آماده انجام فعالیت‌های مشترک قوام‌بخش هویت هستیم
کد خبر: 4144785
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴

آماده انجام فعالیت‌های مشترک قوام‌بخش هویت هستیم

مدیر حوزه هنری فارس با بیان اینکه آمادگی داریم در هر فعالیت و کار مشترکی که قوام‌بخش این هویت مشترک باشد همراهی و همکاری کنیم، گفت: علاوه بر آن خود را موظف می‌دانیم از امکانات موجود جهت همراهی و خدمت‌رسانی به هنرمندان استان‌های هم‌جوار بهره ببریم.

نشست مسئولان حوزه هنری فارس و کهگیلویه و بویراحمد، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، نشست مشترک رؤسا، معاونان و کارشناسان حوزه‌های هنری انقلاب اسلامی استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد امروز، 9 خردادماه در پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی «ره آوین» شیراز برگزار شد.

این نشست با هدف هم‌افزایی توان فرهنگی بالقوه دو استان و به میزبانی شیراز برگزار شد و طی آن علاوه بر سخنان رؤسا و معاونان دو مرکز، کارشناسان هنری پیرامون امکان‌های بالقوه دو استان به‌عنوان زیرساخت فعالیت مشترک ابرازنظر کردند.

وحید نمازی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخ مشترک و پیشینه تاریخی فرهنگی و اجتماعی دو استان گفت: کهگیلویه و بویراحمد برای ما فقط استانی مجزا از جنس سایر استان‌های هم‌جوار نیست بلکه بخشی از هویت مشترکی است که در یک اقلیم جان گرفته و پیشینه و حیات مشترک داریم.

وی افزود: مهم‌تر از همه این است که در حوزه‌های ارزشی و مکتبی، باورها اعتقادات و اندیشه‌های هم‌ریشه‌ای داریم که هرکس با تاریخ این خطه آشنا باشد آن را به‌خوبی درک می‌کند و می‌فهمد تاریخ هیچ‌کدام از استان‌های این بخش از سرزمینمان را نمی‌توان جدای از دیگر استان‌ها قرائت کرد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس ادامه داد: به‌عنوان نمونه مطالعه تاریخ مبارزات ضد استعماری خصوصاً مبارزه با نیروهای انگلیسی نشان می‌دهد بخشی از قهرمانان استعمارستیزی همه این مناطق تقریباً در یک دوره و با رویکردهای مشابه علیه استعمارگران قیام کرده‌اند چراکه این حرکت‌ها صرفاً یک ماجراجویی نبوده بلکه یک ضرورت تاریخی بوده است.

وی تصریح کرد: در همین دوران نقش برجسته و ویژه آیت‌الله سید عبدالحسین لاری نقشی مهم و تاریخ‌ساز است و تقریباً تمامی این قهرمانان چه چهره‌های عشایری و بومی و چه سایر استعمارستیزان، عمدتاً خط‌مشی دینی خویش را از ایشان اخذ کرده‌اند و این سخن در اسناد تاریخی مکاتبات نامه‌ها و مواردی ازاین‌دست به‌خوبی قابل‌پیگیری است.

نمازی گفت: فارس و به‌ویژه حوزه هنری فارس این آمادگی را دارد که در هر فعالیت و کار مشترکی که قوام‌بخش این هویت مشترک باشد همراهی و همکاری کند، علاوه بر آن خود را موظف می‌دانیم از امکانات موجود جهت همراهی و خدمت‌رسانی به هنرمندان استان‌های هم‌جوار بهره ببریم.

 

زیست‌بوم و فرهنگ مشترک عشایرمنطقه غیرقابل‌تفکیک است

شریف اسلامی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: سفر به شیراز و دیدار دوباره با دوستان فارس سبب شد این حقیقت را که حوزه هنری فارس در دوره جدید رشد چشمگیری داشته را به‌وضوح ببینیم.

وی افزود: توجه ویژه ما در سند تحول مبتنی بر زیست‌بوم استان معطوف به موضوع عشایر و زندگی عشایری است اما نمی‌توان زندگی عشایر در استان ما را بدون توجه به استان‌های هم‌جوار بررسی کرد چراکه زیست‌بوم و فرهنگ مشترک عشایر این استان‌ها غیرقابل‌تفکیک است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: چگونه می‌توان فرهنگ و زندگی عشایر را در کهگیلویه و بویراحمد بررسی کرد و توجه نداشت که ییلاق یا قشلاق برخی از عشایر سایر استان‌ها در استان ماست یا عشایر ما به سمت آن‌ها کوچ دارند.

وی تصریح کرد: سعی کردیم در راستای تمرکززدایی از مرکز استان سراغ شهرستان‌ها و روستاها برویم و آنجا با مواردی ویژه روبه‌رو شدیم مثلاً روستایی که ازلحاظ فرهنگی در اقلیم ماست اما ازنظر سیاسی در استان فارس قرار دارد و در بحث هنر و تاریخ شفاهی یکی از مناطقی است که قابلیت کار دارد حال اگر بخواهیم این کار را به نتیجه برسانیم نیاز جدی داریم که فعالیت مشترک داشته باشیم.

در ادامه این نشست سید مهدی موحد، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس در سخنانی مبسوط به ارائه تجربه راه‌اندازی و فعالیت پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی «ره آوین» به‌عنوان مرکز رشد و توانمندسازی هنرمندان جوان جبهه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در استان پرداخت.

در بخش دیگری از این نشست کارشناسان حوزه هنری فارس در واحدهای مختلف فرهنگی هنری به بیان عملکرد گذشته و کلان برنامه‌های پیش روی خود پرداختند و کارشناسان حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد نیز تجربیات خود را از فعالیت هنری در استان خویش بیان کردند.

یادآور می‌شود، در پایان این گردهمایی مقرر شد در نشست آتی به میزبانی حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد عناوین برنامه‌های قابل‌اجرای مشترک تعیین و پیرامون چارچوب‌ها اجرایی آن نیز بحث و تبادل‌نظر صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha