ضرورت شناخت تاریخ ۷ هزار ساله قم
کد خبر: 4174225
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۶

ضرورت شناخت تاریخ ۷ هزار ساله قم

شهردار قم با اشاره به اینکه قم ۷ هزار سال تاریخ دارد، افزود: باید نسبت به میراث‌های این شهر آگاهی پیدا کرده و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم در آیین «زنگ روز قم» که همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم، روز گذشته 17مهرماه در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمینه‌ساز رشد و اعتلای نیروی انسانی خواهد شد؛ خوشبختانه این ظرفیت در قم وجود دارد و حیف است دانشجویان این شهر از این ظرفیت بهره‌مند نشوند.

شهردار قم با بیان اینکه در قرن ۱۸ و ۱۹ پس از رنسانس، اروپا و غرب در جایگاه علمی و تکنولوژی بالایی قرار گرفت، ادامه داد: به دنبال این پیشرفت‌ها مباحثی مطرح شد که دین کارآمدی لازم را ندارد؛ در آن زمان چهار نظریه مطرح شد که شامل «انقضای دوران دین»، «تئوری تطور انواع داروین»، «مکتب مارکس» و «نیچه» می‌شود.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اتفاقات قرن ۲۰ تمام این فرضیه‌ها را خراب کرد، بیان کرد: فیزیک کوانتوم و فرضیه‌های آن پارادایم غالب را تغییر داد و جنگ‌های جهانی در دو کشور علمی مشخص کرد که علم اگر در کنار اخلاق نباشد، کارآمد نیست.

وی اضافه کرد: همچنین به دلیل اینکه انسان و بشر خود را آزاد می‌دانست در محیط زیست و طبیعت هر اقدامی که خواست انجام داد و همین تخریب محیط زیست ابعاد دیگری از مدرنیسم را آشکار کرد.

شهردار قم با بیان اینکه این افراد می‌گفتند دین از سیاست جداست، تصریح کرد: در قرن بیستم انقلاب اسلامی شکل گرفت و این فرضیه را نیز نقض کرد، این سیر تاریخی طی شده است و بعضی از مسائلی که امروز مطرح می‌شود باید با بررسی تاریخ نقض شود.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه علم و ایمان باید با یکدیگر باشد، گفت: وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می‌تواند بسیاری از مشکلات روحی انسان‌ها را رفع کند؛ قم هفت هزار سال تاریخ دارد و باید نسبت به میراث‌های این شهر آگاهی پیدا کرده و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha