سرگرم معادلات این دنیاییم و معادی زندگی نمی‌کنیم + صوت
کد خبر: 4157246
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
سیدمجتبی حسینی بیان کرد:

سرگرم معادلات این دنیاییم و معادی زندگی نمی‌کنیم + صوت

کارشناس و پژوهشگر دین در هیئت صدیقین ضمن اشاره به اینکه نیاز دائمی‌تر و عمیق‌تر و غیر قابل جایگزین‌تر ما به اهل بیت(ع) مربوط به قیامت است تصریح کرد: ما عادت نداریم معادی زندگی کنیم و هر چه به ما می‌گویند دنبال معادلات این دنیایی هستیم.

به گزارش ایکنا، پنجمین شب مراسم سوگواری ایام محرم با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، با محوریت زیارت جامعه کبیره در دبیرستان صدیقین برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.

«و بکم اخرجنا الله من الذل و فرج عنا غمرات الکروب و انقذنا من شفاجرف الهلکات و من النار» به وسیله شما خداوند ما را از ذلت بیرون آورد و از غبارهای هلاکت‌ها آزاد کرد و ما را از لب پرتگاه افتادن در هلکات و از افتادن در آتش نجات داد.

اصل کُروبی که ممکن است پیش روی ما باشد مربوط به قیامت است. اتفاقا نیاز دائمی‌تر و عمیق‌تر و غیر قابل جایگزین‌تر ما به اهل بیت(ع) مربوط به قیامت است. الآن این همه مردم عالم اعتقاد به ائمه ندارند و دارند زندگی می‌کنند. اینطور نیست بگوییم چون ما مومنین هستیم قانون جاذبه باید طبق نظر ما عمل کند، خیر، این قوانین برای همه مردم یکسان است و به عنوان مثال اگر کسی یکسری کارها را انجام دهد موفقیت‌هایی به همراه خواهد داشت. اصل نیاز ما به اهل بیت(ع) آن طرف است. ممکن است امثال بنده برای اینکه جو بدهیم روی دردهای افراد دست بگذاریم تا مردم خوششان بیاید ولی ممکن است خیلی از اینها اتفاق نیفتد.

عادت نداریم معادی زندگی کنیم

بله، زیارت اهل بیت(ع) به ویژه زیارت حضرت حسین(ع) کروب را برطرف می‌کند ولی اصل کروب آن طرف است ولی چون ما عادت نداریم معادی زندگی کنیم، هر چه به ما می‌گویند دنبال معادلات این دنیایی هستیم. البته اهل بیت(ع) برای این دنیا هم خوب هستند ولی اصل کروبی که برطرف می‌کنند مربوط به قیامت است ولی ما تصویری از قیامت نداریم لذا این معنا را نمی‌فهمیم. به تصویرگری قیامت در قرآن توجه کنید. قیامت منطقه سختی است و راحت نمی‌گذرد اتفاقا اگر درست جلو برویم راحت می‌گذرد. اگر شما ماشین خوبی داشته باشید جاده خوبی هم داشته باشید برایتان لذت‌بخش است ولی اگر ماشین اذیت کند جاده هم بد باشد اعصابتان خرد می‌شود. قیامت برای همه می‌گذرد ولی یکی بیشتر اذیت می‌شود یکی اذیت نمی‌شود. این اذیت نشدن همان غمرات الکروب است.

مفهوم شفاعت هم که از آن صحبت می‌شود مربوط به قیامت نیست بلکه شفاعت، تجلی قیامتی کار شما در این دنیا است. شفع یعنی دو تا شدن. شفاعت نه تنها هیچ خللی به توحید وارد نمی‌کند اتفاقا تایید توحید است. خدایی که همه قبولش داریم و همه چیز برای اوست به تو گفته این بار را بلند کن. وقتی من نمی‌توانم بلند کنم دیگری می‌آید با من شفع می‌شود، با من جمع می‌شود تا این بار را بلند کنم. این معنای شفاعت است. برای شفاعت نیازی نیست کار خاصی در این دنیا انجام دهید، هر طور با ائمه زندگی کردی در روز قیامت بروز پیدا می‌کند. آنجا تازه می‌فهمی غمرات الکروب به چه معنا است. اینقدر نگاهت محدود به این دنیا نباشد، چک‌لیستت محدود به این دنیا نباشد چون همه چک‌لیست‌هایی که ارائه می‌شود همه در فضای این زندگی محدود دنیا است.

