ساترا سازمانی است که ارتباط مستقیمی با نظارت بر تولیدات صوت و تصویر فراگیر دارد. سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) و معاون رئیس صدا و سیماست که سابقه زیادی در صدا و سیما دارد و از آن جمله می توان به قائممقامی شبکه سه و مدیریت شبکه پنجم سیما اشاره کرد.
با توجه به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ساترا را تنها مسئول نظارت و صدور مجوز بر تولیدات شبکه خانگی اعلام کرده است با رئیس این سازمان در ایکنا به گفتوگو نشستهایم.
ایکنا – برای شروع از رسانههای قرآنیای شروع کنیم که زیرمجموعه ساترا قرار میگیرند. با توجه به اینکه خبرهایی مبنی بر حمایت از این دست رسانهها اعلام شده، شیوه حمایتی ساترا چگونه است؟
ساترا در ماموریت تنظیمگری خودش برای رسانههای صوت و تصویر فراگیر، بستههای حمایتی دارد. برخی از این حمایتها محتوایی است و برخی دیگر شکلی دیگر. برای درک بهتر چند نمونه از این حمایتها را بیان میکنم. در ساترا ماهانه معمولاً صد قسمت محتوا شامل؛ فیلم، سریال، مستند و نماهنگ انتخاب و تقدیم به رسانههای دارای مجوز از ساترا میکنیم که این گزینشها مبتنی بر یک نظام رتبهبندی است.
در ساترا شورایی وجود برای کمک به انتخابها وجود دارد. قبلاً این مجمع یا شورا نبود اما از اواخر سال گذشته تشکیل و در ماههای بعد شورای راهبری خودش را شکل داد. مجمع رستا مجموعهای از 400 رسانه دارای مجوز از ساترا را شکل میدهد. این مجمع یک شورای راهبری دارد و یک کمیسیون تخصصی نیز در مجمع رستا وجود دارد که با نظارت شورای راهبری، یک نماینده را به شورای تخصصی ساترا معرفی میکند.
در ساترا همچنین بخش محتوایی وجود دارد. در این بخش، بستههای حمایتی مشخص شده و با نظر خود رسانهها و کمکی که ریاست محترم صداوسیما مشخص کردند به عنوان حمایت به رسانههای دارای مجوز داده میشود. در این رابطه از اول سال گذشته هر ماه صد قسمت محتوا در اختیار رسانهها قرار میگیرد.
بخش دیگری از حمایت، مربوط به حمایت آموزشی و مشاورهای میشود که به پلتفرمهای داده میشود. این حمایت زیرساختی بوده و در نمایشگاه رصتای سال گذشته شاهد بخشی از آن بودیم. نمایشگاه رصتا که سال گذشته تشکیل شد، امسال هم برگزار میشود. حمایت از رسانههای دارای مجوز باید مبتنی بر یک نظام رتبهبندی انجام شود و ارزیابی از حمایتهایی است که ساترا از رسانهها میکند و همسن حمایتها در مجموع شامل رسانههای قرآنی نیز میشود.
ایکنا – شیوه توزیع و تحویل بسته محتوایی مذکور چگونه است؟
شورایی داریم که انتخاب میکند چه محتوایی در آن باشد که در آن نماینده سکوها هم حضور دارند. این انتخاب مبتنی بر احساس نیازی است که ما خودمان انجام دهیم و از آثاری است که در آرشیو صدا و سیما موجود است. البته برخی مواقع شامل محتوای زنده هم میشود. رسانه میتواند سبد محصول خودش را تکمیل کند ولو اینکه محتوای خودش نباشد. این تسهیلات رایگان است. درآمدی هم که از این بابت کسب میشود برای خود رسانههاست.
ایکنا – به رصتا اشاره کردید. نمایشگاه سال گذشته تجربه خیلی خوبی بود از این منظر که مخاطب و تولیدکنندهها با ساترا آشنایی بیشتر پیدا کردند. یک سری حرفها و مسائل پیرامون ممیزی وجود داشت که به واسطه این نمایشگاه بین تولیدکننده و مردم و ساترا برطرف شد. مصوبه اخیرا شورای عالی انقلاب فرهنگی موقعیت ساترا را به صورت قانونی مشخص میکند و به شایعات مختلف پایان میدهد. با این حال هنوز اعتراضات و زمزمههایی پیرامون این موضوع وجود دارد در حالی که ساترا چند سال است دارد این کار را انجام میدهد و در بدو انجام وظایف نیست...
دلیل این قبیل اعتراضات نسبت به مصوبه برایم مشخص نیست. این اتفاق چند سالی است که در حال انجام شدن است آن هم مبتنی بر ماموریتی که ساترا داشته است. تا به حال بیش از 500 قسمت محتوای سریال، برنامه نمایشی مجوز گرفته و پخش شده و بیش 300 قسمت در حال پخش است. حدود 200 قسمت در نوبت پخش قرار دارد. در طرحهای در حال بررسی نیز بیش از 150 عنوان از یک سال گذشته تا امروز از طریق درگاه ملی ثبت شده است که حدود 60 عنوان مجوز گرفته و حدود 50 عنوان نیاز به بازنویسی مختصر دارد و بیش از بیست طرح نیاز به بازنویسی کلی و اساسی دارند. کسانی که دستی بر آتش دارند میدانند که این حجم از تصویب فیلمنامه تا چه حد دشوار است و نشان میدهد چرخ تولید در نمایش خانگی در حال چرخیدن است. کسانی که در حال تولید هستند در بخش صنعت مشکل ندارند و اگر هست مشکلاتی جزئی و قابل رفع است که در همه جا وجود دارد.
