اقدام نهادهای اسلامی فرانسه علیه ممنوعیت پوشش عبا در مدارس
کد خبر: 4167309
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱

اقدام نهادهای اسلامی فرانسه علیه ممنوعیت پوشش عبا در مدارس

شورای دیانت فرانسه قانون ممنوعیت پوشش عبا در مدارس این کشور را خودسرانه و مایه تبعیض بیشتر علیه مسلمانان ارزیابی کرد و در همین حال سازمان جنبش حقوق مسلمانان فرانسه در درخواست کتبی از دولت مکرون خواستار صرف نظر از این تصمیم شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، واکنش‌ها به تصمیم دولت فرانسه مبنی بر ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس به بهانه اینکه این لباس مغایر با اصول سکولاریسم در این کشور است ادامه دارد.

شورای دیانت اسلامی فرانسه این اقدام را به عنوان یک تصمیم خودسرانه ارزیابی و اعلام کرد که تصمیم ممنوعیت پوشش عبا در مدارس، خطر بالایی را در خصوص تبعیض علیه مسلمانان فرانسه ایجاد می‌کند و همچنین فقدان تعریف روشنی از پوشش باعث ایجاد وضعیت مبهم و ناامنی قضایی می‌شود.

این شورا همچنین توضیح داد چگونه است که اگر پوشش عبا اسلامی دانسته شود ممنوع اعلام می‌شود و اگر غیراسلامی باشد، جایز شمرده می‌شود.

شورای دیانت اسلامی فرانسه با ابراز نگرانی از سخت‌گیری دولت فرانسه علیه مسلمانان این کشور گفت: معیارهای ارزیابی لباس دختران در فرانسه بر اساس اصالت، نام خانوادگی یا رنگ پوست است.

این شورا گفت با توجه به اینکه اعمال ممنوعیت عبا در مدارس منجر به انواع تبعیض می‌شود، حق اتخاذ اقدامات قانونی را برای خود نگاه می‌دارد.

دولت فرانسه در پایان ماه اوت گذشته اعلام کرد که پوشیدن عبا در مدارس به دلیل ماهیت مذهبی آن ممنوع است.

از سوی دیگر وینسنت برینگارت، وکیل سازمان جنبش حقوق مسلمانان در فرانسه نیز در صفحه کاربری خود در برنامه ایکس(توئیتر سابق) گفت که با تنظیم درخواستی خطاب به دولت فرانسه خواستار تعلیق ممنوعیت پوشش عبا در مدارس این کشور شده است، چرا که این قانون بسیاری از آزادی‌‌های اساسی را نقض می‌کند.

دادگاه عالی فرانسه قرار است همین روزها رسیدگی به این پرونده را آغاز کند.

با آغاز سال تحصیلی در فرانسه گابریل آتال، وزیر آموزش و پرورش فرانسه اعلام کرد که 67 نفر از دانش آموزانی که حاضر به برداشتن عبای خود در مدرسه نبودند، به دنبال اجرای قانون مذکور به خانه بازگردانده شدند.

فرانسه که بزرگترین اقلیت مسلمان در اروپا را دارد، از سال ۲۰۰۴ حجاب اسلامی را در مدارس دولتی ممنوع کرده است.

انتهای پیام
captcha