سفر آسمانی و گفت‌وگوی پیامبر(ص) با فرشتگان در سوره «نجم» + فیلم
کد خبر: 4148215
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
سوره‌های قرآن/ ۵۳

سفر آسمانی و گفت‌وگوی پیامبر(ص) با فرشتگان در سوره «نجم» + فیلم

یکی از باور‌های مسلمانان، سفر آسمانی پیامبر اسلام(ص) است. در این سفر پیامبر اسلام(ص) به صورت شبانه به آسمان‌ها سفر می‌کند و با برخی فرشتگان، پیامبران و حتی با خدا گفتگو می‌کند.

سوره نجم

به گزارش ایکنا، پنجاه و سومین سوره قرآن کریم «نجم» نام دارد. این سوره با 62 آیه در جزء بیست و هفتم قرآن کریم قرار دارد. «نجم» که سوره‌ای مکی است در ترتیب نزول، بیست و سومین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. به اعتقاد برخی، سوره نجم اولین سوره‌ای است که پیامبر(ص) بعد از آشکار‌کردن دعوت خود به اسلام، آن را آشکار و با صدای بلند در حرم مکه تلاوت کرد.

این سوره را به این دلیل که در آیه اولش خداوند به نجم سوگند یاد کرده، «نجم» می‌نامند. در این آیه، به زمان فرود آمدن و غروب ستاره قسم خورده شده است. واژه «نجم» 13 بار به صورت مفرد و جمع در قرآن به کار رفته است.

هدف کلی سوره، تأکید بر سه موضوع ربوبیت، نبوت و معاد است. بیان حقیقت وحی و ارتباط مستقیم پیامبر(ص) با جبرئیل، بیان معراج پیامبر، انتقاد از اعتقاد مشرکان به بت‌ها، باز بودن راه توبه به روی مشرکان و مسئولیت هر فرد نسبت به اعمالش و اشاره به سرنوشت دردناك اقوام پیشین (كه در دشمنی با حق پافشاری داشتند)، از دیگر موضوعات این سوره است.


بیشتر بخوانید: 


در آغاز سوره نجم، بعد از سوگند، از حقيقت وحى سخن می‌گويد و ارتباط مستقيم پيامبر(ص) را با جبرئیل به عنوان فرشته بیان می‌کند. همچنین بر این مسئله تأکید دارد که پيامبر اسلام(ص) سخنی جز وحی الهی نگفته است.

در بخش ديگرى از اين سوره از معراج پيامبر یا همان سفر پیامبر به آسمان‌ها سخن گفته است و بخش‌هایی از آن سفر را به تصویر کشیده است. سپس به خرافات مشركان در زمينه بت‌ها و عبادت فرشتگان و امور ديگرى كه جز از روى هوا و هوس نبود، پرداخته است و آنها را سرزنش می‌کند و راه توبه و بازگشت را برای گمراهان باز می‌گذارد و به آنها بخشش خاص الهی را خبر می‌دهد و تأكيد می‌كند كه هر فرد مسئول اعمال خويش است.

در ادامه به مسئله معاد می‌پردازد و با دلایل منطقی و روشن آن را اثبات می‌کند. همچنین به سرنوشت دردناک اقوام پیشین که دشمن حقیقت هستند و بر دشمنی خود اصرار می‌کردند، اشاره می‌کند.

یکی از موضوعات مهمی که در این سوره اشاره شده، معراج پیامبر و سفر آسمانی ایشان است. معراج، سفر پیامبر اسلام(ص) از مسجد الاقصی (منطقه‌ای در فلسطین) به آسمان‌ها است. طبق گزارش منابع اسلامی، پیامبر(ص) در شبی، از مکه به مسجدالاقصی انتقال یافت و از آنجا به طرف آسمان بالا رفت. او در شب معراج، با برخی از فرشتگان دیدار و گفت‌وگو کرد و اهل بهشت و اهل جهنم را مشاهده کرد. طبق احادیث، پیامبر در شب معراج، با برخی از پیامبران نیز دیدار کرد و گفت‌وگویی نیز میان او و خدا صورت گرفت است.

تلاوت سوره نجم، آیات 31 تا 61 با صدای قاری بین‌المللی کشورمان «حسین فردی»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha