ایده‌های مدیریت شهر را به رویداد «تهران؛ شهر خانواده» بفرستید
کد خبر: 4149985
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳

ایده‌های مدیریت شهر را به رویداد «تهران؛ شهر خانواده» بفرستید

مشاور امور بانوان شهرداری تهران از برپایی رویداد مردمی «تهران؛ شهر خانواده» در راستای ایده‌پردازی و مشارکت مردم در حوزه مدیریت شهری خبر داد.

تهران، شهر خانواده؛ رویدادی‌ ایده‌پردازی و مشارکت مردم در مدیریت شهریبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی تهران با عنوان «تهران؛ شهر خانواده» امروز، سوم تیرماه با حضور مریم اردبیلی، مشاور امور بانوان شهردار تهران و الفت‌پور، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اردبیلی طی سخنانی اظهار کرد: این رویداد بدان معناست که شهری داشته باشیم که برای خانواده‌ها مناسب، زیست‌پذیر و مقرون‌به صرفه باشد.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها در شهر با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند که در این رویداد بدان پرداخته می‌شود. امروز بزرگ‌ترین فرصت ما برای اینکه کاری کنیم تمامی مردم در زیر چتر شهر قرار گیرند، در دست نهاد خانواده است، هیچ نهادی مانند خانواده نمی‌تواند چنین معنایی را ارائه کند. شهر تهران در ذیل این رویداد دست خود را گشوده است تا خانواده‌‌ها بخشی از مدیریت آن را به عهده گیرند. شهر خانواده، زمینه را فراهم می‌کند تا در شهر مشارکت داشته باشند.

اردبیلی گفت: این‌مسئله دارای اجزائی است که یک بخش این است که مسئولان شهرداری نه تنها با این موضوع آشنا باشند بلکه خود به ایده‌پردازی در این موضوع پرداخته و طرح‌های خود را با محوریت خانواده اجرا کنند. ضلع اول این‌مسئله این است که کارکنان شهرداری در جریان این رویداد قرار گیرند و ضلع دوم آن نیز این است که خانواده‌ها در جریان طرح قرار گرفته و به ایده‌پردازی و مدیریت شهری بپردازند. دست خود را به سمت تمامی اندیشمندان و عموم مردم دراز می‌کنیم تا ایده‌ها و نظرات خود را در رابطه با این رویداد ارائه کنند.

وی با بیان اینکه کل مجموعه شهرداری تهران پای کار این رویداد خواهند بود، گفت: ایده‌های مردمی در تمامی بخش‌های رویداد مورد بررسی و در صورت امکان، اجرایی خواهد شد. ایده‌ها در این زمینه به هر مدلی که ارائه شود، کادرسازی شده و در صورت قابل اجرا بودن در یکی از مجراهای کاری شهرداری و محلات مختلف شهری به کار گرفته می‌شود.

اردبیلی تصریح کرد: طرحی که خانواده‌ها برای بهبود شهر ارائه دهند یا هر طرحی که برای بهبود وضعیت خانواده‌ها به دست ما برسد، در صورت امکان در محلات و نقاط مختلف شهر به کار گرفته می‌شوند. این رویداد چون با ارائه ایده‌های مردمی اجرا می‌شود و خود مردم در آن مشارکت دارند، چندان به مدیران شهری ارتباط ندارد که با تغییر مدیریت بر روی زمین بماند. زمانی که خانواده‌ها پای ایده‌ها می‌ایستند، جامع‌نگری و ارائه واقعیت‌های کف میدان ارائه خواهد شد.

استقبال کارکنان شهرداری 

وی تصریح کرد: این رویداد منجر به این شد که شبکه‌ای از داوران درون سیستم مدیریت شهری شکل‌ گرفته و فضای جدید تماسی ایجاد شود تا ایده‌های مردمی و خانوادگی بهتر با مدیران شهری رد و بدل شود. استقبال کارکنان شهرداری از این رویداد بسیار عالی بوده و امیدواریم که مردم نیز استقبال خوبی از این رویداد داشته باشند.

