محمدحسن خدری، مسئول واحد فرهنگی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفتوگو با ایکنا درباره رویکرد این سازمان به فعالیتهای قرآن، عترت و نماز با توجه به اسناد بالادستی گفت: گسترش فرهنگ قرآن کریم در میان دانشآموزان (همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها بر آن تأکید کردهاند) همواره از جمله اولویتهای این سازمان بوده است.
وی ادامه داد: بنابر این فعالیتهای قرآنی یکی در حوزه دانشآموزان و دیگری در عرصه فرهنگیان و معلمان این سازمان تعریف شده است. فعالیتهای قرآن، عترت و نماز در حوزه دانشآموزی با توجه به نوع گروه معلولیت دانشآموزان استثنایی در زمینههای مفاهیم قرآن و قصههای قرآن کریم در حال اجرا و در دست اقدام است.
خدری با اشاره به فعالیتهای عرصه قرآنی برای دانشآموزان با آسیب شنوایی (که بین مردم با عنوان ناشنوا معروف هستند) بیان کرد: با دانشآموزان با آسیب شنوایی هم در حوزه داستانها و قصههای قرآنی و هم در عرصه حفظ مکتوب قرآن کار میشود.
وی به تشریح فعالیت حفظ مکتوب پرداخت و گفت: در این عرصه، آیاتی را به صورت مکتوب در اختیار دانشآموزان با آسیب شنوایی قرار میدهیم که واژهای از آن را خالی میگذاریم و دانشآموزان به صورت مکتوب و با استفاده از حافظه تصویری خود، آیه را حفظ و از سوی دیگر واژهای که به ذهنشان متبادر میشود در جای خالی تکمیل میکنند.
مسئول واحد فرهنگی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: در زمینه دانشآموزان جسمی و حرکتی و نابینا عیناً همچون دانشآموزان عادی، این دانشآموزان در فعالیتهای فرهنگی و قرآنی شرکت دارند. علاوه بر آن به خاطر اینکه بتوانیم این دانشآموزان را مجهز به ابزار گسترش فرهنگ قرآن کنیم، قرآنهای بریل برای آنها تهیه شده به طوری که سراسر مدارس استثنایی مجهز به قرآن بریل است.
خدری تأکید کرد: پوشش مدارس با قرآنهای به خط بریل و مجهز کردن این مدارس به ابزارهای نوین لازم این دانشآموزان همچنان به صورت مستمر با همکاری که بین سازمان استثنایی با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است، ادامه دارد و این حمایتها در حال انجام است.
وی با اشاره به برنامهریزی هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانشآموزان استثنایی کشور، ادامه داد: حدود 300 دانشآموز در مرحله کشوری این مسابقات طی ایام تابستان(که جزئیات آن متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد) باهم به رقابت میپردازند. البته این رقابتها از سطح مدارس و آموزشگاهها شروع شده و سپس در مرحله منطقهای و استانی ادامه پیدا میکند.
خدری افزود: مسابقات دانشآموزان نیز در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار میشود با این تفاوت که برای دانشآموزان با آسیب ناشنوایی چهار رشته نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، مفاهیم قرآن و انشای نماز و برای دانشآموزان کم توان ذهنی هفت رشته چون احکام، اذان، نماز، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی و انشای نماز (به اندازه توانایی آنها) تعریف شده است.
مسئول واحد فرهنگی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: اما دانشآموزان جسمی و حرکتی و نابینا در دو بخش آوایی و پژوهشی با دانشآموزان عادی (در بخش آوایی در رشتههای قرائت، حفظ، اذان و مداحی(ویژه پسران)، دعاخوانی(ویژه دختران)، همخوانی و مدیحهسرایی و در بخش پژوهشی در رشتههای نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن، انشای نماز و احکام و گفتمان مهدوی) با هم به رقابت میپردازند.
وی ادامه داد: جالب است بدانید دانشآموزان استثنایی در دو گروه جسمی و حرکتی و نابینایان به عنوان استان سی و سوم با دانشآموزان عادی راهیافته به مرحله کشوری از همه استانها در دو بخش آوایی (به میزبانی خراسان رضوی) و بخش پژوهشی (به میزبانی کرمانشاه) رقابت میکنند.
خدری تأکید کرد: محتوای رشتههای مسابقات قرآن دانشآموزان استثنایی و دانشآموزان با نیازهای ویژه، عیناً محتوای دانشآموزان عادی نیست، بلکه محتوای خاص آنها برگرفته از محتوای دانشآموزان عادی است و این محتوا مناسبسازی شده است تا بستر بهرهوری دینی این دانشآموزان نیز فراهم باشد.
مسئول واحد فرهنگی و پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: در بخش فرهنگیان(کارکنان) مستقر در سازمان استثنایی، امسال شاهد برگزاری ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح کشور هستیم. این مسابقات در پنج رشته حفظ ویژه قرآن کریم، مفاهیم نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، تدبر در قرآن و انشای نماز خواهیم بود.
وی درباره زمان مرحله کشوری مسابقات سازمان استثنایی، بیان کرد: زمان این رقابتها جز گروهی که گفتم به عنوان استان سی و سوم با سایر دانشآموزان عادی رقابت دارند، در ایام تابستان است که متعاقباً اطلاعات تکمیلی آن اطلاعرسانی خواهد شد.
خدری با تأکید بر اینکه ما منعی برای رقابت دانشآموزان استثنایی با دانشآموزان عادی نمیبینیم، اظهار کرد: این موضوع نیز از سوی ادارهکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش نیز پذیرفته شده است. اما با این وجود از این فرصت استفاده شده است و دانشآموزان جسمی و حرکتی و نابینایان علاوه بر اینکه میتوانند در مرحله کشوری مسابقات قرآن دانشآموزان استثنایی شرکت کنند، میتوانند به عنوان گروه برگزیده با دانشآموزان عادی به رقابت بپردازند که الحمدلله سالی چند دانشآموز استثنایی نیز در این مسابقات حائز رتبه هستند.
وی درباره استقبال دانشآموزان استثنایی از فعالیتهای قرآنی، تصریح کرد: خوشبختانه یکی از خوبیهایی که با آن مواجه شدیم این است که چون دانشآموزان به صورت گروهی در این مسابقات حضور پیدا میکنند، روح امید به زندگی و اجتماعی بودن برای آنها شکل میگیرد و از فضای اردویی بهرهمند میشوند، به طوری که مورد استقبال خانوادهها قرار گرفتهاند و دانشآموزان نیز به شدت از فعالیتهای حوزه قرآن، عترت و نماز استقبال میکنند.
خدری تأکید کرد: گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم در سطح کل و اجزاء بین دانشآموزان استثنایی و فرهنگیان سازمان استثنایی به شدت در حال افزایش و گسترش است که امسال به صورت ویژه از دانشآموزان حفظ تجلیل خواهد شد.
انتهای پیام