برپایی جشنواره تابستانی «آرمان» در مساجد تهران
کد خبر: 4150442
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
عبدالمطهر محمدخانی خبر داد:

برپایی جشنواره تابستانی «آرمان» در مساجد تهران

سخنگوی شهرداری تهران از برپایی جشنواره آرمان طی تابستان خبر داد و گفت: این جشنواره با محوریت مساجد و با حضور نوجوانان و جوانان همراه با برنامه‌های فرهنگی از صبح تا پاسی از شب در محلات مختلف شهر تهران اجرا می‌شود.

محمدخانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران امروز، پنجم تیرماه در محل سالن کنفرانس شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدخانی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام باقر(ع) اظهار کرد: بنابر این داریم تا نشست‌های منظمی در حوزه اطلاع‌رسانی داشته باشیم و از این به بعد نشست‌های تخصصی را با حضور شهردار تهران برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در این نشست‌ها سعی خواهد شد تا سؤالات مبتلابه مردم تهران مطرح شده و پاسخ درخور به رسانه‌ها داده شود. رویکرد شهرداری بر گفت‌وگوی حداکثری با رسانه‌هاست و مجموعه شهرداری نیز این رویه را در پیش گرفته است. مسیر اصلی ما در راستا و مکمل موضوع خدمتگزاری به شهروندان است تا اطلاع‌رسانی برنامه‌ها به افزایش امید و آگاهی مردم نسبت به پروژه‌ها و طرح‌های شهرداری بینجامد.

محمدخانی در رابطه با بافت‌های فرسوده شهری نیز بیان کرد: شهر تهران وضعیت مناسبی در مورد بافت‌های فرسوده ندارد و طی دهه گذشته به میزان این بافت‌ها نیز افزوده شده است. مسئله بافت فرسوده که زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی دارد، موضوع کوتاه‌مدتی نیست که بتوان به زودی آن را حل کرد. در این زمینه هیچ راهی جز شتابدهی به مسیر نوسازی شهری نداریم. مسیری که در کمیسیون ماده ۵ طی می‌کنیم مسیری است که صاحبان بافت‌های فرسوده را به این سمت ببرد که خود به نوسازی این بافت‌ها بپردازند.

محمدخانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مسئله بافت فرسوده را حل کنیم هیج راهی جز تسهیل شرایط نوسازی ساختمان برای مردم نداریم. سیاست ما باید ارزان‌سازی مسکن باشد و مردم بتوانند با قیمت پایین به ساخت و ساز بپردازند. در مورد تراکم ساختمان‌ها نیز شهرداری به هیچ وجه تراکمی نمی‌فروشد اما در کمیسیون ماده ۵ مباحث موضوعی و موضعی در این زمینه را بررسی می‌کنیم. موضع شهرداری تهران به سمت ایجاد شرایط مناسب برای مردم تهران با تأکید بر نقاط مرکزی و جنوبی شهر و تسهیل شرایط برای ساخت‌وساز است.

ساختمان‌های ناایمن

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با موضوع ساختمان‌های ناایمن نیز تصریح کرد: فهرستی که در مورد این ساختمان‌ها منتشر شد صرفاً در رابطه با حریق بود. شهرداری با محوریت مجموعه بحران، ارزیابی یکپارچه ایمنی را با همکاری ۹ دستگاه در مورد ساختمان‌های تهران بررسی می‌کند که شامل ۱۶ هزار ساختمان است. پایداری ساختنمان، حریق و ... از جمله مواردی است که بررسی خواهد شد. مسیری که شهرداری در این مورد طی می‌کند این است که ساختمان‌های ناایمن مشخص شده و نسبت به ایمن‌سازی یا ارجاع پرونده آن‌ها به دستگاه قضایی اقدام کند. البته در این زمینه به دنبال طرح مسئله در رسانه‌ها و هیاهوی رسانه‌ای نیستیم و کار خود را بدون آزرده‌ خاطر کردن مردم پیش می‌بریم.

