«سلطان طلاب»؛ پاسخ متمدنانه به هتک حرمت قرآن در مراکش
کد خبر: 4159701
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

«سلطان طلاب»؛ پاسخ متمدنانه به هتک حرمت قرآن در مراکش

«سلطان طلاب»(سلطان الطلبه) سنتی تاریخی برای تکریم حافظان قرآن در مراکش است که در تعدادی از شهرهای این کشور همچنان زنده نگه داشته می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از هسپرس، این سنت هر ساله در اواخر ماه جولای در رباط، پایتخت مراکش گرامی داشته می‌شود و در آن کودکان دختر و پسر که موفق به حفظ قرآن شده‌اند، تجلیل می‌شوند.
عبدالفتاح الفریسی، مدیر جشنواره سلطان طلاب(الطلبه) در این باره گفت: این سنت یک نماد است و اهتمام به قرآن و اهالی قرآن و حافظان را به تصویر می‌کشد و تا به امروز ادامه دارد.
وی افزود: این جشنواره جایگاه حاملان قرآن و عالمان به احکام و قواعد قرآنی را نشان می‌دهد. در گذشته افراد مشهور و بزرگان شهرهای مراکش در مساجد و زوایا(مکتبخانه‌ها) جمع می‌شدند و با حضور علما، اساتید و قاریان، محفل طلاب یا حافظان قرآن برگزار می‌کردند و در جشنی که حداقل یک بار در هفته برگزار می‌شد، مردم در اطعام حافظان قرآن با یکدیگر رقابت می‌کردند.
الفریسی درباره پیشینه این مراسم تصریح کرد: روایات تاریخی نشان می‌دهد که این سنت برای نخستین‌بار در زمان «مولای رشید»، سلطان علوی مراکش در سال‌های 1666 تا 1672 در شهر فاس برگزار می‌شد؛ زمانی که این کشور با تنش‌هایی داخلی مواجه بود.
وی همچنین گفت: سلطان طلاب، مفاهیم نمادین و ابعاد تربیتی و سیاسی در خود دارد و علاقه روزافزون و واقعی پادشاهان کشور مراکش در گذشته و حال حاضر به اهالی قرآن، حافظان و قرآن‌آموزان را نشان می‌دهد و گویای اهتمام قرآن‌آموزان به ارزش‌های مراکشی، مقدسات و هویت ملی است.
مدیر جشنواره سلطان طلاب در پایان تأکید کرد چنین جشن‌ها و برنامه‌هایی پاسخی متمدنانه به افرادی است که در برخی مناطق جهان اقدام به سوزاندن قرآن کرده‌اند و مراکش در همین راستا هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی علیه قرآن‌سوزی را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد و این قطعنامه تصویب شد.

انتهای پیام
captcha