ناکامی تروریست‌ها در القای حس ناامنی بین مردم + صوت
کد خبر: 4163456
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
بخشایش تأکید کرد:

ناکامی تروریست‌ها در القای حس ناامنی بین مردم + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جنایت تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) گفت: این اقدام به رغم وجه ناراحت‌کننده آن اما حس ناامنی ایجاد نکرد. این نوع کارها با هدف نفرت‌پراکنی و تولید خشونت است و داعش با این نوع جنایت‌ها حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با داعش در هر نقطه به ویژه در برخی کشورهای همسایه تقویت کرد.

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحلیل و ارزیابی خود از حمله مجدد تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ(ع) و احتمال ارتباط آن با برگزاری انتخابات در سال جاری با هدف ناامن‌سازی کشور گفت: جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی دینی است و مذاهب اگر در تعامل با هم باشند به سازگاری با هم می‌رسند اما وقتی در تقابل با یکدیگر قرار بگیرند در پی حذف همدیگر برمی‌آیند. به یاد داریم که سال‌های زیادی وهابیت در عربستان سعودی شیعیان را کافر می‌دانستند و این انگیزه‌ها موجب نفرت‌پراکنی می‌شود.

وی افزود: در جنایت تروریستی اول در سال گذشته، داعش مسئولیت حمله را پذیرفت و احتمال می‌رود پس از دستگیری و اعدام مسببان آن ترور از سوی ایران، این بار داعش برای انتقام‌گیری از این اعدام، عملیات تروریستی دوم را ترتیب دادند، اما به تعبیر قرآنی «عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ» سازمان ملل، بسیاری از کشورهای اروپایی، کشورهای عربی در کنار روسیه و چین این جنایت را محکوم کردند.

احتمال تحریک داعش از سوی صهیونیست‌ها برای ایجاد ناامنی در کشور

بخشایش اردستانی اظهار کرد:‌ احتمال می‌رود رژیم صهیونیستی نیز پشت این جریان باشد تا به طور غیر مستقیم داعش را برای دست زدن به این اقدام تحریک کند و ایران را ناامن جلوه بدهد و این پیام را ارسال کند که اگر ایران برای اسرائیل ناامنی ایجاد کند او هم برای ایران ناامنی ایجاد می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر عدم تأثیر زیاد منفی این جنایت بر روی مردم گفت: این اقدام به رغم وجه ناراحت‌کننده آن اما حس ناامنی ایجاد نکرد. این نوع کارها با هدف نفرت‌پراکنی و تولید خشونت است و داعش با این نوع جنایت‌ها حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران را برای مقابله با داعش در هر نقطه به ویژه در برخی کشورهای همسایه تقویت کرد.

بخشایش درباره تمرکز برخی رسانه‌های فارسی‌زبان معاند بر افغانی بودن فرد تروریست یا حضور او در افغانستان و اهداف این نوع تحلیل‌های خبری گفت: جامعه ایران یک جامعه دو قطبی در بین اپوزیسیون و هواداران انقلاب است و هر اتفاقی در ایران رخ می‌دهد هر یک از این دو دسته تحلیل مطلوب خود را ارائه می‌دهد. در این وضعیت نیز برخی اپوزیسیون پس از این اتفاق با استناد به اهل ولایت بدخشان بودن فرد تروریست از یک سو و وجود حدود 5 تا 8 میلیون مهاجر افغانی در کشور از سوی دیگر تلاش کردند افغانستانی‌ها را منشأ ناامنی در ایران جلوه دهند در حالی که اینگونه نیست زیرا زمانی که دو سال پیش آمریکایی‌ها از افغانستان ترک کردند بسیاری از افراد از ترس طالبان به هواپیماها آویزان شدند که برخی از آنها سقوط کردند و جان خود را از دست دادند و طبیعی است که در چنین فضای ترس از طالبان بخشی از مردم این کشور به سمت ایران بیایند.

