استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های لرستان با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در دانش اسلامی، نوآوری و تازگی‌های علمی داشت، گفت: امام راحل(ره) تنها یک کاریزمای جهانی نبود بلکه مردی بسیار دانشمند بود که آثار علمی ایشان برجسته است‌.

حجت‌الاسلام امین فاطمی‌نیک، معاون دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام امین فاطمی‌نیک، معاون دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان، ۲۴ خردادماه در دوره مجازی آموزشی و ترویجی «نغمه جاوید» که با محوریت منظومه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برگزار شد، اظهار کرد: در معرفی امام خمینی(ره) از دیدگاه و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب دو جمله «این انقلاب بدون نام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست» و «امام خمینی روح خدا در کالبد زمان است،» برجستگی دارد.

وی با بیان اینکه جایگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بزرگ است و در جایگاه خود کاری که انجام داده شگرف است، گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران دارای شاخصه‌هایی است که نخستین آن ایمان به خدا، نگاه جهان‌بینی و تلاش است؛ به همین خاطر این مرد بزرگ شخصیتی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دست‌نیافتنی است.

فاطمی‌نیک با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) تنها یک کاریزمای جهانی نبود بلکه مردی بسیار دانشمند بود که آثار علمی ایشان گسترده و برجسته است‌، اضافه کرد: امام خمینی(ره) در دانش اسلامی، نوآوری و تازگی‌های علمی داشته است که هنوز بسیاری از مردم از شخصیت علمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در فقه و اصول، مطلع نیستند.  

معاون دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان با یادآوری اینکه امام خمینی(ره) شرح دعای سحر را در ۲۴ سالگی نوشته است که این کتاب به بیان برخی عارفان، نشان از اوج عرفان عملی و علمی آن حضرت است، گفت: در بیانی از شهید مطهری آمده است که امام خمینی(ره) ایمان به رب، ایمان به هدف، ایمان به مردم داشت، کمااینکه ایمان توحیدی امام خمینی(ره) بسیار قوی بود.

وی با بیان اینکه در ۲۴ آبان‌ماه سال ۵۷ وقتی خبرنگار از امام خمینی(ره) سؤال می‌کند آیا نمی‌ترسید انقلاب شکست بخورد که ایشان می‌فرماید شاه چاره‌ای جز رفتن ندارد و کسی نمی‌تواند او را کمک کند، تصریح کرد: کتاب «اسرار الصلوة» بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بیان‌کننده آن است که آن حضرت در مباحث عرفان نظری و عملی در اوج قرار داشت؛ وجه دیگر شخصیت امام خمینی(ره)، شخصیت سیاسی آن حضرت است.

فاطمی‌نیک بعد دیگر شخصیت امام خمینی(ره) را بعد عدالت دانست و با بیان اینکه آن حضرت بر این اعتقاد بود که کوخ‌نشین و کاخ‌نشین برابر هستند و هیچ کسی بر دیگری برتری ندارد، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از سال ۶۹ تاکنون ده‌ها سخنرانی در بیان شخصیت علمی، عرفانی، معنوی و دینی و قدرت الهی امام خمینی(ره) داشته‌اند.

معاون دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان با اشاره به اینکه امام مهارت اعتماد به نفس بالا داشت و آن را در روح ملت دمیده بود، اضافه کرد: اعتماد به نفسی که امام با توحید و خودباوری کسب کرده بود به معنای واقعی کلمه به منصه ظهور رسید.

وی افزود: «صحیفه نور» اولین مجموعه منسجم از بیانات، پیام‌ها، نامه‌ها و احکام امام خمینی(ره) بعد از انقلاب اسلامی است که در زمان حیات امام و به تدریج، توسط سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تدوین شد. 

این کارشناس مذهبی در خصوص علل کاستی‌های کتاب صحیفه نور گفت: بخش قابل توجهى از آثار امام خمینى(ره) به علت دسترسى نداشتن گردآورندگان، در صحیفه نور نیامده است و این در حالی است که در موارد متعددى به لحاظ در اختیار نداشتن اصل دست‌خط، پیام‌ها و نامه‏‌ها و نوار سخنرانی‌ها و مصاحبه‏‌ها از متن‌هاى منتشر شده در روزنامه‌‏ها استفاده شده است؛ کتاب صحیفه نور آینده‌نگری مرحوم حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی است و این مجموعه در سال ۱۳۷۷ برای اولین بار منتشر شد.

معاون دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان با یادآوری اینکه امروز صحیفه نور مهم‌ترین و معتبر‌ترین مجموعه برای دسترسی به بیانات و آثار مکتوب و شفاهی سیاسی و اجتماعی در بدو صدور تا پایان عمر شریف امام خمینی(س) است، اضافه کرد: وصیت‌نامه امام خمینی(ره) در تبیین شخصیت آن حضرت به ما کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha