پیشرفت 70 درصدی تدوین دانشنامه دفاع مقدس در گیلان
کد خبر: 4169453
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹

پیشرفت 70 درصدی تدوین دانشنامه دفاع مقدس در گیلان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به پیشرفت 70 درصدی تدوین دانشنامه دفاع مقدس در استان، گفت: جهت گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال، بیش از چهار هزار برنامه و فعالیت در استان پیش بینی شده که مهم‌ترین آن تکریم و تجلیل بانوان رزمنده و نقش آفرین در دفاع مقدس است.

سرهنگ حسن حبیبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان امروز، 25 شهریورماه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه دوران دفاع مقدس باعث عزت ایران و تثبت اقتدار کشور شد، اظهار کرد: دفاع مقدس دوره سرنوشت ساز و مؤثر انقلاب اسلامی بوده که در آن جلوه‌های ایثار، شهادت و معرفت تبلور یافت.

وی با اشاره به نقش هنر در ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس، افزود: دوران دفاع مقدس شاهد ظهور گونه‌های فاخری از ادبیات دفاع مقدس نظیر شعر، تئاتر، فیلم، ادبیات و داستان بودیم که هنر ایران را ارتقا بخشید و آثار آن امروز پربیننده‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار است.

حبیبی با بیان اینکه وحدت و انسجام دوران دفاع مقدس نیاز ضروری امروز است، گفت: از دیگر دستاوردهای دوران مهم دفاع مقدس صدور انقلاب اسلامی ایران به اقصا نقاط جهان و الگویی برای مستضعفین جهان شد، امروز محور مقاومت با بهره‌گیری از تجارب گرانسنگ دفاع مقدس به اوج رسیده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به نقش استان در دوران دفاع مقدس بیان کرد: گیلان با وجود فاصله هزار کیلومتری از جبهه با تقدیم هشت‌هزار شهید، 23 هزار جانباز، دو هزار و 700 آزاده جزء استان‌های پیشتاز بوده و طبق اسناد موجود 20 درصد جمعیت جوان آن زمان، در جبهه‌ها نقش آفرین بودند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود استان برای ثبت این رویداد مهم است، تصریح کرد: تا سال 1396در حوزه تدوین کتاب معارف دفاع مقدس 700 جلد کتاب داشتیم اما امروز به بیش از 9 هزار جلد کتاب رسیده و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هم 240 عنوان کتاب در حوزه معارف دفاع مقدس به چاپ رسانده است.

حبیبی با بیان اینکه برای تدوین این کتاب‌ها از نسل جوان دهه 80 و 90 کمک گرفتیم، برای ارتقای مهارت‌های آنان در تدوین کتب دفاع مقدس سه کارگاه توانمندسازی برگزار کردیم، افزود: آنچه باید ثبت شود بحث دانشنامه دفاع مقدس بوده که در کشور در حال تدوین است، برش‌های استانی این دانشنامه هم در حال تدوین است و در این راستا سه کارگروه تشکیل شده و تاکنون 70 درصد پیشرفت کار داشته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به نقش آفرینی 17 دستگاه اجرایی در دفاع مقدس، بیان کرد: ماحصل تدوین دانشنامه دفاع مقدس تدوین پنج جلد 500 صفحه‌ای می‌شود که جلد اول آن امسال رونمایی می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های شاخص گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: جهت گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال، بیش از چهار هزار برنامه و فعالیت در استان پیش بینی شده که مهم‌ترین آن تکریم و تجلیل بانوان رزمنده و نقش آفرین در دفاع مقدس است؛ در گیلان 320 رزمنده از بانوان داریم که علاوه‌بر پشتیبانی و تدارکات، در جبهه هم فعال بودند.

حبیبی گفت: برگزاری مراسم استانی گرامیداشت هفته دفاع مقدس با سخنرانی آیت‌الله فلاحتی، اجرای رژه نیروهای مسلح در جوار بوستان ملت، رونمایی از 20 عنوان کتاب معارف دفاع مقدس در استان، افتتاح دو یادمان شهدای دفاع مقدس، دیدار و تکریم خانواده شهدا، رونمایی از سامانه جامع دفاع مقدس، برگزاری یادواره شهدا و گلباران مزار شهدا از جمله ویژه‌برنامه‌های محوری گیلان در هفته دفاع مقدس است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان تصریح کرد: اقدامات در حوزه ثبت آثار دفاع مقدس به صورت تفکیکی و دسته بندی در سامانه جامع دفاع مقدس بارگذاری می‌شود، تاکنون یک میلیون اسناد مختلف، دلنوشته‌، دست‌نوشته و عکس شهدا در استان احصا شده که در آن سامانه بارگذاری می‌شود، جهاد تبیین و دستاوردهای دفاع مقدس از برنامه‌های پر تکرار است که در ایام هفته دفاع مقدس مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تحریم رسانه‌ای گفت: تحریم رسانه‌ها نشان می‌دهد دشمن با امپراطوری قوی رسانه‌ای که دارد، کم آورده و این نشان‌دهنده اثربخشی رسانه‌های داخلی است. دهه فجر امسال فاز اول باغ موزه دفاع مقدس گیلان افتتاح می‌شود.

انتهای پیام
captcha