در این دنیا برای خودمان شاکله آخرتی می‌سازیم

ما داریم در این دنیا برای خودمان شاکله آخرتی می‌سازیم. چه کسی که قیامت را قبول دارد، چه کسی که قبول ندارد. روز قیامت ما با همان شاکله مبعوث می‌شویم. دو نفر امام حسین(ع) را صدا می‌کنند یکی صادقانه، یکی منافقانه؛ همه با همین شاکله روز قیامت مبعوث می‌شویم. شمر می‌گفت علی(ع) مقداد هم می‌گفت علی(ع)، ولی شمر از علی(ع) به عنوان حاکم تبعیت می‌کرد ولی مقداد علی(ع) را به عنوان ولی خدا می‌خواست. لذا زمانی که علی(ع) حاکم نبود هم برای مقداد همان علی(ع) بود. گاهی اوقات ما نسبت به چیزی شرطی می‌شویم. این فرق می‌کند با کسی که عمیقا چیزی را می‌پذیرد و دنبالش می‌رود.

پس اصل کروب در قیامت است. اگر می‌خواهی در قیامت از کروب نجات پیدا کنی باید حرفشان را گوش کنی. حرفشان هم خیلی سخت نیست. مثلا می‌گویند اخلاقت خوب باشد. البته همین برای برخی مردم خیلی سخت است. پیامبر(ص) فرمود تضمین می‌کنم چهار نفر به بهشت بروند یکی کسی که کرب مردم را رفع کند. تو هر روز حال چند نفر را خوب می‌کنی؟ دوم، شفقت به والدین، سوم، حسن خلق. با افرادی که با آنها زندگی می‌کنید حسن خلق داشته باشید. یکی می‌گوید من با فلانی حسن خلق دارم ولی با فلان کس دیگر حسن خلق ندارم. این نشان می‌دهد تو رانت‌خواری! برخی افرادی طوری هستند که مجبوری با آنها حسن خلق داشته باشی. در روایت داریم بدترین مردم کسی است که از ترس شر او احترامش می‌کنند.

هر چیزی را نخوانید

باید حواسمان باشد ذهنمان را از چه پر کردیم. باز خدا را شکر گاه گاهی این جلسات هست نیم ساعت از این امواج نجات پیدا می‌کنیم. بی‌خود نیست یک عده مخالف این جلسات هستند چون نیم ساعت از تحت سلطه آنها خارج می‌شویم، از بندگی آنها خارج می‌شویم. یکی از مصادیق «اخرجنا من الذل» همین است. آخر خبر انتخابات فلان کشور به چه درد تو می‌خورد؟ به تو چه می‌دهد؟ به تو چیزی نمی‌دهد ولی خیلی چیزها را از تو می‌گیرد. بالا رفتن ارز فلان کشور به چه درد تو می‌خورد؟ ذهن ما از چیزهای بی‌خاصیت پر شده است و برای چیزهایی که لحظه‌ای فکر کنیم جا نمانده است. رسانه‌های داخل و خارج هم به این دامن می‌زنند و مسابقه می‌گذارند. در یکی از همین مسابقات دیدم می‌پرسید؛ در شکم خرس قطبی چه آنزیمی وجود دارد. این به چه درد ما می‌خورد؟ من اصلا در طول عمرم خرس قطبی می‌بینم؟ هر چیزی را نخوانید، دنبال هر چیزی نروید.

یک نفر می‌خواست در زمستان به کوه برود. با خودش بادبزن و آب یخ برده بود. پای کوه رسید دید هیچ کدام از این چیزها به دردش نمی‌خورد. همه ما داریم اینطوری برای خودمان وسایل جمع می‌کنیم. فکر کنید آن مطالبی که نخواندید چه ضرری کردید؟ اگر ضرر کردی برو بخوان. خیلی‌ها ولو به قصد خیر می‌خواهند سرت کلاه بگذارند. حواست باشد!

پیامبر(ص) فرمود اخلاق حسنه را رعایت کن. ما گاهی چنان به طرف نگاه می‌کنیم از ترس سکته می‌کند. کسی که می‌خواهد کسی را هدایت کند اگر صبر نداشته باشد ارزش ندارد. در روایت داریم نسبت صبر به ایمان نسبت سر به جسد است. اگر در دینداری صبر نباشد جسدی متعفن است که آدم از آن فراری است. امیدوارم که خدا به واسطه اهل بیت غمرات الکروب دنیا و آخرت ما را رفع کند.

کد
انتهای پیام
captcha