محمدخانی در رابطه با مسئله زباله و ممانعت از فعالیت مافیای زباله نیز بیان کرد: موضوع آسیبب‌های اجتماعی در شهر ابعاد مختلفی دارد. برای مثال در مورد زباله‌گردی نمی‌توان از موضوع اتباع در این زمینه به سادگی گذشت. حضور اتباع در یک‌ سال گذشته افزایش فراوانی در تهران داشته است. شهردار تهران فردای روزی که در شورای شهر رأی آورد، اولین جلسه بررسی موضوع پسماند و آسیب‌های مربوط بدان را تشکیل داد. 

وی افزود: بررسی‌های زیاد نشان داد مسیری که در مورد پسماند وجود داشت، آسیب‌زا بوده و باید اصلاح می‌شد که اصلاحات خوبی در این زمینه انجام شده است. در کنار این موضوع، مسئله راه‌اندازی هاب میانی در دستور کار قرار دارد و همچنین، نرم‌افزار نوماند نیز راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. لذا این موضوع به گونه‌ای نیست که طی یک‌ یا دو ماه حل شود بلکه نیازمند مسیری است که اندک اندک به حل این آسیب‌ها کمک کند‌.

سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: شهرداری باید در این زمینه به اصلاح فرآیند بپردازد. همچنین، در این حوزه بعضاً با پیمانکاران متخلف برخورد شده و از ورود کودکان کار و اتباع به این حوزه جلوگیری شده است. شهرداری بنا دارد تا به صورت اساسی به این مقوله بپردازد. البته صرف برخورد در این زمینه حلال مشکلات نیست و باید با برنامه‌ریزی دقیق و منظم نسبت به حل آن اقدام کرد. 

محمدخانی در مورد تفاهم شهرداری با قرارگاه خاتم نیز اظهار کرد: این قرارداد هنوز برقرار است و خط ۱۰ متروی تهران نیز در همین راستا در حال احداث است. شهرداری تهران برای جبران کندی توسعه شهر، از توان هر مجموعه‌ای که بتواند به مجموعه شهرداری کمک کند و سابقه خوبی در این حوزه داشته باشد، استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه در مورد احتمال انتصابات جدید در شهرداری تهران در پایان دوره یک‌ساله مدیریتی، تصریح کرد: تغییر و تحولات در مجموعه بزرگی مانند شهرداری تهران طبیعی و دائمی است. شرکت‌ها و نهادهای متعددی در شهرداری فعالیت می‌کنند که مدیران آن‌ها در مسیر ارزیابی قرار دارند و نتیجه این ارزیابی‌ها نیز در تغییرات یک ساله دیده شده است. البته در طول سال نیز تغییر و تحولاتی در مجموعه شهرداری رخ داده است که اغلب با نظرات مردم و گزارشات ایشان انجام شده است.

 شهرداری با دولت هیچ اختلاف نظری ندارد

وی تصریح کرد: شهرداری هیچ اختلاف نظری با دولت در هیچ بخشی ندارد. شهرداری تهران خود را در کنار دولت و ادامه آن می‌داند. شهرداری به دنبال این‌ است‌ که‌ باری را از دوش دولت در مسیر خدمتگزاری به مردم تهران بردارد. در مورد موضوع کمیسیون ماده ۵ نیز نماینده وزیر مربوطه در کمیسیون شرکت می‌کند و هماهنگی‌های لازم در این زمینه به ویژه در حوزه دستیابی مردم تهران به مسکن ارزان وجود دارد. 

وی در مورد سفر شهردار تهران به بروکسل نیز بیان کرد: این سفر دستاوردهای خوبی برای ما داشت. البته برخی به دنبال این بودند که این سفر انجام نشود.‌ بنای دشمنان بر این بود که با فشار به دولت بلژیک نمایندگان ایران در اجلاس سازمان متروپلیس در بروکسل شرکت نکنند. یکی از دستاوردهای سفر این بود که جایگاه نایب‌رئیسی شهردار تهران در این سازمان حفظ شد. همچنین، شهردار تهران عضو هیئت‌رئیسه سازمان متروپلیس شد. همچنین، بنابر این شد که دفتر منطقه‌ای غرب آسیای این‌ سازمان در تهران راه‌اندازی شود که این مسائل توطئه دشمنان را خنثی کرد.