ما هیچ وقت ادعا نمیکنیم صددرصد هیچ مشکلی نداریم ولی نسبتاً کارها به شکل خوبی پیش میرود. آن بخشی که خوب پیش نمیرود حقوق مردم است. مردم هم مثل رسانهها یک بعد قضیه هستند که حق و حقوقی دارند از جمله امکان بهرهمندی از یک محتوای سالم جز حقوق مردم است. اگر ما آن طرف فعالان صنعت خوب عمل کنیم تا چرخ آن خوب بچرخد انتظار میرود مردم هم به حقوقشان برسند. مردم باید با خیال راحت آثار نمایشی در سکوهای نمایشی را ببیند.
وقتی برنامهای از یک سکوی ناشرمحور که انتظار میرود حرفهای و آموزش دیده باشند پخش میشود، خانواده باید با خیال راحت بتواند آن را ببیند. این که توقع داشته باشیم چرخ صنعت یکطرفه بچرخد اما اخلاق رعایت نشود صحیح نیست. خانوادهها باید بابت تماشای محتوا در رسانههای فضای مجازی خیالش راحت باشد البته در این رابطه نکته قابل توجه و تاکید به خانوادهها این است که فرق رسانههای فضای مجازی مخصوصاً در بخش کاربرمحور، پیامرسانها و رسانههای اجتماعی با یک رسانه مثل تلویزیون یا رادیو این است که در این اینجا هر محتوایی پخش میشود ناظر پیشینی داشته است.
خانوادهها باید دقت کنند که اعضای خانواده را پای چه رسانهای و با چه رده سنی و چه شرایطی در معرض بازخوردهای فرهنگی قرار میدهند. ما نیز وظیفه داریم کار را به سمتی پیش بریم که محتواهای ناشرمحور، تولید داخل با اولویت بالاتر ممیزی یا نظارت پیشینی بشوند و درصد اطمینان مردم بالا رود.
ایکنا – در ارتباط با رده سنی فرمودید و نسل آینده. خیلی مهم است نسل جدید با ادبیات بومی خودمان آشنا شود. فکر کنم در ساترا کارگروه کودک و نواجوان هم دارید. لطفا درباره این موضوع هم توضیح دهید.
تدوین قوانین مقرارت ویژه صیانت از کودک و نوجوان یکی از وظایف تنظیمگر است. این قشر، آسیبپذیرتر از دیگر اقشار جامعه هستند و باید قوانین متفاوت و ویژه خودشان را داشته باشند. باید ردهبندی سنی همه آثار مشخص شود. درج شدن یعنی اطلاعرسانی شود و اعلام شد که این کافی نیست. اعمال یعنی اینکه وقتی یک صفحهای تشکیل میدهد برای فرزندش و سن او را اعمال میکند.
برای دادن مجوزها باید آییننامه ردهبندی سنی رعایت شود. به همه سکوها این مسئله اعلام شده و برای کسانی که آن را اعمال کنند مزایایی در نظر گرفته شده تا تشویق شوند. ضوابط را هم روی سایت گذاشتهایم.
در سایت بازار محتوا دات آی آر یک بخش خدمات وجود دارد. این اختیار به مردم داده شده تا وقتی فیلمی را میبینند بتوانند تشخیص دهند این فیلم برای فرزند 13 ساله مناسب است یا خیر، چرا. اینجا یکسری سوال پرسیده میشود؟ جواب دریافتی ارزیابی میشود در انتها نرمافزار جمعبندی میکند و میگوید فرزند شما در چه رده سنی میتواند فیلم را ببیند.
ایکنا – نمایشگاه رصتا امسال هم برگزار میشود. آیا پیرامون این رویداد اطلاعات جدیدی دارید؟
تجربه سال گشته خیلی خوب بود. رسانههای خیلی بیشتری در این مدت تقاضا کردند که در این دوره حضور داشته باشند و نمایشگاه رصتای امسال که آذر برگزار خواهد شد از تلفیق چند نمایشگاه از جمله معاونت فنآوری و توسعه صدا و سیما خواهد بود تا نمایشگاه بهتری باشیم.
ایکنا - سخن پایانی؟
در خبرگزاری قرآن هستیم و مخاطبان بیشتر قرآنی هستند. تقاضا دارم دعا کنند تا ما بتوانیم ماموریت خودمان را انجام دهیم. فعالیتهای ما ادامه دارد ولی دعای مردم برکت ماست و اگر نباشد عاجز خواهیم بود از اینکه بتوانیم ماموریت خودمان را انجام دهیم. تمام تلاش ما این است که بتوانیم محیطی امن و سالم و سلامت هم برای مردم هم برای فعالان صنعت به عنوان پیشرانهای استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و تبدیل فضای مجازی به یک فرصت برای کشور انجام بدهیم.
انتهای پیام