جدال احسن امام باقر(ع) با هشام + اینفوگرافیک
کد خبر: 4149825
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

جدال احسن امام باقر(ع) با هشام + اینفوگرافیک

همزمان با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت، جدال احسن امام محمد باقر(ع) با خلیفه اموی و تیراندازی حیرت‌انگیز ایشان در مراسم نمایشی هشام در یک اینفوگرافیک ارائه شده است.

شهادت امام باقر(ع)

به گزارش ایکنا، حضرت امام محمد باقر(ع) در هفتم ذی‌الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری به شهادت رسیدند. ایشان پس از شهادت پدرشان، در سال ۹۵ هجری قمری به امامت رسید و تا سال ۱۱۴ حدود ۲۰ سال پیشوای شیعیان بودند. دوران امامت ایشان همزمان با پنج تن از خلفای بنی‌امیه، چون ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک و هشام بن عبدالملک بود. اما عمده‌ترین دوران زندگی ایشان در زمان هشام گذشت.

امام باقر(ع) برای احیای ارزش‌های دینی و پاسداری از این ارزش‌ها به تناسب موقعیت‌ها به موضوعاتی، چون ترسیم وظایف حاکم اسلامی، نهی از همکاری با حکومت طاغوت، مبارزه رو در رو، تقیه و مبارزات فکری و عقیدتی، چون بیان قرآن، حدیث، احکام، بیان معارف و بیان تکالیف شرعی و اخلاقیات و ... می‌پرداخت تا اینکه ایشان سرانجام نیز بر سر تعارضات مبنایی با نظام خلافت ظالمانه، توسط هشام به شهادت رسیدند.

یکی از جدال‌های احسن امام باقر(ع) با هشام در روایتی است که امام جعفرصادق(ع) نقل می‌کنند: «هشام طاغوت خودخواه و ستمگر اموی، پدرم را در حالی که با او همراه بودم از مدینه به شام آورد تا موجبات ارعاب و آبروریزی آن حضرت را فراهم آورد. هنگامـی که وارد قصر هشام شدیم، دیدیم که او با غرور بر تخت سلطنت لمیده و درباریانش بـه تمرین تیراندازی سرگرم هستند.

هشام با کمال بی‌اعتنایی به پدرم گفت: تیـر و کمان را برگیر و همراه با بزرگان دربار در تیراندازی شرکت کن. پدرم فرمود: ای‌هشام! من دیگر پیر شده‌ام و تیراندازی از من و امثال من گذشته است، مرا معاف بدار. هشام که گمان می‌کرد بـرای دست انداختن امام، بهانه خوبی به دست آورده است با اصرار گفت «سوگند به خدا که باید در مسابقه تیراندازی شرکت کنی». آنگاه به مردی از بنی‌امیه دستور داد که کمانت را به او بده. ناگزیر پدرم کمان را گرفت و تیری به چله کمان گذاشت و فـوراً به طرف هدف پرتاب کرد، تیـر درسـت به وسـط هـدف اصابت کرد! پدرم فوراً تیر دوم را برگرفت و زه کمان را کشید، تیر به وسط پیکان اول فرو رفـت و آنگاه تیر سوم را به وسط پیکان دوم زد و تا ۹ تیر به همیـن شکل پرتاپ کرد.

ناگاه بی‌اختیار فریاد احسنت و آفرین از درباریان برخاست در حالی‌که همـه انگشت حیرت به دندان گزیده بودند.

هشام که از آتش کینه و حسادت می‌سوخت با صدای لرزان گفت: آفرین بر تو ابوجعفر! در تیراندازی سرآمد همـه عرب و عجم هستی، پس چگونه می‌گفتی پیر شده‌ام و زمان تیراندازی من سرآمده است؟ به خدا سوگند تاکنون کسی را به مهارت تو در تیراندازی ندیده‌ام! آیا پسرت جعفر نیز می‌تواند مانند تو تیراندازی کند؟ پدرم فرمود:‌ ای هشام! بدان که ما اکمال دین و اتمام نعمت (امامت و ولایت) را از همدیگر به ارث می‌بریم همان اکمال دین و اتمام نعمتی را که خداوند در قـرآن مجید چنین آورده است: «اَلیَـومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُـمُ الاِسلامَ دینًا؛ امروز (در روز غدیر) دین شما را کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را برای شما به عنوان دین جاوید پسندیدم».

جدال احسن امام باقر (ع) با هشام

محتوای این اینفوگرافیک کاری از حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن است که جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
captcha