وحدت محدود به یک هفته خاص نیست
کد خبر: 4172028
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
نماینده ولی فقیه در کردستان:

وحدت محدود به یک هفته خاص نیست

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه وحدت محدود به یک هفته خاص نیست، گفت: هفته وحدت یک هفته است در حالی که ما باید 365 روز در کنار همدیگر زندگی کنیم؛ وصلت‌ها و ارتباطات خانوادگی در بسیاری از استان‌ها از جمله کردستان و سیستان و بلوچستان به وفور دیده شده که طرفین ضمن احترام به عقیده یکدیگر در کنار هم زندگی می‌کنند.

عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، گفت: هدف از نامگذاری دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول به عنوان هفته وحدت در دهه اول انقلاب تلاش برای کاهش تنازعات و نزدیک کردن فرق اسلامی بود.

وی افزود: میلاد خجسته حضرت محمد(ص) در ماه ربیع‌الاول یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان جهان است لذا مسلمانان در سراسر جهان این ایام ولادت را جشن می‌گیرند. با توجه به اینکه اهل سنت آن را روز دوازدهم ربیع‌الاول و شیعیان آن را هفدهم می‌دانند، از این رو مسئولان یک هفته را به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری کرده‌اند تا به جای تشتت و دودستگی به هم‌افزایی، هم‌اندیشی، تقریب قلوب، افکار و عقیده بیندیشند از این رو می‌بینیم هفته وحدت حالت پویایی و وضعیت بین‌المللی و جهانی داشته و تأثیرگذار بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان به تبیین ابعاد هفته وحدت پرداخت و ادامه داد: همه فرق و مذاهب می‌توانند ضمن احترام به عقاید هم، در کنار یکدیگر به نفع شایسته‌ای زندگی کنند و همچنین بدون کینه و بغض معیشت وابسته‌ای داشته باشند. بعد از انقلاب اسلامی یکی از راهبردهای دشمن «ایجاد تفرقه» میان مسلمانان بود که به فضل الهی، نفس وحدت‌گرایی در هفته وحدت و سایر زمان‌های سال، یک پیام روشن برای خنثی کردن ایده‌های دشمنان بوده است.

وحدت موجب فهم آثار و آرای شیعه و سنی می‌شود

پورذهبی با اشاره به اینکه آثار وحدت شیعه و سنی بسیار روشن است، افزود: به دلیل وجود دشمنان مشترک «هفته وحدت» ضروری است چراکه باعث می‌شود انسان بتواند رفتار و اعمال دشمنان مشترک را خنثی کند و او را به عقب برگرداند، از طرف دیگر وحدت موجب فهم آثار و آرا طرفین می‌شود چه بسا در گذشته تعداد افراد محدود از نظرات و ایده‌های طرفین با خبر بودند اما اکنون به واسطه چاپ کتاب‌ها، برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌ها بسیاری از افراد از دیدگاه هم مطلع و آگاه می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه وحدت محدود به یک هفته نیست، اظهار کرد: هفته وحدت یک هفته است در حالی که ما 365 روز باید در کنار همدیگر زندگی کنیم؛ وصلت‌ها و ارتباطات خانوادگی در بسیاری از استان‌ها از جمله استان کردستان و سیستان و بلوچستان به وفور دیده شده که طرفین ضمن احترام به عقیده یکدیگر در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی به قیام امام حسین(ع) و عاشورا پرداخت و گفت: قیام حضرت اباعبدالله حسین(ع) به جهت حفظ اصل اسلام بود و در آن جهت که انحرافاتی را مشاهده کردند آن قیام را انجام و آن اتفاق رخ داد در واقع ایستادگی در برابر ظالم، خود یک رفتار وحدت گونه است چرا که هر دو مذهب شیعه و سنی این اعتقاد را دارند که ایستادگی در برابر ظالم جزو آموزه‌های دینی است.

پورذهبی وحدت را عامل اقتدار و عزت مسلمانان دانست و اظهار کرد: دشمنان در شرایطی از وحدت شیعه و سنی می‌ترسند که انسجام و یک دستی آن‌ها را ببیند، در واقع اگر بیش از یک میلیارد نفر در دنیا این وحدت را در ذهن و وجود وجودشان بتوانند مستولی کنند قطعاً در برابر دشمنان عِده و عُده را فراهم می‌کنند و رفتار و افکار و منش آن‌ها بسیار می تواند گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه وحدت باعث اشاعه مبانی دینی می‌شود، گفت: مکتب حیات‌بخش اسلام سرشار از حوادث عبرت‌آموز است و فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت در قالب سنت از پیامبر عظیم‌الشأن(ص) گرفته تا سایر بزرگواران در واقع راه‌گشای بشر امروزی است که اندکی از خویشتن خود دور افتاده است.

بقای دشمن در تفرقه مسلمانان است

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه دشمنان در تلاش‌اند وحدت شیعه و سنی را بر هم بزنند چون بقایشان در تفرقه است، افزود: دشمنان دلسوز ملت نیستند؛ آن‌ها فقط می‌خواهند در سایه تفرقه به حیات خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه وحدت جامعه باعث پیشرفت علم هم می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر که درگیر جنگ اقتصادی و تحریم‌های موجود هستیم ما بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به وحدت جامعه داریم چراکه وحدت و انسجام جامعه در برابر فشارهایی که از طرف دشمن وارد شده تنها وحدت مذهبی نیست.

پورذهبی در ادامه گفت: امروز بیش از هر زمانی به مقاومت و ایستادگی نیازمندیم چراکه در این وضعیت تحریم‌های سخت کشور مردم ما با اتکا به قدرت خود به پیشرفت‌های علمی بسیار شگرفی دست پیدا کرده‌ و دانشمندان بسیاری ظهور کرده‌اند و توانستند اتفاقات خوبی در زمینه‌های مختلف را رقم بزنند و در زمینه‌های علمی، بیوتکنولوژی، داروسازی، صنایع نظامی و موشکی به یک قدرت خوبی تبدیل شدند.

وی افزود: علمای اهل سنت و تشیع باید از سخنان و رفتارهایی که باعث برهم خوردن آرامش و نشاط جامعه می‌شود، پرهیز کنند و جامعه را ملتهب نکنند و اتفاقاتی را رقم نزنند که موجب شود مردم دچار دو قطبی و چند قطبی شوند و در مقابل یکدیگر بایستند.

پورذهبی در پایان اظهار کرد: حساسیت‌ها و برانگیخته شدن احساسات مردم باعث از بین رفتن انسجام جامعه می‌شود در حالی که این‌ها اصلاً مسائل ضروری جامعه نیست چراکه اکنون مردم گرفتاری اقتصادی دارند و در تلاش‌اند زندگی و معیشت را به پیش ببرند لذا می‌طلبد علمای اسلام مباحث اختلافی را در میزگردها و کنفرانس‌ها و در نشست‌های خصوصی تر بیان کنند.

وی در پایان علما را به رعایت عدل و انصاف در بیان واقعیات جامعه فراخواند و یادآور شد: هیچ کس منکر وجود مشکلات نیست لذا دامن زدن به التهابات و تحریک احساسات مذهبی و آرامش جامعه در شرایط حساس کنونی قطعاً خدمت به مردم نیست؛ ما باید نقش محوری و مصلح را داشته باشیم و اگر نقدی هم داریم باید در جایی که منجر به تصمیم‌گیری است، گفته شود.

انتهای پیام
captcha