محفل شعر «گیلان حسین بن علی(ع)» در رشت برگزار شد
کد خبر: 4173178
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

محفل شعر «گیلان حسین بن علی(ع)» در رشت برگزار شد

محفل شعر بیستمین اجلاس بین‌المللی خادمان و پیرغلامان حسینی «گیلان حسین بن علی(ع)» شامگاه گذشته 12 مهرماه در دانشگاه آزاد رشت برگزار و از تعدادی شاعران آیینی تجلیل شد.

محفل شعر «گیلان حسین بن علی(ع)» در رشت

به گزارش ایکنا از گیلان، رسول شریفی، دبیر افتخاری محفل شعر بیستمین اجلاس بین‌المللی خادمان و پیرغلامان حسینی شامگاه گذشته در محفل شعر «گیلان حسین بن علی(ع)» که در دانشگاه آزاد رشت برگزار شد، با بیان اینکه حسین(ع) مختص به گیلان نیست و همه عالم عاشق حسین بن علی(ع) هستند، اظهار کرد: وقتی که قیام عاشورا در کربلا واقع شد و ابن زیاد و عوامل او می‌خواستند ‌که این قیام را در آن صحرا تمام کنند تنها خدا شاهد این ماجرا بود و نخواست این قیام آنجا بماند.

وی با اشاره به قیام‌های شکل گرفته بعد از واقعه کربلا در سال ۶۲ هجری قمری، افزود: تمام قیام‌های بعدی از نهضت امام حسین(ع) سرچشمه گرفته است؛ همچنین قیامی که در گیلان معاصر اتفاق افتاد، قیام میرزا کوچک جنگلی بود که ریشه در واقعه کربلا داشته است. نهضتی هم که امام خمینی(ره) آغاز کردند نیز از نهضت امام حسین(ع) سرچشمه گرفت.

رسول منفرد، دبیر کمیته ادبی بیستمین اجلاس پیرغلامان حسینی و رئیس حوزه هنری هم در این مراسم با بیان اینکه این اجلاس فرصتی است که هویت دینی گیلان را بیشتر بشناسانیم، گفت: در این مراسم ۱۲ نفر از شاعران برجسته آئینی به شعرخوانی پرداختند و ارادت خود را به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان بیان کردند. در این برنامه علاوه بر شعرخوانی شاعران آئینی استانی و ملی، از استاد جلیل واقع طلب، فرامرز محمدپور و تراب کامران تجلیل شد.

وی افزود: در جریان برگزاری محفل شعر «گیلان حسین بن علی» از نقاشی دیجیتال هفت شاعر آیینی فقید گیلان اثر بهنام شیرمحمدی رونمایی شد. این طرح، تصویری از شاعران بزرگ گیلانی را در پیاده‌روی اربعین به نمایش گذاشته شد که شامل میرزا محمود بهجت فومنی(پدر آیت‌الله محمدتقی بهجت و سراینده نوحه معروف «مکن ای صبح طلوع»)، ابوالقاسم حسینجانی (شاعر نوحه ماندگار «کربلا منتظر ماست»)، سید نهضت حسینی‌نژاد(شاعر آیینی اهل سنت)، بهمن صالحی(شاعر سرشناس گیلان و خالق اثر «بانوی آب» در رثای حضرت زهرا)، غلامرضا رحمدل (چهره دانشگاهی شعر آیینی)، سیدمحمد عباسیه‌کهن (سید شعرای گیلان و خالق کتاب کوه را با صدای من بگذار) و امیر فخرموسوی(فخر شعرای گیلان) می‌شود.

محفل شعر «گیلان حسین بن علی(ع)» در رشت برگزار شد

انتهای پیام
captcha