وی ابراز کرد: کل GDP افغانستان، 7 میلیارد دلار است و این بدان معناست که باید 7 میلیارد دلار به دست بیاورد تا درآمدها و هزینه‌ها متعادل شود در حالی که کل درآمد افغانستان و حکومت طالبان دو میلیارد دلار بیشتر نیست و 5 میلیارد باقی‌مانده وابسته به کمک‌های جامعه جهانی است. در این فضا بسیاری از نیروهای اپوزیسیون علاقه دارند طالبان و جمهوری اسلامی ایران به منزله دو حکومت مذهبی در منطقه با هم درگیر شوند. در تحلیل‌های این جریان‌ها، ریشه داعش و طالبان و القاعده، شکل‌گیری جمهوری اسلامی با اسم دین و مذهب است که باعث شد سایر مذاهب اسلامی هم تحریک شدند که حکومت مذهبی و دینی تأسیس کنند. لذا آنها بدشان نمی‌آید طالبان و جمهوری اسلامی ایران را به جان هم بیندازند و با تصور برخی شکاف‌های داخلی در کنار این جنگ، بیشتر ایران را تضعیف کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: به همین دلیل رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه با وقوع این اتفاقات تروریستی سریع نوک پیکان را به سمت حضور مهاجران افغانستانی در ایران نشانه می‌روند. البته که باید کنترل مرزها دقیق‌تر باشد و مهاجران با گزینش دقیق‌تری وارد کشور شوند اما مع‌ذلک برخی از این تحلیل‌ها با هدف ایجاد یک نوع هراس از افغانستانی‌ها در ایران و برخاسته از حقد و کینه رسانه‌های معاند از حکومت‌های مذهبی و برای به جان هم انداختن طالبان و جمهوری اسلامی ایران است تا در اثر این منازعه و درگیری ایران تضعیف شود.  

رابطه اقدامات تروریستی با انتخابات پیش رو

بخشایش اردستانی درباره ارتباط بین این نوع اقدامات تروریستی در کشور آن هم در سال منتهی به انتخابات با هدف از رونق انداختن انتخابات گفت: این نوع اتفاقات ناامن‌کننده ربط چندانی به انتخابات ندارد و رونق انتخابات وابسته به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است و در همه دنیا نیز همین طور است. مردم اگر ببینند انتخاب آنها منجر به بهبود وضع درآمد و معیشت شده به طور طبیعی برای حضور در انتخابات و تداوم وضعیت ترغیب می‌شوند.

وی یادآور شد:‌ متأسفانه اکنون وضعیت معیشتی مردم چندان مناسب نیست و طولانی شدن دوره اغتشاشات و اعتراضات سال گذشته یک نوع دلسردی در مردم به ویژه در شهرهای بزرگ ایجاد کرده که شاید در این شهرها مشارکت پایین باشد اما در شهرهای کوچک که یک نماینده دارند مشارکت در حد مطلوبی خواهد بود. لذا بهبود وضعیت معیشتی و ارتقای نسبی ارزش پول ملی مردم را به طور خود بخودی به سمت مشارکت در انتخابات می‌کشاند.

کد

بخشایش تأ‌کید کرد: اتفاقاً این نوع اقدامات تروریستی تأثیر معکوسی بر روی مردم دارد و تجربه نشان داده مردم هر وقت ببینند نیروهای بیگانه به دنبال اقدامی علیه کشور هستند، واکنش منفی نسبت به آنها نشان می‌دهند. در حقیقت مسئله انتخابات و مشارکت مردم کاملا وابسته به یک سری مؤلفه‌های داخلی است و باید این بی‌اعتمادی ایجاد شده بین مسئولان و مردم، برطرف شود تا احتمال شکل‌گیری مشارکت سیاسی مردم افزایش پیدا کند.    

گفت‌وگو از مهدی مخبری                              

انتهای پیام
captcha