اردبیلی اظهار کرد: در این زمینه فقط به ایده‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخته نمی‌شود، بلکه اعتقاد داریم که ایده‌ها در هر زمینه‌ای از جمله سیمای شهری و حمل و نقل و ... باشد، باید بررسی و پیگیری شود. در رویداد «تهران؛ شهر خانواده» ایده‌های مردمی و موضوع کنشگری خانواده‌ها در اولویت بررسی قرار دارد.

استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی تهران

در ادامه، الفت‌پور، رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران نیز در سخنانی بیان کرد: ایده رویداد تهران، شهر خانواده، ایده‌ای نو و تازه است که اجرایی خواهد شد. سال گذشته از برندی به نام نخستین رویداد مردمی تهران ۱۴۰۴ رونمایی کردیم. این رویداد مربوط به استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی شهر تهران است.

وی با بیان اینکه ایده شهردار تهران مدیریت شهری با مشارکت مردم است، گفت: در پایان مدیریت شهری به دنبال این هستیم که ایده‌های مردم برای مدیریت شهری را دریافت کرده و آن‌ها را محقق کنیم. در رویداد سال گذشته که در پنج محور برگزار شد، حدود دو هزار ایده به دست ما رسید که در نهایت ۱۵۰ ایده در برج میلاد و در پنل‌های تخصصی ارائه شد که خروجی آن ۱۵ ایده بود که ارائه شد و برای اولین بار شش نفر از معاونان شهردار تهران این ایده‌ها را بررسی کردند. در نهایت سه ایده برتر شامل اسکوتر برقی، مبلمان شهری و جداسازی شیرابه از زباله‌ها انتخاب شدند که از سال گذشته برای پیاده‌سازی آن‌ها اقدام کرده‌ایم.

الفت‌پور تصریح کرد: امسال نیز ایده بسیار خلاقانه شهر خانواده طراحی شد که از آن به عنوان یکی از رویدادهای تهران ۱۴۰۴ استفاده کردیم. طی این رویداد نحوه مشارکت مردم و کارکنان شهرداری در مدیریت شهری بررسی و ایده‌های مردمی در این زمینه دریافت خواهد شد. امسال تفاهم خوبی با وزارت علوم در رابطه با تبلیغات این رویداد داشتیم که بتوانیم این رویداد را به خوبی تبلیغ و اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: در این رویداد به دنبال این هستیم که مردم به مسائل پیرامونی خود فکر کرده و ایده ارائه دهند؛ حتی اگر راه حل ایشان بنیادی و علمی نباشد. ایده‌ها از نیاز رویش می‌کند و مردم چون نیازها را درک می‌کنند بهترین نمونه برای ارائه این ایده‌ها هستند.

الفت‌پور تصریح کرد: پیاده‌سازی یک‌ ایده که باید در سطح تهران اجرا شود، کار دشواری است. برطرف کردن نیاز مردم و امکان پیاده‌سازی ایده از جمله شرایطی است که ایده‌ها باید داشته باشند که البته این مسئله نیازمند هزینه اجرا بوده و کار ساده‌ای نیست.

هوشمندسازی و مولدسازی

وی‌ با بیان اینکه رویداد سوم‌ شهرداری تهران هوشمندسازی و رویداد چهارم نیز در رابطه با مولدسازی است، گفت: این رویدادها همگی در راستای رویداد تهران ۱۴۰۴ اجرا شده و زمینه اجرایی آن را فراهم می‌کنند.

الفت‌پور بیان کرد: بنای شهرداری تهران بر این است که نقش مردم را در مدیریت شهری در عمل مشخص و پیاده‌سازی کنیم. به دنبال راه‌های جدید برای مشارکت عملی مردم در مدیریت شهری هستیم. اعتقاد داریم از رویدادهایی که شهرداری برگزار می‌کند، ایده‌هایی به دست می‌آید که قابلیت اجرا را دارد. در این رویدادها به دنبال رشد و تعالی جامعه شهری و مدیریت شهری هستیم.

وی تصریح کرد: ارزیابان ایده‌ها در این رویداد از متخصصان این حوزه هستند که این مسئله تاثیر زیادی در‌بهره‌گیری از ایده‌های برتر دارد. همچنین، در این زمینه مردم و خانواده‌ها می‌توانند ایده‌های خود را از طریق سایت https://1404.tehran.ir ارائه کنند.

انتهای پیام
captcha