برگزاری سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور در شیراز
کد خبر: 4162621
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

برگزاری سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور در شیراز

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور از برگزاری سیزدهمین دوره این سوگواره با حضور ۳۵ شاعر از سراسر کشور در شیراز خبرداد.

امین الله قربانی کشکولی، دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور

به گزارش ایکنا از فارس، امین‌الله قربانی کشکولی، دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور امروز، ۲۴ مرداد در جمع خبرنگاران گفت:  این جشنوارهدر راستای تبلیغ و ترویج اعتقادات و فرهنگ با ارزش و اصیل اقوام گرانمایه و عشایر غیور و هم چنین، نمایش واقعی چهره دینی و ملی این جامعه‌ بزرگ و باارزش و با توجه به نیاز‌ها و کمبود‌ها و احساس تکلیف، با شناسایی و جذب شاعران ارزشی، زمینه را برای هرگونه فعالیت مؤثر و با هدف حفظ فرهنگ و تمدن غنی و ریشه دار اقوام بزرگ ایرانی، ترویج و تعمیق ارزش‌های اسلامی و مقابله با جنگ نرم دشمن و کمک به جامعه برای حراست و حفاظت در مقابل آسیب‌های اجتماعی فرهنگی را فراهم نموده است. 

قربانی کشکولی افزود: از ۱۳ سال پیش، برگزاری سوگواره شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور مطرح که با هدایت رویکرد شعرا به سوی افکار و ایده‌پردازی‌های عاشورایی و کربلایی، اشتیاق جدید و رقابت مثبتی در بین جامعه‌ هدف و شاعران شکل گرفت.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر با بیان اینکه ماهیت جامعه عشایری و اقوام ایرانی اسلام‌خواهی و ولایت‌مداری بوده و از بهترین مدافعان و محافظان اسلام، ولایت و کشور مخصوصاً در مرز‌ها بوده و هستند، گفت: جامعه عشایری سابقه‌ای بسیار درخشان و غرورآفرین در تاریخ کشور و اسلام دارند که استعمار پیر انگلیس هیچوقت ضربات و صدمات وارده از آن‌ها را مخصوصاً از عشایر جنوب فراموش نخواهد کرد.

به دادِ فرهنگ‌های اصیل برسیم

وی در ادامه افزود: سوگواره ملی شعر‌های عاشورایی اقوام و ایلات عشایر رویکردی بسیار مقدس، اعتقادی، فرهنگی، مردمی و شاخص مبنایی برای معرفی جامعه عشایر با رویکرد هنجاری‌ها و ارزش‌های اجتماعی فرهنگی پاک و مقابله با تهاجم همه جانبه دشمنان در همه ابعاد است.

قربانی کشکولی با بیان اینکه در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی جامعه‌ عشایری و حتی کل کشور، خلأهای فراوانی وجود دارد، گفت: این نیاز‌ها با گذشت زمان، بیشتر، عمیق‌تر و حساس‌تر می‌شود، اما متأسفانه دستگاه‌های دولتی متولی مشخص و پا به کاری هم در این راستا ندارد و چاره‌اندیشی هم نمی‌شود که این خطر و تهدید بزرگی برای فرهنگ غنی اقوام مختلف کشور می‌باشد. البته توده مردم قادر به تجزیه و تحلیل حل این گونه موضوعات نیستند و متولیان امر باید در این باره کمر همت بگمارند. 

رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری رهروان اندیشه امامت با اشاره به اینکه بیشتر اقوام و عشایر کشور از داشتن مراکز اجتماعی فرهنگی کارآمد محرومند، تأکید کرد: این اقوام مسجدی ندارند که فعالیت و یا حضور فرهنگی داشته باشند همچنین متولی فرهنگی هم ندارند که به دادِ فرهنگ اصیل و باور‌های ارزشی و کم نظیر آن‌ها برسد. علاوه بر اینکه هزینه سرباری برای کشور ندارند، بلکه مسیر آن‌ها یک مسیر یک طرفه کار و تلاش و تولید است و خیلی بیشتر از توان خود، بار کشور را بر دوش می‌کشند. از مراکز علمی، آموزشی و مذهبی دورند. خیلی از آنها، برای دانستن احکام عملی شاید سال‌ها هم یک روحانی و مبلّغ را ملاقات نکنند.

