بسرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفتهای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی میکنیم.
وای بر ما اگر امام زمان(عج) یک بار هم به «حوزه» قدم نگذاشته باشند
آیتالله علیاکبر رشاد؛ رئیس شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه تهران:
مدرسه و حوزه علمیه مانند خانه خصوصی امام زمان(عج) است و مدارس علمیه را با اطمینان میتوانیم خانه آن امام بدانیم کما اینکه ایران کشور امام زمان(عج) است و اگر ما با این حس و روحیه باشیم امکان ندارد لحظهای بدون وضو در حوزه باشیم زیرا اینجا را محضر ولی خدا خواهیم دانست و خواهیم دانست که وقتی صبح از خواب در حجره بیدار شدیم خود را در محضر آن حضرت میبینیم و باید بدانیم وجب به وجب این مدرسه و حجره شاید قدمگاه آن بزرگوار است. وای بر ما که طوری رفتار کرده باشیم که آن بزرگوار حتی یک بار به این حوزه و مکان قدم نگذاشته باشد؛ آن بزرگوار، با کرامت است و امکان ندارد به افراد تحت تکفل خود سرکشی نکرده باشد و نکند. در محیط مقدسی مانند حوزه، ریا و غیبت و سوءظن و سایر رذایل و مقبحات معنا ندارد.
نگاهی به موکب بینالمللی عقیله با محوریت نقش زن در استمرار حرکت اربعین
مرضیه میناییپور، مدرس حوزه و دانشگاه و مسئول موکب بینالمللی عقیله:
برای اولین بار اولی موکب بینالمللی بانوان با حمایت و پشتیبانی اداره کل بانوان شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۱۰، بنیاد بینالمللی گوهرشاد و دانشگاه اهلبیت(ع) در عمود ۸۳۳ طریق الحسین نجف تا کربلا همراه با تیم اجرایی هیئت بابالسلام فعالیت خود را آغاز کرد. طی ده روز خدمت رسانی به زوّار اربعین حسینی ۴۴ خادم خانم زباندان کارشناس مذهبی و فرهنگی مسلط به زبان روسی، انگلیسی، عربی، اسپانیولی، فرانسوی، آلمانی، اردو، ترکی استانبولی و ترکی آذربایجانی حضور داشته و پاسخگوی پرسشهای اعتقادی، تاریخی و فرهنگی زائران غیرایرانی راهپیمایی اربعین حسینی بودند. موکب بینالمللی عقیله، اولین موکب زنانه است که به دنبال ایفای نقشهای مردانه موکب داری نبود، بلکه در پی احیای فرهنگ زنانه و تبیین نقش حضرت زینب(س) با اقدامات رسانهای، فرهنگی، تبلیغی و ترویجی بود. میزبانی کاروان زائران اربعینی از کشورهای اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و کشورهای آسیایی از جمله اقداماتی بود که به برکت نور امام حسین(ع) با کیفیت هرچه تمامتر برگزار شد و امیدداریم سال آینده موکب بینالمللی عقلیه را با قوت وتنوع برنامهای بیشتر در همین مسیر بهشتی برپا کنیم.
همواره اسلام را به عنوان دینی صلحطلب معرفی کردهام
النا لاویان کاشانی، اسلامپژوه و عضو جامعه کلیمیان:
خداوند در قرآن کریم از نیکوکاران با عنوان صابرین و متقین یاد کرده است. بنده به عنوان یک ایرانی از همه شهدای هلال احمر و بانیان صلح یاد میکنم. مدام در قرآن کریم از صلح یاد میشود و بنده دائماً اسلام را به عنوان دینی صلحطلب معرفی کردهام. تحقیق کنید و ببینید که شخصی مسیحی همانند جبران خلیل جبران در مورد امام علی(ع) و کتاب نهجالبلاغه چه میفرماید؟ بنده همواره امام حسین(ع) و امام حسن(ع) را در کنار همدیگر قرار میدهم و هر دو به دنبال صلح بودهاند و عشق زیادی به این دو دارم. امام حسین(ع) آغازگر جنگ نبود، چراکه نامه مینویسد و پیک میفرستد و دشمنان را به صلح دعوت میکند و در اندیشهاش هیچ تلاشی برای جنگ وجود ندارد.
