ضرورت توجه قاریان و حافظان به فهم عمیق قرآن+ عکس و صوت
کد خبر: 4154756
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
آیت‌الله حسینی‌همدانی تأکید کرد:

ضرورت توجه قاریان و حافظان به فهم عمیق قرآن+ عکس و صوت

نماینده ولی فقیه در استان البرز در دیدار قاریان و حافظان ممتاز با تأکید بر اینکه آیات قرآن نور و هدایت است و هرچه بیشتر پیش برویم این هدایت بیشتر خواهد شد، گفت: شما که با قرآن انس دارید، سعی کنید دائماً از هدایت قرآن بهره ببرید و فقط هم این‌چنین نباشد که به قرائت و حفظ قرآن بسنده کنید بلکه باید به فهم عمیق قرآن دست پیدا کنید.

مجمع قرآنیان استان البرز

به گزارش ایکنا، نخستین مجمع قرآنیان استان البرز، با حضور جمعی از قاریان و حافظان بین‌المللی و ممتاز استان در دفتر آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج برگزار شد.

در این مراسم نخست تعدادی از قاریان و حافظان ممتاز قرآن چون مهدی شایق، مهدی عبدلی، حسین گلچین، علی طلوعی، سیدمحمد مدنی، یوسف قنبرپور و... به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند و سپس آیت‌الله حسینی‌همدانی به عنوان میزبان این مراسم به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: شما قاریان و حافظان قرآن باید بتوانید با معارف قرآن بیش از پیش آشنا شوید و گذشته از قرائت و حفظ قرآن به محتوای قرآن هم بپردازید. همچنین باید به این اصل قرآنی هم توجه داشته باشید که همه کارهای شما باید «لوجه الله» باشد همانطور که در سوره انسان هم این موضوع، مورد توجه قرار گرفته است.

امام جمعه کرج با اشاره به اینکه شأن نزول سوره انسان، خمسه طیبه هستند، افزود: آن‌ها در قبال کاری که انجام دادند گفتند «هیچ پاداشی نمی‌خواهیم». البته در میان آن‌ها فضه هم بود و این نشان می‌دهد که راه برای همه ما باز است تا این آیات در حق ما هم نازل شود اما شرط اصلی آن اخلاص است. رسول خدا (ص) فرمودند «فقر فخر است». برخی تصور کردند که مراد از فقر در اینجا، تنگ‌دستی است اما اینگونه نیست بلکه مراد این است که هرچه دارم همه از فضل خدا است و فقیر درگاه او هستم و ما نیز باید اینگونه باشیم.

همه باید به اصل اخلاص توجه کنند

حسینی همدانی بیان کرد: آیات قرآن، نور و هدایت است و هرچه بیشتر پیش بروید و برویم، این هدایت بیشتر خواهد شد. بر این اساس، شما که با قرآن انس دارید، سعی کنید دائماً از هدایت قرآن بهره ببرید و فقط هم این‌چنین نباشد که به قرائت و حفظ قرآن بسنده کنید بلکه باید فهم عمیق قرآن را داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در استان البرز در ادامه سخنانش با اشاره به مناسبت این روزها، عید غدیر و روز مباهله، بیان کرد: امروز هرچه دشمنی در عالم وجود دارد برای این است که مکتب اهل‌بیت(ع) تضعیف شود تا این مکتب توسعه پیدا نکند. برای نمونه مشاهد می‌کنید که دشمنان به قرآن‌سوزی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی متوسل شده‌اند تا این مکتب را تضعیف کنند. علت دشمنی آن‌ها این است که اگر این مکتب توسعه پیدا کند، برای دیگران حرف و جایگاهی باقی نخواهد ماند.

مباهله؛ غدیر ثانی

حسینی‌همدانی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله مباهله و برداشت‌های دقیق علامه طباطبایی(ره) از آیه مباهله پرداخت و گفت: اهمیت مباهله به اندازه‌ای است که برخی اهل معرفت آن را غدیر ثانی نامیده‌اند. جایگاه مباهله از غدیر پایین‌تر نیست، بلکه از جهتی می‌تواند براساس آیات قرآن محکم‌تر هم باشد. در این زمینه علامه طباطبایی(ره) در المیزان نکات قابل توجهی را مطرح کرده‌اند اما پیش از اینکه به تبیین آن نکات بپردازیم، لازم است تا کمی از مرحوم علامه، سخن به میان آوریم.

وی افزود: مرحوم علامه، المیزان را طی 20 سال نوشت و چاپ آن هم 20 سال به طول انجامید. اما این تفسیر، بسیار دقیق نوشته شده است، به‌نحوی که در یک جلسه‌ای خدمت علامه جوادی‌آملی عرض کردم که چگونه مرحوم علامه با چنین دقتی و عمقی المیزان را نوشته‌اند؟ ایشان در پاسخ فرمودند «علامه، المیزان را فقط با مباحثه علمی و ... ننوشتند بلکه برخی آیات را پس از سجده‌های طولانی پنج تا شش ساعته ترجمه و تفسیر کردند».