سبقه تاریخی عشایر در کشور

به گفته قربانی کشکولی هر چند این قشر محروم بسیار علاقمند و وفادار به نظام اسلامی هستند، اما بیشترین فشار اقتصادی به این جامعه وارد می‌شود و زندگی مردم اقوام و ایلات عشایرِ سیار و حتی ساکن شده، به گونه‌ای است که بیشترین نیاز و کمترین دسترسی‌ها به برنامه‌های اجتماعی فرهنگی و مذهبی را دارند.

وی با اشاره به سبقه تاریخی عشایر در کشور، اظهار کرد: اقوام و عشایر حاشیه‌نشین شهر‌ها با پاره‌فرهنگ‌های ماندگار و سابقه‌دار از امکانات فرهنگی مناسب و مورد نیاز محرومند و متأسفانه بیشتر از همه‌ اقشار دیگر، در تهدید اجتماعی فرهنگی هستند و جلب توجه آن‌ها از اهداف دشمنان بوده و هست و از هر فرصت برای جذب آن‌ها به سوی اهداف خودکوتاهی نمی‌کنند. 

این فعال عشایری در ادامه تأکید کرد: نماد‌های اعتقادی، ارزشی و اجتماعی فرهنگی کلیه جوامع، مخصوصاً اقوام باسابقه و عشایر به نحو مطلوب معرفی نشده و متأسفانه بسیاری از آن‌ها نیز در حال منسوخ شدن هستند، پس لازم است برای رفع این معضلات خطرناک اقدام سریع و نجات بخش صورت گیرد، اما با کمال تأسف هیچ یک از سازمان‌ها و اداره‌های دولتی عشایری کشور هم مأموریت ابلاغی و موظف در این راستا ندارند. اگر هم بخواهند به این حوزه وارد شوند، آن‌قدر گرفتاری‌های شدید اقتصادی، آموزشی، بهداشتی درمانی و خدماتی، دارند که نوبت به این موارد نمی‌رسد.

وجود ۱۰۰ شعر قابل بررسی از ۳۵ شاعر برتر در سوگواره سیزدهم 

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور هدف اصلی این رویداد را تعمیق باور‌های اعتقادی و ارزشی و تربیت نسل آینده و تحکیم انسجام ملی برشمرد و گفت: در طول ۱۲ سال گذشته با فراخوان‌های مربوطه و برقراری ارتباط با از ۴۲۰ شاعر و نویسنده ارزشی والامقام از اقوام و قومیت‌های مختلف، حدود ۱۲۵۰ آثار متناسب در راستای اهداف سوگواره جمع آوری شده است.

قربانی کشکولی افزود: در سال جاری برای سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور، حدود ۱۰۰ شعر قابل بررسی از ۳۵ شاعر برتر به ستاد سوگواره رسیده که بعد از داوری و کارشناسی ۱۶ شعر و مداحی از اقوام مختلف ایرانی و با زبان‌ها و گویش‌های متفاوت و شیرین از جمله کردی، آذری، لری بختیاری و لک، عربی خوزستان و ایل خمسه، قشقایی، ترکمن، نیشابوری و کردشولی، برای ارائه در این برنامه انتخاب شده اند. 

دبیر سوگواری ملی شعر عاشورا با بیان اینکه یک مرثیه‌خوانی چند زبانی در این سوگواره اجرا می‌شود، تصریح کرد: برای سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، مایه مباهات و افتخار است که اولاً شعرای زیادی را در سراسر کشور شناسایی و با آن‌ها ارتباط برقرار کرده ایم و هم چنین به فضل الهی تعدادی از شعرای منتخب ما از برادران اهل سنت در استان‌های مختلف هستند، که این پدیده مبارک میتواند تأثیر بسیار خوبی در وحدت و انسجام اسلامی امت بزرگ اسلامی، داشته باشد. 

بر اساس این گزارش، سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مجتمع مذهبی فرهنگی عشایر جنوب کشور در شهر صدرا برگزار خواهد شد و همه علاقه مندان می‌توانند در این برنامه حضور یابند.

انتهای پیام
captcha