سخنان امام عسکری(ع) در آخرین لحظات عمر خطاب به امام زمان(عج)
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا جباری، استاد مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):
نقل است که در لحظات آخر عمر امام عسکری(ع) آب مصطکی را، که نوعی داروی گیاهی بود، مصرف کردند. شیخ طوسی در الغیبه، که از ذخایر گرانقدر شیعه است، از نوبختی بغدادی نقل کرده است که در بیماری منتهی به شهادت من بر امام(ع) داخل شدم و خادم ایشان که سیاهپوست بود حضور داشت. امام خطاب به خادمش فرمودند که آب مصطکی را برای من بجوشان و او هم این کار را کرد و مادر امام عسکری(ع) آب را خدمت ایشان آورد و وقتی امام(ع) خواست آب را بگیرد، دستش لرزش داشت و کاسه آب به دندانهای ایشان میخورد و امام به خادمش گفت به اتاق مجاور برود و طفل در حال سجدهای آنجاست و او را نزد من بیاور و مادر امام با عقیل رفتند و دست امام زمان(عج) را گرفتند و آوردند؛ این بچه صورت و چهرهای داشت که به سفیدی میزد. موهای او هم مجعد و فر بود و بین دندانهایش فاصله بود.
طفل بر پدرش سلام کرد و امام عسکری گریستند و به او فرمودند که این آب را به من بنوشان زیرا من به سوی پروردگارم در حال لقا هستم و امام زمان(ع) این کار را کرد. وقتی امام(ع) آب را نوشید، هنگام نماز بود. البته برخی روایات گفتهاند که هنگام نماز صبح بود و امام زمان(ع) به پدر کمک کرد تا وضو بگیرند و نماز بخوانند. در قسمت آخر روایات داریم که امام عسکری(ع) فرمودند بشارت بر تو باد که ولد و وصی و صاحب الزمان و جانشین من هستی. سپس نسب امام زمان(عج) را تا امیرالمؤمنین(ع) ذکر کردند و نام همه ائمه(ع) را بردند و فرمودند تو فرزند پیامبر هستی و پیامبر بشارت داده است و تو را مانند کنیه خودش ابوالقاسم میداند. در هنگام تدفین این کودک، جعفر را که برای اقامه نماز بر امام آماده شده بود کنار زدند و خودشان بر پیکر پدر نماز میت را اقامه کردند.
حوزویان تا خود تهذیب نشوند نمیتوانند مردم را مهذب کنند
حجتالاسلام والمسلمین مهدی پناهی؛ مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع):
از آیتالله بهجت پرسیدند که آیا امام زمان(عج) به امور ما توجه دارند؟ ایشان فرمودند همین الان که ما مشغول سؤال و جواب هستیم هم ایشان به ما توجه دارند و ما باید با توسل به آن حضرت و با پشتکار این دوره را بگذرانیم و وقت خود را به بطالت و گذراندن کارهای غیر مرتبط نپردازیم. به تعبیر مقام معظم رهبری مهمترین وظیفه یک طلبه تحصیل و تهذیب است و ما تا خودمان تهذیب نشویم نمیتوانیم دیگران را هم به این مسیر دعوت کنیم.
نظریات ورشکسته مارکسیستی توانایی ساماندهی اقتصاد ما را ندارد
حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی:
علوم انسانی در زمینه متدلوژی و روششناسی، از علوم طبیعی عاریه گرفته است در حالی که در خود دنیای غرب، از این مراحل عبور کردهاند که علوم انسانی را با نگاه علوم طبیعی یا پوزیتیویستی مورد توجه قرار دهند بلکه صرفاً از جنبه علوم انسانی به آن نگاه میکنند. در ایران هنوز توجه به علوم انسانی با روشهای قدیمی صورت میگیرد و این یک ضعف محسوب میشود. نکته دیگر درباره کاربست این نظریات مربوط به علوم انسانی در کشور خودمان است. معتقدم با استفاده از نظریات ورشکسته مارکسیستی نمیتوانیم اقتصاد خودمان را سر و سامان دهیم یا خلأهایی که در اقتصاد لیبرالی غرب وجود دارد نمیتواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی ما شود بلکه باید از علومی استفاده کنیم که هم به روز و هم اثربخش باشند.
اعتدال و شایستهسالاری؛ راهبردهای دستیابی به عدالت در اندیشه امام رضا(ع)
حجتالاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
عدالت با آزادی زمینه نقد و تعامل با حاکمیت و تضارب فکری با حاکمان را فراهم میکند. لذا در سیره امام رضا(ع) در کنار امامت و عدالت و حضور مردم، نقد و آزادی ایجاد میشود و این سه مورد رکن اندیشه امام رضا(ع) است. بنابراین در اندیشه اسلامی به صراحت بیان شده که عدالتورزی یکی از وظایف ائمه(ع) و پیامبر گرامی اسلام است. همراه با عدالت، آزادی ایجاد میشود و سپس امکان ابراز نظرات افراد و امر به معروف و نهی از منکر و نقد به وجود میآید و این شرایط زمینه رشد و تعالی جامعه را فراهم میکند. اعتدال، توازن و شایستهسالاری مهمترین راهبردهای دستیابی به عدالت است که نقش مهم و پررنگی در اندیشه امام رضا(ع) دارد.
انتهای پیام