برگزیدگان جشنواره فیلم «حوا» معرفی شدند
کد خبر: 4155050
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
شب گذشته در تالار وحدت

برگزیدگان جشنواره فیلم «حوا» معرفی شدند

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور شب گذشته 23 تیر در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدیه‌سادات محور دبیر جشنواره گفت: مفتخریم که در آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا گردهم آمده‌ایم، جشنواره‌ای که  با شعار ما پای خانواده ایستاده‌ایم  به همت بنیاد گوهرشاد در فضایی که سویه‌های مهاجم فرهنگ غرب و استیلای رسانه‌ای کشورهای معاند پیوسته باورها و اعتقادات ریشه‌دار شرق را مورد حمله قرار می‌دهد، بر ضرورت حفظ انسجام و تحکیم مهم‌ترین نهاد هر جامعه‌ای یعنی خانواده تاکید کرده است. جان خانواده به جان مادران و زنان بستگی دارد زنان کنشگر و قوی خانواده‌ای قوی و جامعه‌ای آگاه می‌سازند.

وی ادامه داد: نخبگان و حاکمیت این جامعه باید برای چنین زنانی فعالانه برنامه‌ریزی کنند. امشب این صندلی‌ها به لطف عزیزانی پر شده است که همگی دغدغه‌مند و مدیران فرهنگی هستند که با حمایت خود از عرصه سینما تلاش کردند به جهانیان عرضه کنند که زن هویت‌بخش است. نام حوا را به نام زن مورد ستایش همه ادیان برای این جشنواره انتخاب کردیم. در گام نخست گمان نمی‌کردیم با چنین استقبالی مواجه شویم. استقبال فیلمسازان داخلی و خارجی ما را در این مسیر دلگرم کرد و به ما ثابت کرد فیلمسازانی که هنوز روح فطرت بر جانشان نقش دارد، هنوز پای خانواده ایستاده‌اند و می‌توانند با ابزار سینما آرمان‌های خود را به گوش جهانیان برسانند. همدلی نهادها، هنرمندان، مخاطبان و خان وسیع هنر از الطاف جشنواره‌ای بود که به نام زن و خانواده است.

دبیر جشنواره تاکید کرد: در جلسات تخصصی و پژوهشی کنار هم نشستیم تا به ضرورت بازنمایی تصویر زن و آسیب‌شناسی تاکید کنیم اما این شروع ماجراست. امروز این جشنواره پایان نگرفته بلکه شروعی است برای متولیان فرهنگی و رسانه‌ای برای یاری گرفتن از هنرمندان دغدغه‌مند در داخل و خارج. در حوزه زن و خانواده برای ساخت تصویر کاملی از زن که نمایاندن آن می‌تواند موتور محرک کشور باشد می‌تواند به بازنمایی الگوی ارزشمند در این عرصه کمک کند. به عنوان عضو کوچک از این جمع برای تلاش و تعهدتان سپاسگزارم.

برگزیدگان جشنواره فیلم «حوا» معرفی شدند

در بخش دیگری از مراسم انسیه خزعلی نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم. امروز با پیام رییس جمهور ۹ کارگروه را برای خانواده تشکیل دادیم که بخشی از آن مربوط به هنر و رسانه و مربوط به خانواده تراز انقلاب اسلامی است. اگر خانواده سالم داشته باشیم جامعه ما سالم خواهد بود. امیدوارم دیگر از هم پاشیدگی خانواده را شاهد نباشیم. زن محور خانواده است. اگر زنانی مهربان، قوی و خردمند داشته باشیم، خانواده‌ای محکم و قوی نیز خواهیم داشت.

در ادامه اختتامیه؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور، سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ارشاد در ادامه روی صحنه آمدند و از منیژه بهمنی مادر  شهید عمار بهمنی و شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد تقدیر کردند.

برگزیدگان جشنواره فیلم «حوا» معرفی شدند

در انتهای اختتامیه برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند.

بخش ملی

بهترین فیلم جشنواره؛ «یدو» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و کارگردانی مهدی جعفری

بهترین کارگردانی فیلم بلند سینمایی؛ «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج

بهترین فیلمنامه فیلم بلند سینمایی؛ «شهربانو» به نویسندگی پژمان تیمورتاش

بهترین کارگردانی فیلم مستند؛ «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور

بهترین پژوهش در فیلم مستند؛ «واهگ» به کارگردانی و پژوهش حدیث جان بزرگی

بهترین فیلم کوتاه داستانی؛ «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی

بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی؛ «وضعیت اورژانسی» به نویسندگی مریم اسمی‌خانی و وحید حسن‌زاده

بخش بین‌الملل

بهترین فیلم مستند؛ «سرزمین عسل» به کارگردانی تامارا کوتوسکا و لیوبومیر استفانوف از کشور مقدونیه

بهترین فیلم کوتاه داستانی؛ «بعداز کلاس» به کارگردانی چارلز شوجی دونگ از چین و «فاتجونا» به کارگردانی استیو باچه از آلمان

ویژه هیئت داوران

«تیم رویایی» به کارگردانی فلیپ آبروتین و ماکسیم زیکوف از روسیه

بهترین فیلم جشنواره

«درآغوش درخت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی نسب و به کارگردانی بابک خواجه پاشا

بخش پایانی آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به اجرای قطعاتی توسط سالار عقیلی اختصاص داشت.

انتهای پیام
captcha