بی‌نیازی کشور از واردات تجهیزات فرستنده‌های رادیویی با تلاش جهاددانشگاهی
کد خبر: 4160586
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ 28

بی‌نیازی کشور از واردات تجهیزات فرستنده‌های رادیویی با تلاش جهاددانشگاهی

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: قبلاً تجهیزات فرستنده‌های رادیویی، فرودگاهی و موتورهای الکتریکی وارد می‌شد، اما با اعتماد به جوانان ایرانی در حال حاضر فقط مواد اولیه وارد می‌شود و امیدوارم در حوزه موتورهای الکتریکی مترو هم از واردات بی‌نیاز شویم.

بی‌نیازی کشور از واردات تجهیزات فرستنده‌های رادیوییحبیب‌الله اصغری، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با ایکنا درباره فعالیت‌های شاخص این سازمان گفت: سازمان خواجه نصیر متولی حوزه ict(فناوری اطلاعات) در جهاددانشگاهی است و ما شش مرکز خدمات تخصصی و شش گروه پژوهشی داریم که در پژوهشکده مستقر هستند. از فعالیت‌های عمده حوزه مخابرات، طراحی و ساخت آنتن‌های مخابراتی و تلفن همراه را در دست کار داریم، آنتن‌هایی که در تکنولوژی 5 جی(5G) کار می‌کنند و به آنها آنتن‌های هیبرید گفته می‌شود و علاوه بر این، تجهیزات تلفن همراه طی قراردادی با همراه اول در دست ساخت است که اصطلاحاً تجهیزات رادیو و باند پایه rru و bbu را طی دو قرار داد با همراه اول در دست ساخت داریم.

وی افزود: در گروه پژوهشی تولید برق تجدیدپذیر، قراردادی را به تازگی با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران منعقد کردیم که برای توسعه سامانه کمک‌ناوبری بصری در فرودگاه شیراز که حدود چهار سال فعالیت پژوهشی برای طراحی و استاندارد کردن این تجهیزات انجام شده و وقتی نمونه موفقیت‌آمیز بود، استانداردهای این تجهیزات از سازمان استاندارد اخذ شد و هم‌اکنون قرارداد تولید برای فرودگاه شیراز را در دست کار داریم.

اصغری ادامه داد: در مرکز خدمات تخصصی ماشین‌های الکتریکی هم قراردادی برای طراحی و ساخت موتورهای ترکشن خطوط ریلی و قطارهای برون‌شهری داریم که قرارداد 100 میلیارد تومانی با مپنا منعقد کردیم. در حوزه ماشین‌های الکتریکی هم به عنوان یک کار فناورانه در جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنیم و  آن هم طراحی و ساخت پمپ‌های برقی درون‌چاهی است که برای استخراج نفت از چاه‌های نفت کم‌بازده انجام می‌شود و بخش اعظم کار انجام شده و آمادگی این را داریم که این پمپ را مورد استفاده قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در حوزه مطالعات راهبردی نیز مطالعاتی برای حوزه دیجیتال در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه بوده و با مرکز تحقیقات مخابرات در دست انجام است. همچنین در گروه پژوهشی سیستم‌های هوشمند، سامانه‌های مرکز توسعه خدمات نرم‌افزار را داریم که با تعامل همراه اول، سامانه ژئوتراکینگ و مدیریت پروژه‌های همراه اول را توسعه می‌دهد.

وی در ادامه درباره چالش‌های فعالیت در این راستا بیان کرد: تولید دانش‌بنیان در ایران همیشه در معرض خطرات و ریسک‌ها بوده است و بزرگترین خطر، تغییرات قیمت ارز است و ما برخی مواد اولیه‌ای که باید از خارج از کشور خریداری کنیم، وقتی قیمت ارز تغییر می‌کند، کارفرمای داخلی نمی‌پذیرد که قیمت پروژه‌ها را تغییر دهد، گرچه محمل قانونی هم برای این کار وجود دارد، اما معمولاً کارفرماها از جمله کارفرماهای دولتی حاضر نیستند از این قانون تبعیت کنند و با تغییرات قیمت ارز کنار بیایند و این مسئله معمولاً تولیدکننده ایرانی را با ضرر و زیان همراه می‌کند.

اصغری با اشاره به اینکه مشکل دیگر بحث تأمین قطعات اولیه است، ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تأمین قطعات اولیه قدری با دشواری همراه است و ما با این مشکل کنار می‌آییم. درست است که تحریم خیلی آزاردهنده است، اما از جهتی هم به تولید دانش‌بنیان کمک می‌کند، وقتی واردات این تجهیزات به کشور کم است، تولیدکننده داخلی در این زمینه تلاش می‌کند تا تولید کند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات نیروی انسانی است که به دلیل مشکلات اقتصادی معمولاً مشکل معیشتی دارند و این فقط مربوط به جهاددانشگاهی نیست، بلکه در سایر سازمان‌ها و نهاد نیز وجود دارد و از کارگر تا یک فرد تحصیل‌کرده و دانشگر دچار مشکلات معیشتی هستند و سخت است که فکرشان روی طراحی و تولید و ... متمرکز کنند.

اصغری با اشاره به ارزآوری طرح‌های تولیدی و راهبردی گفت: همه این طرح‌هایی که گفته شد، به نوعی مانع خروج ارز از کشور شده‌اند، اما پروژه‌های دیگری هم داریم که سال‌های سال مانع خروج ارز از کشور شده است، مثل فرستنده‌های رادیویی که در حال حاضر نزدیک به 40 میلیارد تومان به منظور تولید فرستنده‌های فوق قدرت 5 کیلووات با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عقد قرارداد کردیم که سال‌های قبلتر این تجهیزات از خارج از کشور وارد می‌شد و با همتی که مدیران صدا و سیما کردند، واردات در حوزه‌های فرستنده مدت‌هاست که قطع شده و تولیدکننده داخلی آن را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد تجهیزات فرودگاهی و موتورهای الکتریکی هم همینطور است، اغلب تجهیزات آن وارد می‌شد و با اعتمادی که مدیران به جوانان ایرانی کردند، در حال حاضر فقط مواد اولیه وارد می‌شود و امیدوارم بتوانیم در حوزه موتورهای الکتریکی مترو هم ورود و کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به برنامه آینده این سازمان بیان کرد: سعی می‌کنیم هر آنچه مورد نیاز بخش نرم‌افزاری مورد نیاز اپراتورهای تلفن همراه است، بتوانیم پوشش دهیم و در حوزه سخت‌افزاری نیز بتوانیم تمام قطعات یک بی‌تی‌اس کامل را توسعه دهیم.

انتهای پیام
captcha