سخنگوی شهرداری تهران افزود: تهران امروز به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد که در این زمینه برنامه‌‌ریزی و عقد قرارداد برای تأمین چهار هزار اتوبوس انجام شده است. همچنین، در مورد اتوبوس برقی نیز برنامه‌های خوبی در دست اقدام است که در این زمینه با توجه به تأمین اعتباری که انجام شده هنوز این اتوبوس‌ها به ناوگان شهری اضافه نشده‌اند که تا پایان سال ۵۵ دستگاه وارد ناوگان شده و طبق تفاهمی که با مپنا انجام شده، هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها در دستور کار قرار دارد. طبق قراردادی که وجود دارد تا سال آینده باید تعداد ۵۵۰ واگن مترو اورهال شوند. وضعیت ما در حوزه حمل و نقل عمومی و مترو با استانداردهای موجود فاصله دارد که به دنبال کاهش این فاصله هستیم. 

وی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی‌سفر شهردار تهران به چین هستیم، اظهار کرد: در مسیر همکاری با کلان‌شهرها در زمینه رفع‌ مشکلات شهری تهران از جمله افزایش واگن‌های مترو، انبوه‌سازی و ... به خوبی حرکت می‌کنیم و به تعامل با کلان‌شهرها می‌پردازیم. مجوز واردات اتوبوس‌های کم‌کارکرد به بخش خصوصی واگذار شده است. بنابر مجوزی که شهرداری تهران در حوزه واردات اتوبوس‌های کم‌کارکرد دارد، مشکلی برای تأمین اعتبار این واردات وجود ندارد. 

وی در مورد معتادان متجاهر و جمع‌آوری کودکان کار نیز بیان کرد: طی دو سال اخیر جلسات متعددی در حوزه معتادان متجاهر برگزار شده است. قرار بود که شهرداری بخشی از اعتبار برای تأمین مکان‌های جمع‌آوری معتادان را تأمین کند که انجام شده است. 

 زیست شبانه در تهران

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با موضوع زیست شبانه و‌ نگاه مدیریت شهری به این مسئله نیز بیان کرد: مدیریت شهری در کلان شهر تهران به مفهوم زیست شبانه با نگاهی که در مدیریت پیشین وجود داشت اعتقادی ندارد. اگر منظور ارائه خدمت شبانه‌روزی به مردم در کلان‌شهر تهران باشد که جمعیتی نزدیک به ۱۰‌ میلیون نفر در شب دارد، مدیریت شهری کاملاً در خدمت مردم است. اما نگاهی که به فرهنگ زیست شبانه وجود داشت نه تنها دارای جنبه‌های خدمت به مردم نبود، حتی به نحوی آسیب‌زا نیز بود. در حوزه خانواده نیز به‌ زودی جشنواره آرمان برای تابستان طراحی شده که با محوریت مساجد و با حضور دانش‌آموزان و نوجوانان و جوانان اجرا می‌شود که برنامه‌های فرهنگی آن از صبح تا پاسی از شب در محلات مختلف شهر تهران اجرا می‌شود و تمامی خانواده‌ها می‌توانند به خوبی از خدمات آن بهره‌مند شوند‌.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای برای کاهش جمعیت تهران تلاش‌هایی برای گران‌سازی شهر انجام شد، بیان کرد: مجموعه شهرداری امروز کاملاً برعکس این قضیه عمل می‌کند و بنا دارد تا زمینه را برای ارزان‌سازی و ایجاد زمینه برای زندگی افراد در سطوح مختلف در شهر تهران فراهم کند. همچنین، موضع شهرداری تهران در حوزه مسکن فقط تسهیل‌گری است و بنا نیست به صورت مستقیم به این موضوع بپردازیم. 

محمدخانی در رابطه با برنامه‌های شهرداری در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و تأسیس مراکز عرضه محصولات زنان سرپرست خانوار و تسهیل‌گری امور بانوان شهرداری در این حوزه از جمله برنامه‌های ما در این زمینه است. 

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با مقوله نگهداشت شهر تهران گفت: موضوع نگهداشت شهر چون مستقیماً با رضایت مردم در ارتباط است، بسیار مهم و ضروری است که باید بدان توجه کرد. البته در مقایسه با سال گذشته حتماً مسیر رشد و توسعه خوبی در این زمینه داشتیم اما همچنان با دستیابی به نقطه مطلوب در این زمینه فاصله داریم.

انتهای پیام
captcha