ظرفیت‌های گردشگری عشایر مغفول مانده است
کد خبر: 4144764
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

ظرفیت‌های گردشگری عشایر مغفول مانده است

مدیرکل صدا و سیمای فارس با اشاره به ظرفیت‌های عشایر گفت: جذابیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته فراوانی در حوزه‌های فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جامعه عشایری وجود دارد که این ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری عشایری مغفول مانده است.

بازدید مدیرکل صدا و سیمای فارس از منطقه عشایربه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای فارس، احمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیمای استان فارس امروز، 9 خردادماه در سفر یک روزه به اتفاق معاونان و خبرنگاران این مرکز، با همراهی مدیران عشایر فارس با مردم عشایر مناطق ییلاقی گیاه زار و دشت ارژن، دیدار و از نزدیک با مسائل و مشکلات، و سبک زندگی این جامعه مولد آشنا شد.

وی در این بازدید، اقوام و عشایر را از ظرفیت‌ها و  گنجینه‌های فرهنگی کشور و استان پهناور فارس، با ریشه‌های هویتی عميق و آداب و رسوم متنوع و بسیار گیرا و جذاب، به‌ویژه برای گردشگران خارجی یاد کرد و گفت: جذابیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته فراوانی در حوزه‌های فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جامعه عشایری وجود دارد که این ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری عشایری مغفول مانده است.

پهلوانیان اضافه کرد: اگر ظرفیت‌های جامعه عشایر  به خوبی شناسایی و معرفی شود، می‌تواند به‌ عنوان دیدنی‌ترین جاذبه‌های سنتی در توسعه صنعت گردشگری استان نقش بسیار مؤثری را در رونق اقتصادی و گردشگری ایفا کند.

وی، جامعه عشایر را از لحاظ خدمت‌رسانی به جامعه، بسیار پرمنفعت عنوان کرد و گفت: عشایر، جامعه‌ای کم جمعیت اما پرمنفعت، تولیدکننده و مولد است که قطب اقتصادی و کانون تولید محسوب می‌شوند و نقش مهمی در رونق اقتصادی و  اشتغالزایی در جامعه دارند.

مدیرکل صدا و سیمای استان فارس یادآور شد: به همت مسئولان می‌توان محصولات و تولیدات عشایر را  در تعاونی‌ها، فرآوری و با بسته‌بندی مناسب ارائه کرد که قطعا از لحاظ اقتصادی هم به عموم جامعه و هم به قشر زحمت‌کش عشایر فواید بسیاری خواهد رسید.

پهلوانیان، کمبود امکانات و ضروریات اولیه عشایر از جمله آب آشامیدنی، آب برای احشام، مشکلات مسیرهای تردد عشایر کوچرو و پنل‌های خورشیدی برای تأمین برق را از مشکلات مطرح شده عشایر در این سفر اشاره کرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: مشکلات عشایر کوچ رو و اسکان یافته بازتاب و پیگیری شود و روزی برسد که عشایر استان فارس به‌عنوان قطب اقتصادی،  فرهنگی و گردشگری در کشور و فراتر از مرزها مطرح شوند.

پهلوانیان همچنین با حضور در منزل شهید عبدالرحیم مرادی از شهدای عشایر بخش ارژن با خانواده این شهید والامقام دیدار و در راستای تجلیل از مقام شامخ شهدا از خانواده این شهید عزیز تقدیر کرد.

یادآور می‌شود، استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۲ درصد جمعیت عشایری کشور قطب عشایر ایران محسوب می‌شود و این استان به دلیل دارا بودن ایلات قشقایی، لر، عرب خمسه و 8 طایفه مستقل به رنگین کمان عشایری کشور نیز معروف است.

انتهای پیام
captcha