در مسائل اسلامی چاره‌ای جز دیدن المیزان نیست

امام جمعه کرج تصریح کرد: علت اینکه المیزان توانسته عالم اسلام را تکان دهد و آن را نگاه دارد نیز همین است. مرحوم علامه، بسیار انسان ساده‌زیستی بودند، به‌نحوی که تا سن 75 سالگی در قم مستأجر بودند و هنگامی که در نمازهای جماعت شرکت می‌کردند نیز در انتهای صف جماعت قرار می‌گرفتند. چنین شخصیتی است که می‌تواند المیزان را بنویسد، المیزانی که سبب شده فهم ما به فهم اهل‌ بیت(ع) نزدیک‌تر شود و امروزه هرکسی بخواهد درباره مسئله‌ای از مسائل اسلامی تحقیق کند، چاره‌ای ندارد جز اینکه به المیزان هم مراجعه کند.

وی در ادامه با اشاره به آیه مباهله، بیان کرد: در این آیه حقانیت امیرالمؤمنین(ع) ثابت شده که نشانه حقانیت و صدق دعوت رسول خدا (ص) است. اهل‌ سنت 60 سند قطعی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد این آیات در شأن اهل‌ بیت(ع) نازل شده است. در این آیه انفس، نساء و ابناء بسیار دقیق تفسیر شده است، به‌نحوی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ابن‌الرسول دانسته شده‌اند. البته بنی‌امیه می‌خواستند بگویند اینطور نیست و حسنین(ع)، فرزندان امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) هستند تا انتساب آن‌ها به پیامبر(ص) را مخدوش کنند اما موفق به چنین کاری نشدند، چنان‌که در قرآن کریم عیسی (ع) به مادر خود مریم منتسب است.

برداشتی روزآمد از مباهله

نماینده ولی فقیه در استان البرز تصریح کرد: مباهله جریانی است که می‌توان از آن برداشت‌های به‌روز داشت. در توضیح این موضوع باید بگوییم که رسول خدا(ص) توسط مخالفان خود یعنی مسیحیان نجران با چالش تعدد قرائت از حق مواجه شدند. آن‌ها برای مسیح، الوهیت قائل بودند و قرائت رسول خدا(ص) از مسیح را نمی‌پذیرفتند و اختلاف‌ها را به وجود آمد. اما این چالش تعدد قرائت‌ها از حق در زمان حضرت ولیعصر(عج) هم به قوت خود باقی خواهد بود. یعنی در آن زمان هم برخی با حربه قرائت‌های متعدد به جنگ امام عصر (عج) می‌روند.

وی افزود: در عصر ظهور، شرایط طوری می‌شود که برخی قرآن را تأویل می‌کنند و به ارائه قرائت‌های جدید از قرآن می‌پردازند و به امام(عج) می‌گویند شما قرآن را خوب متوجه نشده‌اید. بنابراین آن روز هم این مسئله وجود دارد. در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده که فرمودند «آزار و اذیتی که حضرت حجت(عج) می‌بینند از آزاری که پیامبر اکرم(ص) دیدند بیشتر است؛ زیرا پیامبر (ص) از جهالت و تعصب بت‌پرستان رنج می‌بردند و اثبات نادرستی عقیده آن‌ها دشوار نبود اما حضرت حجت (عج) با عالم‌نمایانی مواجه می‌شوند که قرآن را تأویل می‌کنند».

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود به خطبه قاصعه نهج‌البلاغه اشاره و بیان کرد: در این خطبه آمده است که امیرالمؤمنین(ع) در کنار پیامبر(ص) به غار حرا می‌رفتند و هرچه پیامبر(ص) می‌دید و می‌شنید را مشاهده می‌کرد و می‌توانست بشنود. امام علی(ع) می‌فرمایند «وقتی وحی بر پیامبر(ص) نازل شد صدای ناله شیطان را شنیدم و از پیامبر (ص) در این باره سؤال پرسیدم. ایشان فرمودند «این ناله یأس شیطان است که با وحی ناامید شده و فهمیده که در این سرزمین جای شیطنت نیست. سپس رسول خدا (ص) فرمودند: هرچه من می‌شنوم و می‌بینم تو هم می‌شنوی و می‌بینی و تفاوت ما این است که تو پیامبر نیستی».

وی ادامه داد: جایگاه نزول قرآن، قلب پیامبر اکرم(ص) بوده است و امام علی(ع) هم متوجه نزول قرآن می‌شدند و این یعنی ایشان در قلب پیامبر(ص) جا داشتند. با این تعبیر که در خطبه قاصعه آمده به خوبی می‌توان فهمید مراد از جان پیامبر(ص) که در آیه مباهله بیان شده، کیست و چگونه امیرالمؤمنین(ع)، جان پیامبر(ص) است. علامه هم به این مطلب در المیزان اشاره کرده‌اند.

کد

تلاوت مهدی شایق از سوره اسراء

کد

تلاوت علی طلوعی از سوره بقره

کد

یوسف قنبرپور از سوره الرحمن

کد

تلاوت حسین گلچین از سوره حج

کد

تلاوت مهدی عبدلی از سوره انبیاء 

کد

تلاوت سیدمحمد مدنی از سوره فرقان

 

خبرنگار مرتضی اوحدی

انتهای پیام
captcha